کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا ایران از امکانات سرمایه‌ای جهانی محروم است؟


کد خبر : ۵۹۰۸۰سه شنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴:۴۵۳۴۸۰ بازدید

بانک توسعه آسیایی در سال های اخیر کمک های بسیاری به کشور های آسیایی برای پیشبرد پروژه های عام المنفعه کرده است. اما در این میان ...

عصراقتصاد: بانک توسعه آسیایی در سال های اخیر کمک های بسیاری به کشور های آسیایی برای پیشبرد پروژه های عام المنفعه کرده است. اما در این میان ایران به دلایل مختلفی از قبیل عدم عضویت در کنوانسیون های بین المللی مقابله با پول شویی نمی تواند از چنین تسهیلاتی برای توسعه زیرساخت های خود و جبران خسارت های وارد شده از بالایای طبیعی استفاده کند.
 
بانک توسعه آسیایی به منظور توسعه اقتصاد کشورهای آسیایی بنا شده است. این بانک در ۲۲ آگوست سال ۱۹۶۶تحت نام UNESCAP یعنی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای کشورهای آسیائی و شرق دور فعالیت خود را با ۳۱ عضو آغاز کرد.

ایده ایجاد این بانک بار اول در ۱۹۶۲ مطرح شد. زیرا در آن ایام کشورهای آسیایی از همکاری بانک جهانی در محدوده بهره می بردند. با این وجود بانک توسعه آسیایی در ۲۲ اگوست ۱۹۶۶ این بانک رسماً آغاز به کار کرد. ژاپن جایگاه سهم دار دائمی را در ابتدای تاسیس این بانک اختیار کرد و تا کنون مدیریت این بانک به دست ژاپنی ها بوده است. در سال ۱۹۷۲ ژاپن دارای سهم ۱۷۳٫۷ میلیون دلار (۲۲٫۶ درصد از جمع سرمایه) و ایالات متحده آمریکا داری سهم به ارزش ۱۲۲٫۶ میلیون (۵۹٫۶ درصد از مجموعه سرمایه) بودند. ایالات متحده آمریکا ۱٫۶میلیون را در بخش مخصوص این بانک تخصیص داده بود.

پس از تأسیس بانک، کشورهای چون مالزی، اندونزی، فیلپین، تایلند، کره جنوبی اخذ قرضه کردند. این کشورها ازسال ۱۹۶۷ تا سال ۱۹۷۲ از مجموع سرمایه بانک ۷۸٫۸ درصد سرمایه را قرض نمودند. ژاپن بیشترین مفاد یعنی ۴۱٫۶۷ را نصیب خود کرد. در سال ۱۹۶۸ بانک صد میلیون را در بخش زراعت تخصیص داد.
این بانک دارای شورا هیت مدیره رئیس و معاون است. هر کشور عضو دارای یک نماینده در بانک است. رئیس معمولاً ژاپنی است چون ژاپن بزرگترین سهام دار آن است. این بانک دارای ۲۴۰۰ کارمند است که اکثر کارمندان این بانک فلیپینی هستند. همچنین این بانک دارای ۶ تأسیسات در شهرهای مانده لویانک، مانیلا؛ مترو و فیلیپین است. البته در هر کشور عضو یک نمایندگی دارد.

پس از تأسیس این بانک کشورهای منطقه پیشنهادهایی درمورد اصول قرضه تقدیم کردند. بانک نیز بیشتر قرضه های خود را در امورات عام المنفعه به کار می برد. به این گونه که یک میلیارد دلار را به منظور کار و توسعه تجارت در ویتنام تخصیص داده است.


بانک توسعه آسیایی

کمک به سیل زدگان پاکستان، بهبود جاده در بوتان، پروژه آب آشامیدنی در مناطق روستائی کم بودجه، حفاظت از دریاچه تونله بمنظور تلاش از حفاظت ذخایر ماهیان و کار ماهیگیری؛ و ساختن راه بیمارستان معابد و بازار در کامبوج، حمایت از جاده چای بین چین و لاهور، تجدید حیات آموزشی و ارتقاء سویه آموزش در بنگلادش، و ساختن پل مدرسه و کودکستان از جمله اموری است که بانک توسعه آسیایی برای آن ها به کشور ها تسهیلات می دهد.

به همین ترتیب این بانک صدها پروژه کوچک از قبیل چاپ کتاب درسی، تغیر رشته اضطراری، ساختمان برگشت بهتر به خانه، توسعه آموزش کامپیوتر، کمک به خانواده های فقیر، و غیره بمنظور رفاه بشری بنا نهاده است.

نکته جالب در خصوص این بانک این است که کشور هایی همچون بوتان، ویتنام و سایر کشور های کوچک آسیایی با اقتصاد های کوچک و متوسط عضو آن هستند اما ایران تا کنون نتوانسته در این بانک عضو شود.

یکی از دلایلی که ایران تا کنون از این بانک خارج مانده، این است که بانک توسعه آسیایی زیر نظر سازمان ملل فعالیت می کند و از آنجایی که آمریکا در سیاست های سازمان ملل دست دارد، موانعی برای حضور ایران در این بانک وجود دارد.

گفتنی است چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، تا کنون بیشترین وام را از این بانک دریافت کرده است و از این مساله می توان دریافت که حضور در این بانک می تواند فرصتی باشد برای جذب سرمایه.

با این وجود از طرف مسئولین ایران نیز تا نون تمایلی برای عضویت در این بانک دیده نشده است. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که عدم پیوستن به کنوانسیون های بین المللی مقابله با پول شویی می تواند عاملی باشد برای جدا ماندن ایران از این بانک های بین المللی.

در همین راستا باید به این نکته نیز اشاره کرد که ایران که اکنون در شرایط بحران قرار دارد و از سیل خسارت های بسیاری دیده است، می توانست از این بانک تسهیلات مورد نیاز خود را برای جبران خسارات دریافت کند، چرا که هدف اصلی این بانک پیشبرد پروژه های عام المنفعه است. با این حال موانعی وجود دارد که ایران را از دریافت این سرمایه ها باز می دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها