کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مستاجران چگونه وام بگیرند؟


کد خبر : ۶۲۳۱۲جمعه، ۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸:۱۰۱۲۰۰۹ بازدید

وزیر اقتصاد و دارایی و سپس معاون وی از راه‌اندازی صندوقی برای اعطای تسهیلات به مستاجران با عاملیت بانک مسکن سخن ...
مستاجران چگونه وام بگیرند؟مستاجران چگونه وام بگیرند؟

تجارت نیوز: وزیر اقتصاد و دارایی و سپس معاون وی از راه‌اندازی صندوقی برای اعطای تسهیلات به مستاجران با عاملیت بانک مسکن سخن گفته‌اند، یک کارشناس بانکی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: وقتی بحث صندوق می‌شود، این صندوق باید خودش منابع را تامین کند. صندوق این گونه اداره می‎شود که هر آنچه به داخل آن می‌آید را می‌تواند هزینه کند. بنابراین هر چه بتوانند از بازار و نه از جای دیگر منابع کسب کنند می‌تواند تسهیلات بدهد.

ابتدای ماه جاری ایسنا خبری را از حاشیه جلسه هیات وزیران منتشر کرد که فرهاد، دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرده براساس این طرح به مستأجران وام داده می‌شود.

پنج روز بعد محمد دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی به مهر گفت: پیش‌بینی شده است که برای کنترل ریسک‌های بانک، وام در اختیار موجر قرار گیرد. با توجه به اینکه بحث مسکن است از این رو اولویت با بانک مسکن خواهد بود.


سازوکار اعطای تسهیلات به مستاجران چگونه خواهد بود؟

مرتضی عزتی، کارشناس بانکی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: وقتی بحث صندوق می‌شود، این صندوق باید خودش منابع را تامین کند. صندوق این گونه اداره می‎شود که هر آنچه به داخل آن می‌آید را می‌تواند هزینه کند. بنابراین هر چه بتوانند از بازار و نه از جای دیگر منابع کسب کنند می‌تواند تسهیلات بدهد.

وی در این خصوص ادامه داد: یعنی یک عده سپرده‌گذاری می‌کنند و  طبق قاعده هر کسی سپرده گذاشت پس از گذشت یک سال می‌تواند دو برابر سپرده خود وام بگیرد. جمع شدن وجه متقاضیان به ابزاری برای پرداخت تسهیلات تبدیل می‌شود. قاعده صندوق به این شکل است که بانک‌ها نباید از منابع دیگر تسهیلات بدهند.


آیا در این طرح منابع بانکی نیز دخیل است؟

عزتی در این خصوص عنوان کرد: اگر این طرح در قالب صندوق قرار است فعالیت کند، اول باید منابع آن تامین شود سپس متناسب با منابع تسهیلات پرداخت شود. این طور نیست که بانک‌ها ملزم شوند از منابع دیگر خود این برای این طرح هزینه کنند، ممکن هم است که دولت الزام کند ولی این الزام طبق قاعده صندوق نیست.

وی بیان کرد: علت این که بانک مسکن را به عنوان بانک عامل در نظر گرفتند این است که اولا در بحث تخصصی به بانک مسکن مربوط می‌شود؛ دوم این که تجربه صندوق پس‌انداز مسکن را دارد. که دقیقا در این صندوق تامین مالی تسهیلات به این شکل انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که ایا این امکان وجود دارد که افراد از این طریق وام را دریافت آن را در بخش دیگری سرمایه‌گذاری کنند؟ گفت: مشکل عمده این طرح همانند صندوق مسکن این که ممکن است افراد پول آن را در جای دیگر سرمایه‌گذاری کند؛ ولی این مشکل آنقدر بزرگ نیست که که بتواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار در دیگر بازارها قلمداد شود مگر این که دولت به آنها سوبسید بدهد که احتمال بعیدی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها