کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تن ماهی کجا غیب‌اش زد؟


کد خبر : ۵۹۹۹۲دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱:۵۴۱۲۶۴۵ بازدید

از 17 برند کنسرو ماهی تنها تک و توکی از برندها در قفسه‌های فروشگاهی موجود است ...

شهروند|  تن ماهی از سبد خرید فروشگاه‌های اینترنتی حذف شده است و حالا از 17 برند تن ماهی تک و توکی از برندها در قفسه فروشگاه‌ها موجود است.

میررضوی، دبیر سندیکای صنایع غذایی کنسروی به «شهروند» می‌گوید که حذف دلار ٤٢٠٠ تومانی موجب شده است که قیمت ماهی وارداتی صد درصد افزایش داشته باشد و قیمت قوطی‌های کنسروی هم با جهش عجیبی مواجه شده است.

افزایش قیمت ٦٠‌ درصدی و نایاب‌شدن تن ماهی

در پی حذف واردات ماهی از گروه کالاهایی که با دلار ٤٢٠٠ تومانی وارد می‌شد، از روز گذشته تن ماهی هم با ٦٠درصد افزایش قیمت در فروشگاه‌ها عرضه و نایاب شد. تن ماهی در ماه‌های اخیر و بعد از گرانی گوشت، مرغ و ماهی به جایگزین مناسبی برای این غذاها تبدیل شد و استفاده از آن توسط خانواده‌های متوسط رو به پایین افزایش چشمگیری پیدا کرد، اما قطعا با افزایش ٦٠‌درصدی این کالا مصرف آن بین خانوارهای ایرانی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

از روز گذشته و همزمان با این‌که برخی برندهای معروف تن ماهی، قیمت هر قوطی تن ماهی را از ٩٢٠٠ تومان به ١٥هزار و ٥٠٠  تومان افزایش دادند، این کالا هم نایاب شد. اغلب برندها توزیع تن ماهی را در بازار کم کرده‌اند و حتی فروشگاه‌های اینترنتی هم از تن ماهی تقریبا خالی شده است؛ به‌عنوان مثال در فروشگاه‌ اینترنتی کوروش، از میان ١٧ قلم تن ماهی فهرست‌شده در صفحه این فروشگاه، هیچ برندی موجودی ندارد. همچنین در فروشگاه شهروند از میان ٥٥ قلم تن ماهی در فهرست این فروشگاه، تنها یک قلم موجود است. علاوه بر این، در سایت دیجی‌کالا هم از ٤٨ قلم تن ماهی این سایت، تنها دو قلم موجود است.

چرا تن ماهی گران شد؟

دلیل افزایش قیمت ٦٠‌درصدی تن ماهی بازمی‌گردد به حذف ماهی وارداتی از گروه کالاهایی که با دلار ٤٢٠٠ تومانی وارد می‌شد. میررضوی، دبیر سندیکای صنایع غذایی کنسروی درباره این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «ما هنوز به هیچ کارخانه تولید تن ماهی مجوز افزایش قیمت ٦٠درصدی نداده‌ایم و اگر بعضی از واحدهای تولیدی محصولات جدید خود را با این قیمت عرضه کرده‌اند، بدون مجوز اقدام به این افزایش کرده‌اند. البته قرار است تن ماهی افزایش قیمت داشته باشد، چون ماهی وارداتی از گروه کالاهایی که با ارز ٤٢٠٠ تومان وارد می‌شد، حذف شده و طبیعی است کارخانه‌ای که می‌خواهد با ارز نیمایی ماهی وارد کند، باید خیلی بیشتر از قبل هزینه پرداخت کند و برای این کار از دلار بالای ١٠‌هزار تومان استفاده کند.»

او ادامه می‌دهد: «ضمن این‌که با توجه به افزایش قیمت قوطی و کارتن و بسته‌بندی، کارخانه‌ها راهی جز افزایش قیمت ندارند، اما قطعا آنها هم نمی‌خواهند افزایش قیمت‌شان به‌گونه‌ای باشد که فروش‌شان کاهش پیدا کند. تن ماهی در ایران غذای خانواده‌های متوسط و ضعیف است و اگر قیمت آن به ١٥‌هزار و ٥٠٠ تومان افزایش یابد، مصرف آن بشدت کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع برای هیچ واحد تولیدی خوشایند نیست.»

میررضوی درباره این‌که چرا ماهی هم از گروه کالاهایی که قرار بود با ارز دولتی وارد شود حذف شده، ادامه می‌دهد: «متاسفانه در این زمینه هیچ مشورتی با ما نشد و بدون این‌که تبعات این اتفاق بررسی شود، تصمیم‌گیری شد که ماهی از گروه کالاهای با ارز ٤٢٠٠ تومانی حذف شود. این اتفاق حتی روی قیمت ماهی‌های داخلی هم تأثیر گذاشت و درحال حاضر صیادان ایرانی که ماهی‌های صیدشده خود را با قیمت ١٧‌هزار تومان می‌فروختند، آن را به ٢٢‌هزار تومان افزایش داده‌اند. البته ما در تلاش هستیم که جلسه‌ای با صیادان داخلی داشته باشیم و حداقل جلوی روند افزایش قیمت ماهی‌های داخلی را بگیریم.»

میررضوی درباره این‌که تا چه میزان افزایش قیمت برای شرکت‌های تن ماهی مجاز است، می‌گوید: «طبق محاسباتی که انجام شده، قیمت هر قوطی تن ماهی نباید بیشتر از ١٥‌هزار تومان باشد که البته افزایش‌ها به میزان گوشت موجود در هر قوطی بستگی دارد، اما آن‌چه مشخص است ما تاکنون مجوز درج قیمت ١٥‌هزار و ٥٠٠ تومان به کارخانجاتی که عضو سندیکا هستند، نداده‌ایم. البته برخی کارخانجات مثل واحدهای تولیدی ساکن در شهر مشهد هستند که به‌صورت خودمختار عمل می‌کنند و از قوانین تبعیت نمی‌کنند و ما هم نمی‌توانیم آنها را وادار به پیروی از مصوبات کنیم. این کارخانه‌ها با افزایش قیمت‌های بی‌رویه باعث ایجاد نارضایتی بین بقیه کارخانه‌ها می‌شوند.»

افزایش ١٠٠‌ درصدی قیمت ماهی وارداتی

با توجه به حذف ماهی وارداتی از فهرست کالاهایی که با ارز دولتی وارد می‌شد، قیمت هر کیلوگرم گوشت ماهی تن وارداتی ٢٥‌هزار تومان خواهد بود. این درحالی است که تا پیش از این کارخانه‌های تولید‌کننده تن ماهی، گوشت ماهی تن را با قیمت هر کیلوگرم ١٠‌هزار تومان وارد می‌کردند که این افزایش قیمت بیشتر از ١٠٠‌درصد، تأثیر زیادی روی قیمت هر قوطی تن ماهی خواهد گذاشت. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها