کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نوبرانه 400 هزار تومانی در شمال تهران


کد خبر : ۵۹۴۸۵دوشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵:۳۲۲۵۳۱ بازدید

حدود دو هفته قبل بود که موضوع گرانی گوجه‌فرنگی به بحث داغ رسانه‌های سراسری و البته فضای مجازی تبدیل شد. بعد از گرانی قابل توجه و بی‌سابقه ...

آرمان: حدود دو هفته قبل بود که موضوع گرانی گوجه‌فرنگی به بحث داغ رسانه‌های سراسری و البته فضای مجازی تبدیل شد. بعد از گرانی قابل توجه و بی‌سابقه پیاز و سیب زمینی که از اواسط نوزور 98 در بازار رخ داد، نوبت به گوجه‌فرنگی رسید که بررسی قیمت‌ها حکایت از افزایش هشت تا 10‌هزار تومانی قیمت این محصول در بازار داشت.

در واکنش به انتشار این اخبار، اسدا... کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور گفت که «بیشترین عاملی که ممکن است در تغییر قیمت یک محصول اثرگذار باشد، جو روانی حاکم بر بازار و آزادشدن ناگهانی صادرات است. در مورد گوجه‌فرنگی نیز وضعیت به همین شکل است، چرا که افزایش قیمت نمی‌تواند اینقدر سریع و دفعی اتفاق بیافتد مگر اینکه جو روانی بازار بهم بریزد.» او همچنین به مردم این اطمینان را داد که این افزایش قیمت‌ها نه فقط برای گوجه‌فرنگی بلکه برای همه محصولات تره‌باری دائمی نبوده و به‌صورت مقطعی و گذراست. ظاهرا اخبار مربوط به گرانی تمامی ندارد و این بار نوبت به گوجه‌سبز رسیده است. البته هر‌ساله موضوع قیمت‌های نجومی میوه‌های نوبرانه به بحثی داغ در فضای مجازی و جامعه تبدیل می‌شود و بسیاری به آن واکنش نشان می‌دهند. حال خبر رسیده که در برخی از نقاط شمالی تهران گوجه‌سبز نوبرانه به قیمت 400هزار تومان عرضه می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز این افزایش قیمت را اینگونه توضیح می‌دهد: «قیمت نوبرانه گوجه‌سبز منطقی نیست و تا زمانی که قیمت اقتصادی و منطقی برای این محصول اعلام نشود از سوی واحدهای صنفی مجاز زیرمجموعه اتحادیه عرضه نخواهد شد.»

آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که میوه و گوشت رکورددار گرانی در دی‌ماه سال 97 هستند. براساس این گزارش، در دی‌ماه 97 قیمت موز افزایش 5/132 درصد، گوشت مرغ افزایش 3/78 درصد، گوشت گوساله 3/75 درصد، گوجه‌فرنگی 9/69‌درصد و سیب با افزایش 148درصدی داشته است. تازه‌ترین گزارش منتشر شده توسط سازمان مدیریت شهرداری تهران اما حکایت از کاهش قیمت میوه‌هایی از قبیل موز، هندوانه و خیار گلخانه‌ای در فروردین سالجاری دارد. طبق این گزارش، قیمت موز درجه یک (سایز هفت تا ۹) با ۳۰۰ تومان کاهش هر کیلوگرم ۹۵۰۰ تومان، هندوانه درجه یک با ۴۰۰ تومان کاهش هر کیلوگرم ۲۸۰۰ تومان و خیار گلخانه‌ای درجه یک با ۳۰۰ تومان کاهش هر کیلوگرم ۴۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. همچنین،‌ این گزارش نشان می‌دهد که آناناس جنگلی و طلایی به ترتیب به قیمت ۹‌هزار تومان و ۱۶‌هزار تومان، پرتقال تامسون شمال هر کیلوگرم به قیمت پنج‌هزار تومان، پرتقال جنوب هر کیلوگرم به قیمت سه‌هزار تومان، توت فرنگی هر کیلوگرم به قیمت ۱۱‌هزار تومان، خیار رسمی و رویال هر کیلوگرم به قیمت سه‌هزار تومان و سیب زرد و قرمز هر کیلوگرم به قیمت ۶۸۰۰ تومان در میادین و بازارهای میوه و تره بار عرضه می‌شود. براساس نرخ‌نامه این سازمان، انواع طالبی و ملون هر کیلوگرم به قیمت ۴۹۰۰ تومان، کیوی هر کیلوگرم به قیمت ۶۹۰۰ تومان، لیمو ترش سنگی جنوب هر کیلوگرم به قیمت ۴۹۰۰ تومان، لیمو شیرین هر کیلوگرم به قیمت ۳۷۰۰ تومان، نارنج هر کیلوگرم به قیمت ۱۵۰۰ تومان و نارنگی هر کیلوگرم به قیمت ۶۴۰۰ تومان در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش می‌رسد.

گرانی ، متاثر از جو روانی

درحالی گزارش منتشر شده از سوی سازمان مدیریت شهرداری نشان می‌دهد که گوجه‌سبز درجه یک در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار هر کیلوگرم به قیمت ۱۶‌هزار تومان و گوجه دستچین به قیمت ۱۹‌هزار تومان عرضه می‌شود و چاقاله بادام درجه یک نیز در میادین و بازارها هر کیلوگرم به قیمت ۱۸‌هزار تومان و و چاقاله بادام دستچین به قیمت ۲۲‌هزار تومان به فروش می‌رسد، خبرهایی درمورد فروش گوجه‌سبز نوبرانه به قیمت نجومی در فضای مجازی دست به دست می‌شود. ظاهرا در برخی از نقاط شمالی پایتخت گوجه‌سبز به بهای کیلویی 400‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

البته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی این قیمت را منطقی ندانسته و علت آن را جو روانی و عرضه اولیه کم اعلام کرده است. در همین زمینه، اسدا... کارگر به ایسنا گفته است: تا زمانی که قیمت گوجه‌سبز به نرخ منطقی و اقتصادی نرسد جایی در لیست قیمت مورد تایید اتحادیه و عرضه در واحدهای صنفی مجاز نخواهد داشت. او ادامه داد: در حال حاضر برای گوجه‌سبز نوبرانه قیمت‌هایی نجومی در محدوده قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰‌هزار تومان اعلام می‌شود که این نرخ‌ها هیچ‌جایگاهی در میان واحدهای صنفی مجاز ندارد و هر‌ساله در زمان عرضه نوبرانه اعلام قیمت‌های نجومی رخ می‌دهد.

کارگر یادآور شد: در زمان نوبرانه که قیمت‌های نجومی برای اقلام مختلف میوه همچون گوجه‌سبز و چاقاله بادام اعلام می‌شود تنها برخی از فروشگاه‌های مناطق شمالی که زیرمجموعه اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیستند به عرضه محصولات نوبرانه با قیمت نجومی می‌پردازند. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: با گذشت حداکثر ۱۰ روز از عرضه اولیه یا نوبرانه گوجه‌سبز قیمت این محصول بسیار کاهش یافته و قیمت اقتصادی و منطقی برای آن اعلام خواهد شد. او در انتها گفت: قیمت‌های اعلامی برای محصولات نوبرانه تنها به واسطه جو روانی و عرضه اولیه کم ایجاد می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها