کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شرط تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار ارز چیست؟


کد خبر : ۶۱۲۴۵پنجشنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱:۴۱۶۲۸۷ بازدید

بازار ارز ایران این روزها روندی کاهشی را طی می کند و رفت و برگشت به کانال 12 تا 13 هزار تومان در طی روزهای اخیر ادامه دار شده است.
شرط تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار ارز چیست؟شرط تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار ارز چیست؟

به گزارش ایران جیب از خبرآنلاین، بسیاری از فعالان بازار معتقدند ایران در آستانه توافقی تازه با نظام بین المل است و برخی نیز از شکل گیری اینستکس سخن می گویند، مکانیزمی مالی میان ایران و اروپا که البته گفته می شود می تواند فروش نفت را تسهیل نماید.

 این اما همه داستان نیست، همتی، رییس کل بانک مرکزی اخیرا ریزش قیمت‌ها را نه تحت تاثیر فضای مذاکرات بین المللی بلکه تحت تاثیر اقدامات صورت گرفته در بانک مرکزی می دانند.

همتی به تازگی، در واکنش به قیمت نرخ ارز گفته است: "قبلا نیز تاکید کردم در اجرای سیاست‌های جدید ارزی در قبال صادرکنندگان و نقشی که در تامین ارز سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات و اسکناس صرافی‌ها خواهند داشت و نیز مدیریت و راهبری بازار اسکناس ارز خصوصاً آماده شدن برای عملیاتی کردن بازار متشکل ارزی شاهد منطقی تر شدن قیمت ارز در بازار خواهیم بود. "

کامران ندری، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: هر چند اقدامات صورت گرفته در بانک مرکزی در کنترل بازار اقدامی مناسب است اما باید توجه داشته باشیم موقعیت اقتصادی ایران، به گونه ای است که تحولات بین المللی بر آن تاثیری جدی می گذارد.

 وی با تاکید بر اینکه تنش‌های سیاسی همان طور که در بالا رفتن قیمت موثر هستند، در کاهش قیمت نیز تاثیر می گذارند، ادامه داد: کوچکی اقتصاد ایران از یک سو و همچنین وابستگی به نفت یا به عبارت دیگر تک محصولی آسیب پذیری اقتصاد ایران را افزایش داده و بسیاری از کشورها نیز در جهان مشابه ما هستند. وی در توضیح این مطلب افزود: سفر اخیر نخست وزیر ژاپن به ایران به شکلی صرف، اتفاقی بسیار مثبت تلقی می‌شود چرا که سبب شده است، بازار شاهد تحولات مثبت باشد.


بازار ارز چگونه به آرامش می‌رسد؟

ندری با اشاره به سخنان رییس کل بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار نیز اضافه کرد: رییس کل بانک مرکزی گفته علیرغم همه تلاش‌ها، بازار تحت تاثیر این تنش های سیاسی قرار دارد و روابط بین الملل و سیاست خارجی تاثیر خیلی روشنی بر بازار ارز ایران دارد.

 وی در توضیح این مطلب افزود: به این ترتیب درست است که می‌توانید با یک سری تدابیر داخلی بر بازار ارز مدیریت کنید اما مدیریت بر بازار ارز تحت الشعاع مسائل مربوط به تنش های جهان خارج قرار دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. وی تاکید کرد: به طور کلی تصور اینکه بازار ارز بدون حل مسائل و مشکلات خارجی به آرامش برسد، فرضی دور از ذهن است.

او درباره سهم بانک مرکزی از مدیریت بازار ارز گفت: به نظر می‌رسد نیمی از ریزش قیمت‌ها تحت تاثیر مدیریت بانک مرکزی و نیمی دیگر تحت تاثیر سفر نخست وزیر ژاپن به ایران است.


نتیجه چه خواهد بود؟

وی با اشاره به اینکه نقش این تحولات را نباید نادیده گرفت، ادامه داد: به هر حال وقتی سهمی ۵۰ درصدی را برای تحولات بین المللی در نظر بگیریم، به این نتیجه می رسیم که دستاورد سفر بهبود وضعیت را بازگشت شرایط را رقم خواهد زد. وی تحولات اخیر بازار ارز را در زمره تحولات کوتاه مدت ارزیابی کرد و گفت: تاثیر اقدامات اصلاحی بانک مرکزی تاثیری بطئی است.

 او با تاکید بر اینکه ماندگاری شرایط، حتی پس از بهبود وضعیت بین‌المللی ایران ریشه در نحوه مدیریت بانکی مرکزی است، اضافه کرد: تاثیر اقدامات بانک مرکزی در بازار البته بلند مدت است، به عنوان مثال گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد در دو ماه اخیر نشان می دهد حجم ورود ارز به ایران افزایش یافته که می تواند در آرامش ایران موثر باشد.

وی ادامه داد: تحولات رخ داده در بازار نیما در این دوره مثبت بود و از سوی دیگر کاهش تعداد کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرند نیز در بهبود این روند موثر است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها