کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جنگ ارزی چین و آمریکا در پی تشدید جنگ تجاری


کد خبر : ۶۳۱۷۷سه شنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸:۱۳۱۸۷۵ بازدید

دونالد ترامپ چین را متهم به دستکاری در ارزش یوان، واحد پول خود کرده است. آمریکا نگران آن است که چین از واحد پولی خود همچون سلاحی در جنگ تجاری ...
جنگ ارزی چین و آمریکا در پی تشدید جنگ تجاریجنگ ارزی چین و آمریکا در پی تشدید جنگ تجاری

دونالد ترامپ چین را متهم به دستکاری در ارزش یوان، واحد پول خود کرده است. آمریکا نگران آن است که چین از واحد پولی خود همچون سلاحی در جنگ تجاری با آمریکا بهره گیرد. ترامپ این سیاست را به زیان چین دانسته است.

از جنگ ارزی سخن می‌رود. ارزش واحد پول چین در قیاس با دلار آمریکا به نازل‌ترین سطح خود ظرف ۱۱ سال گذشته رسیده است. چین مدعی است که کاهش ارزش یوان با هدف تقویت واحد پول صورت گرفته است. حال آنکه آمریکا آن را اقدامی آگاهانه علیه مبادلات بازرگانی بین‌المللی می‌داند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) روز دوشنبه ۱۴ مرداد (پنجم اوت) با انتشار گزارشی از واشنگتن به واکنش دولت آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در برابر سیاست پولی جدید چین پرداخته است.

دونالد ترامپ چین را متهم کرده است که با دستکاری در ارزش واحد پول خود، از یوان همچون سلاحی در جنگ تجاری علیه آمریکا استفاده می‌کند.

دونالد ترامپ با انتشار یک پست توییتری این اقدام چین را "دستکاری ارزی" نامیده و مدعی شده است که این اقدام منجر به تضعیف بیشتر چین خواهد شد و برای آن کشور زیان‌بار خواهد بود.

کاهش ارزش یوان

نرخ برابری یوان در برابر دلار به نازل‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ به این سو رسیده است. ارزش هر دلار آمریکا غروب روز دوشنبه پنجم اوت به بیش از هفت یوان چین رسید. به این ترتیب، هر یوان چین معادل ۱۴،۲ سنت آمریکا اعلام شد.

به‌رغم آنکه کاهش ارزش یوان به میزان اعلام شده از منظر اقتصادی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بازرگانی بین‌المللی ندارد، اما کارشناسان از این اقدام چین به‌مثابه یک اقدام نمادین در جنگ تجاری دو کشور یاد می‌کنند.

گفته می‌شود که این اقدام بانک مرکزی چین واکنشی به سیاست حمایت‌گرایانه دولت ترامپ در بازرگانی خارجی دو کشور آمریکا و چین است.

ترامپ اعلام کرده است که از روز اول سپتامبر بر روی ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات آمریکا از چین تعرفه‌های گمرکی بیشتری وضع خواهد کرد.


جلوه دیگری از جنگ تجاری

مسئولان اقتصادی آمریکا بر این باورند که کاهش مصنوعی ارزش یوان منجر به ارزان شدن بهای کالاهای صادراتی این کشور می‌شود و همین امر رقابتی ناعادلانه برای بازرگانی خارجی ایجاد کرده و منجر به تراز مثبت بازرگانی خارجی چین می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه مه نیز چین را متهم به دستکاری ارزش یوان نموده و اعلام کرده بود که آمریکا با دقت تحولات ارزی چین را رصد می‌کند.

بانک مرکزی چین در مقابل اعلام کرده است که تعیین نرخ برابری یوان با ارزهای کشورهای دیگر روزانه صورت می‌گیرد و نوسان دو درصدی روزانه نرخ برابری یوان در برابر دلار پیش بینی شده است.

باید یادآور شد که ارزش یوان از ماه فوریه تا کنون کاهشی معادل پنج درصد داشته است. کاهش ارزش یوان در عین حال می‌تواند منجر به افزایش ارزش دلار آمریکا گردد و به صادرات این کشور آسیب برساند.

ترامپ بارها اعلام کرده است که برای افزایش نرخ رشد این کشور مخالف افزایش نرخ برابری دلار در قیاس با ارزهای دیگر کشورهای جهان و به‌ویژه چین است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها