کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت شیر اشتباهی گران شد!


کد خبر : ۶۲۶۳پنجشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳:۱۷۳۸۲۳ بازدید

بعد از انتشار خبری مبنی بر گرانی شیر کم‌چرب، دبیر انجمن صنایع لبنی کشور اعلام کرد: قیمت برخی از محصولات لبنی اشتباهی ...

بعد از انتشار خبری مبنی بر گرانی شیر کم‌چرب، دبیر انجمن صنایع لبنی کشور اعلام کرد: قیمت برخی از محصولات لبنی اشتباهی گران شده است.چند روز پیش اعلام شد برخی کارخانه‌های لبنی قیمت شیر کم‌چرب را به‌طور خودسرانه و بدون دریافت مجوز افزایش داده‌اند.

حتی محمد فربد، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اعلام کرد: مجوز جدیدی برای افزایش قیمت محصولات لبنی صادر نشده است؛ با این حال قیمت برخی محصولات افزایش یافته که از آن جمله می‌توان به رشد قیمت شیر کم‌چرب و پرچرب در برخی برندها اشاره کرد. بر این اساس، قیمت شیر کم‌چرب یکی از شرکت‌های صنایع لبنی از 2 هزار تومان به 2200 تومان افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت شیر نیم‌چرب این کارخانه 2200تومان بوده است و حال شیر کم‌چرب با افزایش قیمت 200 تومانی در بطری‌هایی با بسته‌بندی هم‌رنگ شیرهای نیم‌چرب که رنگ این برچسب پررنگ‌تر از برچسب قبلی است، عرضه می‌شود.حتی برخی فروشندگان اعلام کردند قیمت شیر کم‌چرب برخی کارخانه‌ها نیز تا 2300 تومان افزایش داشته است.

قیمت‌های اشتباهی

رئیس انجمن صنایع لبنی کشور چند روز بعد از گرانی خودسرانه شیر کم‌چرب اعلام کرد: نرخ‌های درج شده روی محصولات کم‌چرب اشتباه بوده تا موضوع صدور قبض‌های اشتباهی برق در فروردین ماه، توسط وزارت نیرو در اذهان متبادر شود. رضا باکری  با تاکید بر اینکه قیمت هیچ نوع شیر و فرآورده لبنی افزایش نیافته است، گفت: نرخ فرآورده‌های لبنی طبق مصوبه اخیر باید اجرا شود و در صورت تخلف، طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.رئیس انجمن صنایع لبنی کشور در گفت‌وگو با ایرنا درباره افزایش 200 تا 300 تومانی محصولات لبنی در بازار مصرف توسط برخی برندهای مطرح افزود: چند روز پیش یکی از برندهای مطرح صنایع لبنی به دلیل اشتباه متصدی قیمت‌گذاری محصول به مدت یک روز نرخ برخی  محصولاتش با افزایش در بازار عرضه شد.

وی اضافه کرد: در واقع پس از قیمت‌گذاری شیر پرچرب، متصدی اقدام به تعویض قیمت برای شیر کم‌چرب نکرده بود که به دلیل این اشتباه به مدت یک روز شیر کم‌چرب این شرکت با قیمت شیر پرچرب به بازار عرضه شد. انجمن صنایع لبنی کشور به محض اطلاع، این موضوع را پیگیری کرد و مشکل درج قیمت روی محصولات این کارخانه به سرعت برطرف شد.رئیس انجمن صنایع لبنی کشور از تولیدکنندگان واحدهای تولیدی فرآورده‌های لبنی خواست در قیمت‌گذاری محصولاتشان دقت کنند، زیرا در صورتی که شرکتی اقدام به افزایش خودسرانه قیمت‌ها کند، به اداره بازرسی و نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان معرفی خواهد شد تا طبق قانون با متخلفان برخورد شود. این در حالی است که برخی شرکت‌های تولید کننده لبنی طی چند روز گذشته قیمت محصولات خود از جمله شیر و ماست را به صورت تدریجی افزایش داده‌اند و هم‌اکنون این محصولات در بسیاری فروشگاه‌های کشور با قیمت‌های جدید به مردم عرضه می‌شود. طبق اعلام بسیاری از فروشندگان، شیر و محصولات لبنی کم‌چرب مشتری‌های بیشتری نسبت به لبنیات پرچرب پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان درصد تولید محصولات کم‌چرب خود را افزایش دهند.

فرآورده‌های لبنی ناسالم جمع‌آوری شد؟!

در حالی که استفاده از روغن پالم در همه فرآورده‌های لبنی ممنوع و مقرر شده صنعت لبنیات تا پایان شهریورماه این روغن را از فرآیند تولید خود حذف کند، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که «از این پس مصرف فرآورده‌های لبنی بلامانع است».البته مشخص نیست مسؤولان برای محصولات تولید شده‌ای که تا چند روز و چند ماه دیگر تاریخ مصرف دارند و اکنون در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شوند، چه تدبیری اندیشیده‌اند؟ آیا این محصولات قابل جمع‌آوری است؟ همچنین با توجه به اینکه قرار است تا پایان شهریور روغن از فرآیند تولید لبنیات حذف شود، می‌توان گفت همچنان روال قبلی تولید و استفاده از پالم وجود دارد. به گزارش ایسنا، پس از بررسی مشترک سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو درباره استفاده از روغن پالم در فرآورد‌ه‌های لبنی، این دو سازمان در بیانیه مشترکی ضمن تایید بروز تخلف در آزمایش‌های تکمیلی و استفاده از این محصول در تولید فرآورده‌های لبنی حدود 8 کارخانه معتبر اعلام کردند نظارت‌های وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری از بروز هر گونه تخلف با شدت و جدیت ادامه خواهد داشت و از این تاریخ، مصرف فرآورده‌هایی که با مجوز رسمی به بازار عرضه می‌شوند، بلامانع است.

اما پرسش اینجاست که آیا مغازه‌های سطح شهر و سوپرمارکت‌هایی که انواع لبنیات از کارخانه‌های مختلف در ویترین خود جمع‌آوری می‌کنند، همگی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و محصولات برندهای متخلف از این مکان‌ها جمع‌آوری شده است؟

چراکه تاریخ مصرف انواع لبنیات از چند روز تا حدود 6 ماه است؛ به گونه‌ای که انواع شیر نهایتا حدود یک هفته تاریخ مصرف می‌خورد، ماست حدود یک ماه بعد، تاریخ انقضای انواع خامه یک هفته تا 10 روز بوده و تاریخ انقضای انواع پنیر نیز از یک ماه تا 6 ماه است.

بنابراین به نظر می‌رسد چنین ادعایی که تنها با هدف آرام کردن جو روانی جامعه نسبت به مصرف لبنیات مطرح شده چندان درست نیست و مسؤولان باید بیش از پیش نظارت‌های خود را بر صنایع و بازار محصولات لبنی اعمال کنند چراکه شاید بروز یک تصادف یا سانحه هوایی به صورت ناگهانی سبب کشته شدن ده‌ها نفر شود اما چنین تخلفاتی می‌تواند سلامت 75 میلیون ایرانی را به عنوان مصرف‌کننده لبنیات تحت تاثیر قرار دهد یا حتی مرگ خاموش آنها را در درازمدت رقم بزند.

البته با توجه به اینکه در تفاهمنامه مشترک سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و صنایع لبنی مقرر شده تا پایان شهریورماه مصرف انواع روغن در تولید فرآورده‌های لبنی به صورت کامل حذف شود، امید است نظارت‌های مستمر، اطمینان خاطر را برای مصرف لبنیات به مردم بازگرداند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها