کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرخش در سیاست اقتصادی چین در سایه جنگ تجاری با آمریکا


کد خبر : ۶۰۰۳۸سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲:۴۰۲۵۳۱ بازدید

دونالد ترامپ با انتشار یک پست توییتری از عدول چین در ارتباط با پایبندی به محورهای توافق تجاری انتقاد کرد. او از افزایش تعرفه‌های گمرکی بر ...
چرخش در سیاست اقتصادی چین در سایه جنگ تجاری با آمریکاچرخش در سیاست اقتصادی چین در سایه جنگ تجاری با آمریکا

دونالد ترامپ با انتشار یک پست توییتری از عدول چین در ارتباط با پایبندی به محورهای توافق تجاری انتقاد کرد. او از افزایش تعرفه‌های گمرکی بر محصولات چینی خبر داده است. واکنش چین به این تهدید چیست؟

دویچه‌وله آلمان نوشت: دور جدید گفت‌وگوهای دو کشور آمریکا و چین بر سر مبادلات بازرگانی قرار است در هفته جاری آغاز شود. این در حالی است که انتشار یک پست توییتری توسط دونالد ترامپ بر مذاکرات بازرگانی بین دو کشور سایه افکنده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت (هفتم مه) خبر از انتشار یک پست توییتری جدید توسط دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا داد. ترامپ در این پست توییتری، چین را به عدول از توافق بازرگانی پیشین بین دو کشور متهم کرده است.

رابرت لایتیزر، نماینده بازرگانی آمریکا، اعلام کرده است که تعرفه‌های گمرکی پیش بینی شده بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چین از روز جمعه ۱۰ مه به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. تعرفه کنونی دولت ترامپ بر این کالاها بالغ بر ده درصد است.


دور جدید جنگ تجاری

پست توییتری ترامپ و اعلام سیاست افزایش تعرفه‌های گمرکی پیش بینی شده برای واردات کالاهای ساخت چین در آستانه دور جدید گفت‌وگوهای بازرگانی بین دو کشور منتشر شده است.

پیش از اظهارات نماینده بازرگانی آمریکا، اخبار حکایت از بهبود فضای حاکم بر مذاکرات تجاری بین دو کشور داشت. ترامپ و مسئولان اقتصادی آمریکا مدعی شده‌اند که تغییر سیاست و رویکرد آن‌ها نسبت به مناسبات بازرگانی با چین واکنشی به اقدامات چین است. آن‌ها چین را متهم به عدول از سیاست‌های مورد توافق کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی از تاثیرات پست توییتری ترامپ بر بازار بورس آمریکا و جهان خبر داده بود.

تهدید ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه گمرکی تاثیری گسترده بر بازار سهام در سطح جهانی داشت و عملا موجب نگرانی کشاورزان آمریکایی و همچنین شرکت‌ها و موسسات اقتصادی این کشور از تشدید جنگ تجاری با چین شد.

پیش از اظهارات نماینده بازرگانی آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه‌های گمرکی، ارزش سهام در بازار بورس آمریکا اندکی افزایش یافته بود.

دست‌اندرکاران امور اقتصادی بر این باور بودند که سخنان تهدیدآمیز ترامپ و پست توییتری او بخشی از تاکتیک آمریکا در مذاکرات تجاری با چین است.

این در حالی است که انتشار اظهارات لایتیزر درباره افزایش تعرفه‌های گمرکی ناظر بر واردات از چین، مجددا باعث کاهش بهای سهام گشت.


تهدید به افزایش تعرفه‌ گمرکی

لایتیزر اعلام کرده است که از روز جمعه ۱۰ مه، تعرفه‌های گمرکی پیش بینی شده برای ۲۰۰ میلیارد دلار واردات آمریکا از چین افزایش خواهد یافت.

قبلا استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که ۹۰ درصد مذاکرات تجاری بین دو کشور به پایان رسیده است، اما برخی مسائل ظرف روزهای اخیر بر موفقیت این مذاکرات سایه انداخته‌اند. اشاره منوچین به تغییر سیاست‌های بازرگانی چین بوده است.

ترامپ اعلام کرده است که افزایش ۲۵ درصدی تعرفه گمرکی واردات از چین به ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام شده نیز محدود نمی‌شود و این کشور تصمیم دارد در آینده بر ۳۵۰ میلیارد دلار واردات دیگر خود از چین نیز مالیاتی بالغ بر ۲۵ درصد وضع کند.

چین گرچه تا این لحظه با خویشتن‌داری نسبت به اظهارات ترامپ و لایتیزر واکنش نشان داده است، اما سایت "اویل‌پرایس" با انتشار گزارشی از احتمال چرخش در سیاست بازرگانی چین خبر داده است.

در این گزارش گفته می‌شود که حتی از احتمال نادیده گرفتن منع معاملات نفتی با ایران نیز سخن رفته است. این سایت به نقل از یکی از مقامات چین نوشته است که ایران یکی از شرکای مهم چین در پروژه "جاده ابریشم" است و در تامین انرژی چین نقش مهمی دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها