کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتقاد کاندیدای ردصلاحیت شده به اظهارات کدخدایی


کد خبر : ۶۲۲۹۲پنجشنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸:۵۲۷۱۵ بازدید

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم مصطفی ایزدی نوشت:سخنگوی شورای نگهبان چند روز پیش در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» نظراتی را درباره عملکرد شورای نگهبان و شیوه تأیید یا رد صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس و ریاست‌جمهوری و نیز تحزب در ایران ارائه کرده که ‌تأمل‌برانگیز است.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم مصطفی ایزدی نوشت:سخنگوی شورای نگهبان چند روز پیش در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» نظراتی را درباره عملکرد شورای نگهبان و شیوه تأیید یا رد صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس و ریاست‌جمهوری و نیز تحزب در ایران ارائه کرده که ‌تأمل‌برانگیز است.

۱- در این گفت‌وگو بیان شده است که در تعیین صلاحیت‌ها، اصولگرا و اصلاح‌طلب فرقی نمی‌کند و برای تأیید صلاحیت سه مانع اصلی مفاسد اقتصادی و اخلافی و مقابله با حاکمیت مطرح است (روزنامه شرق، ۱۵ تیرماه ۹۷).

احوال بسیاری از ردصلاحیت‌شدگان نشان می‌دهد که هیچ‌یک از این سه مانع را نداشته‌اند. شاید بتوان صدها نفر و بیشتر از آن را نام برد اما احتمالا آقای سخنگو خواهد گفت که تو از پرونده‌هایشان خبر نداری! اتفاقا من به دلیل ارتباط بیش از ۴۰‌ساله، از حال و گذشته همین دو نفر که در این گفت‌وگو از آنان نام برده شده خبر دارم؛ دکتر مصطفی معین و دکتر محسن مهرعلیزاده. وانگهی از حال و روزگار خودم که خبر دارم. در جریان انتخابات مجلس ششم نگارنده با سه اتهام رد صلاحیت شد؛ در محل زندگی‌ام بدنام هستم! در نجف‌آباد اعلامیه‌ای منتشر کرده‌ام که در آن فتوا داده‌ام که هم‌زمان با نماز جمعه می‌توان نماز جماعت هم خواند!‌ در نشریه آوا از چند نفر از مسئولان رده چندم انتقاد کرده‌ام. 

مرحوم آقای زواره‌ای که برای توجیه رد صلاحیت من در محل شورای نگهبان این اتهامات را به بنده تفهیم کرد، توضیح نداد در کدام‌یک از محله‌های زندگی‌ام که به دلیل اجاره‌نشینی مرتب تغییر می‌کرد، بدنام هستم؟ و توضیح نداد که کسی که یک روز هم درس طلبگی نخوانده، چگونه فتوا می‌دهد؟ اگر بر فرض یک فرد کم‌سوادی مثل من هم فتوای مذهبی بدهد، بر اساس کدام قانون باید ردصلاحیت شود؟ وقتی هم از او آن اعلامیه فتوایم را خواستم که لااقل خودم ببینم چه فتوایی صادر کرده‌ام، درخواستم را بی‌جواب گذاشت و جلسه را ترک کرد؛ رحمت‌الله علیه.

۲– سخنگوی شورای نگهبان به دفعات تکرار کرده شورا طبق قانون عمل می‌کند اما در همین گفت‌وگو مثالی زده که خلاف آن را نشان می‌دهد. از پیش‌نمازی حرف زده که ردصلاحیت شده، چون کارهای خلافی کرده است. بعد توضیح می‌دهد: «البته هنوز پرونده به مراجع قضائی نرفته تا حکمی صادر شود ولی ما اسناد و مدارکی داریم که چنین اتفاقی افتاده است». (همان)

می‌دانیم و آقای کدخدایی هم خوب می‌داند در تمامی قوانین جمهوری اسلامی ایران اعم از قانون اساسی و قوانین موضوعه آمده است که هیچ‌کس را نمی‌توان از حقوق اولیه‌اش محروم کرد؛ مگر اینکه حکم محرومیتش در دادگاه صالحه وابسته به دستگاه قضائیه صادر شده باشد.

۳– آقای سخنگو چنان سخن می‌گوید که انگار ده‌هاهزار پرونده داوطلبان نمایندگی مجلس را در مدت کوتاهی شخصا رسیدگی می‌کند و یکایک ردصلاحیت‌شدگان را دعوت می‌کند به شورای نگهبان بروند و مستندات رد صلاحیت خود را ببینند. در شهرستان‌ها و مراکز استان در هیئت‌های نظارت متعلق به شورای نگهبان شرایط به گونه دیگری است. نگارنده در دو استان بزرگ خراسان و تهران، چندین بار مسئول ستاد انتخابات برای مجلس و ریاست‌جمهوری و خبرگان رهبری بوده‌ام و خاطراتی دارم که بماند برای بعد. در اینجا نیز لازم به توضیح است که خود به سختی توانستم اعتراضم را به شورای نگهبان برسانم و آنها آقای زواره‌ای را مأمور جلسه کردند. چون آیت‌الله جنتی من را بدنام نمی‌دانست و به من حکم مسئولیت تبلیغات در جبهه‌ها را داده بود و آقای دری‌نجف‌آبادی از دوستان دوران جوانی‌ام، عضو هیئت عالی نظارت بود و بعضی دیگر از اعضای شورای نگهبان من را از نزدیک می‌شناختند، این توفیق را پیدا کردم که به اعتراضم پاسخ دهند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها