آمدن رنجروور جدید با خبر ضرر هنگفت کارخانه جگوار-لندروور در سال 2018 همزمان شد. بزرگترین خودروساز بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد در سه ماه آخر سال گذشته چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ضرر کرده است.
سهم اصلی این زیان پس از ارزشگذاری مجدد داراییهای کارخانه معلوم شد. پس از بازنگری داراییهای غیرنقدی معلوم شد ارزش سرمایهگذاریهای کارخانه در املاک و ماشینآلات بسیار کمتر از رقمی بوده که تصور میشد.
همچنین بازبینی حسابهای شرکت مشخص کرد که تخمین درآمدهای آینده هم بیشتر از اندازه بوده است. پس از محاسبه مجدد در مجموع حدود چهار میلیارد دلار ار ارزش شرکت کم شد.
علاوه بر این فروش جگوار-لندروور هم در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت. استقبال از محصولات این شرکت اگرچه سال گذشته در آمریکا و بریتانیا بیشتر شد، اما فروش در چین، بزرگترین بازار جهان تا ۳۵ درصد کمتر بود.
از رونق افتادن موتورهای دیزل و بلاتکلیفی روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم از دلایل دیگر ضرر شرکت عنوان شده است.
جگوار-لندروور بخشی از گروه صنعتی هندی تاتا است. ارزش سهام تاتا پس از انتشار اخبار هفته گذشته تا سی درصد سقوط کرد.
جگوار-لندروور پیشتر اعلام کرده بود ۴۵۰۰ نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد. لندروور هم هفته پیش اعلام کرد برنامه تولید یک مدل لوکس از رنجروور را لغو کرده است.
رنجروور اسوی کوپه قرار بود با شاسیبلند جدید رولزرویس رقابت کند. برنامه لندروور این بود که از این ماشین تنها ۹۹۹ دستگاه با قیمت پایه ۲۴۰ هزار پوند (حدود ۳۱۰ هزار دلار) ساخته شود.
لندروور حالا میگوید سرمایهای که برای ساخت این ماشین در نظر گرفته بود را برای ساخت مدلهای دیگر نظیر نسل جدید دیفندر، صرف خواهد کرد.