کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افشاگری زنگنه از دوران «بخور بخور»


کد خبر : ۶۲۴۲چهارشنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳:۵۹۹۲۷۰ بازدید

پرونده بابک زنجانی وارد فاز جدیدی شده است.پای چند وزیر و رییس کل بانک‌مرکزی دولت پیشین به پرونده بابک زنجانی باز شده. این خبر را ...

 پرونده بابک زنجانی وارد فاز جدیدی شده است.پای چند وزیر و رییس کل بانک‌مرکزی دولت پیشین به پرونده بابک زنجانی باز شده.

این خبر را وزیر نفت در برنامه دوشنبه‌شب «پایش» اعلام کرد و گفت: «زنجانی یک بانک بی‌اعتبار را درست کرده بود که تمام دارایی‌اش شاید ۵۰۰هزاردلار نبود ولی بیش از دو‌میلیارددلار پول دولت با مصوبه کارگروه نفت و دولت که رییس کل بانک‌مرکزی و چند وزیر امضا کردند به وی داده شد. این افراد امضا کردند که پول را به بانک (FIIB) بدهید در صورتی که معلوم نیست این بانک در تاجیکستان چه بود.» بیژن زنگنه با انتقاد از این اقدام دولت گفت: «معلوم نیست برای بانکی که هیچ اعتباری نداشته روی چه حسابی این ریسک بزرگ را کردند.

پیداست که وی در این کار تنها نبوده است چون مگر می‌شود یک‌نفر به‌تنهایی بتواند این‌همه پول را بخورد، هرچقدر هم آدم زرنگی باشد؟! اما معلوم نیست کانون این‌همه پول کجاست؟» سخنان تند «شیخ‌الوزرا» به این محدود نشد. وی در ادامه گفت: «نزدیک به سه‌میلیارددلار پول بیت‌المال رفته اما برخی از وزیران سابق و مسوولان قبلی از زنجانی حمایت می‌کنند. بعضی آقایان زبان‌دراز و طلبکار هستند. ما نجابت می‌کنیم و حرف نمی‌زنیم ولی زبانشان دراز است.

یعنی چه که این پول را برد.» وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پول‌ها قابل ردیابی است، گفت: «چرا قابل ردیابی نباشد مگر می‌شود تنهایی چنین کاری را انجام دهد آیا می‌شود این‌همه اموال بیت‌المال را به‌تنهایی بخورد و برود؟ اصلا شدنی نیست. دوران بخوربخور تمام شده است.» بخش دیگر اظهارات زنگنه، در رد اخباری بود که چندروز پیش منتشر شد. اینکه فردی در خارج از کشور قبول کرده بدهی زنجانی را بپردازد. اما زنگنه گفت: این خبر دروغ است. در کنار شناسایی متخلفان دخیل در این پرونده، موضوع دیگر بازگرداندن بدهی میلیاردی زنجانی است. زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا پول شما برمی‌گردد و میزان دارایی‌های زنجانی کافی است؟ گفت: «میزان دارایی‌های وی در مقابل بدهی‌اش خیلی کم است. در مالزی هم چیزی ندارد. به گفته قاضی‌های دادگستری زنجانی یک پدیده بود. 

 البته زنجانی یکسری اموال در ایران دارد که قرار شده برای ارزیابی به دولت داده شود ولی این اموال خیلی کمتر از بدهی هشت‌هزار‌میلیاردتومانی است که بابک زنجانی به خزانه دارد.» رییس کل بانک‌مرکزی هم در حاشیه همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود درباره وضعیت پرداخت بدهی بابک زنجانی، اظهار کرد: «هیچ خبری در این خصوص ندارم.» وی با بیان اینکه عامل اصلی این پرونده وزارت نفت است، گفت: «بابک زنجانی اصلا بدهی به بانک‌مرکزی ندارد.»

60 هزار نیروی مازاد داریم

اظهارات زنگنه در برنامه پایش بسیار بود. وی در بخشی به وجود نیروی مازاد در شرکت نفت اشاره کرد و گفت: وقتی وزارت نفت را در سال ۸۴ ترک کردم، حدود ۸۰هزارنفر شاغل داشتیم و حالا که تمام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها واگذار شده ۱۲۰هزار نیرو داریم. در حال حاضر بین ۵۰ تا ۶۰هزار نیروی مازاد داریم. آیا می‌شود باز هم استخدام کنیم. بخشی دیگر هم در نقد کارنامه دولت قبل بود. وی گفت: در هشت‌سال دولت احمدی‌نژاد خیلی خرابکاری شد و متاسفانه تولید طی چندسال گذشته همیشه نسبت به سال قبلش کمتر شده و از زمان جنگ هم بدتر بود. وی در پاسخ به سوالات دیگری مبنی بر اینکه آیا می‌دانید در یک‌سال اخیر در صنعت نفت به‌طور متوسط روزانه بیش از یک مدیر تغییر کرده؟ گفت: حالا به فرض اینکه روزی یک مدیر هم تغییر کرده باشد خب یک گروه از افرادی که صلاحیت نداشته و بدون بلیت سوار اتوبوس شدند را عوض کرده و افراد با صلاحیت را جایگزین کردیم. مگر قرار است وقتی افراد بی‌سواد و ناتوان که در شلوغی و هرج‌ومرج جایی را گرفته‌اند تا ابد آنجا بمانند. آنها باید جای خود را به افراد باصلاحیت تحویل دهند.

وقتی در مجلس بودم، تعهد کردم که نفت توسط نفتی‌ها اداره شود و همین کار را نیز انجام دادم. وی در بخش دیگری به موضوع عدم اتکا به درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: هزینه‌های جاری کشور چندین‌برابر شده است و اصلا قابل‌قیاس با سال‌های ۸۳ و ۸۴ نیست. اگر دولت قبول کند میهمانی نفت تمام شده خیلی عالی می‌شود. خیلی راحت با کمک نفت می‌توانیم به رشد اقتصادی هشت‌درصد برسیم. «کرسنت» و رای داوری دیوان لاهه هم موضوع دیگری بود که عنوان شد. وزیر نفت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رای داوری بین‌المللی لاهه درباره پرونده کرسنت اعلام شده است؟ گفت: بله، اما من درحال‌حاضر نمی‌توانم در این مورد اطلاع‌رسانی کنم. وی درباره اینکه آیا رای این داوری به‌نفع ایران بوده یا خیر؟ گفت: مسوول اطلاع‌رسانی در مورد نتیجه داوری لاهه در پرونده کرسنت مرجع دیگری است. به‌گفته زنگنه، مرکزی در ریاست‌جمهوری باید نتیجه داوری بین‌المللی لاهه درباره پرونده کرسنت را اعلام کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها