کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا واقعا دلار ارزان می‌شود؟


کد خبر : ۵۷۷۴۲سه شنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸:۵۰۲۶۴۶۰ بازدید

مجید حاجی‌نوروز، کارشناس امور بانکی درباره این که چقدر این احتمال وجود دارد که نرخ ارز پایین بیاید گفت: اگر بتوانند نفت بفروشند و ارز وارد ...
آیا واقعا دلار ارزان می‌شود؟آیا واقعا دلار ارزان می‌شود؟

مجید حاجی‌نوروز، کارشناس امور بانکی درباره این که چقدر این احتمال وجود دارد که نرخ ارز پایین بیاید گفت: اگر بتوانند نفت بفروشند و ارز وارد کشور کنند می‌توانند نرخ دلار را پایین بیاورند.

در مقاطع زمانی مختلف روسای بانک مرکزی مایل بوده‌اند از آینده روند نرخ ارز سخن بگویند.

محمود بهمنی در نهم خرداد ماه ۱۳۹۱ در حالی از اتخاذ سیاست ارزی سخن گفته بود که دو روز پیش از این تاریخ در گفتگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی در موضعی متفاوت گفته بود: قیمت کدام کالا پایین آمده که دلار هم ارزان شود؟ نرخ دلار پایین نمی‌ماند، منتظر نمانید.

وی در تاریخ مذکور عنوان کرده بود: حتما سیاست تثبیت نرخ ارز را داریم. متنها مفهوم تثبیت نرخ ارز این نیست که بر روی یک رقم قفل کنیم. ثبات نرخ ارز یعنی این نرخ جهش‌های بالا و پایین را نداشته باشد. یعنی روی یک روندی باشد. (ایسنا)

بهمنی سه ماه بعد در روز ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۱ باز از ارزان شدن دلار گفت و این یقین را داد که نرخ ارز در بازار آزاد طی روزهای آینده با روند نزولی مواجه می‌شود.

وی درباره قیمت دلار پیش‌بینی کرده بود: نرخ دلار در بازار رسمی تا مرز هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد. (عصر ایران)

اما این پیش‌بینی‌ها به دوره‌ ریاست بهمنی در بانک مرکزی ختم نشد. ولی‌لله سیف در دوم بهمن ماه ۱۳۹۶ سرمایه‌گذاری در بازار ارز را نااطمینان اعلام کرد و به مردم توصیه کرده بود: وارد بازار ارز نشوید دلار به‌زودی ارزان می‌شود. (تسنیم)

شش روز پس اظهارات سیف وی در هشتم بهمن ماه ۱۳۹۶ باز هم از ارزان شدن ارز در روزهای آینده خبر داد و گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و التهابتی که در یک تا دو ماه گذشته رخ داده در حال تعدیل شدن است. (تسنیم)

در تازه‌ترین اظهارات در این خصوص، عبدالناصر همتی، رئیس کل حال حاضر بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم.

دیروز همتی در یادداشتی اینستاگرامی با پیش‌بینی ارزانی قیمت دلار عنوان کرد: برای بانک مرکزی در کنار تقویت ارزش پول ملی، ثبات در بازار و ممانعت از نوسان نیز مهم است؛ ولی این به آن مفهوم نیست که از کاهش نرخ ممانعت کنیم یا در پی افزایش آن باشیم.

او در بخشی دیگر از یادداشت خود اعلام کرد، من هم معتقدم نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد.

در عین حال مجید حاجی‌نوروز، کارشناس امور بانکی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دلار ارزان می‌شود؟ گفت: به طور کلی بستگی به این دارد که ایران چقدر می‌تواند ارز به دست بیاورد. این ارز از دو طریق حاصل می‌شود، اولی از طریق فروش نفت و دومین راه نیز با صادرات غیرنفتی.

وی عنوان کرد: در صادرات غیرنفتی بخش خصوصی باید فعالیت کند و اگر ارز حاصل از این نوع صادرات را به داخل کشور وارد شود عرضه زیاد می‌شود.

این کارشناس امور بانکی همچنین در ادامه افزود: اما عمده‌ ارزی که در کشور ما استفاده می‌شود، ارز برآمده از فروش نفت است. با این شرایط اگر بتوانند نفت بفروشند و ارز وارد کشور کنند می‌توانند نرخ دلار را پایین بیاورند. به نظر من باید قیمت دلار و ارز را پایین بیاورند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات نفتی ما به اندازه‌ای می‌رسد که روی نرخ ارز تاثیر بگذارد گفت: این امکان تا حدودی وجود دارد. علاوه بر این ظاهرا در حال حاضر واردات به شدت کنترل شده است. اگر واردات غیرمعقولی مثل ثبت سفارشات در زمینه خودرو (یک شب از ساعت ۲ بامداد تا ۴ صبح ثبت سفارش وزارت صنعت را هک کردند و تعداد زیادی خودرو سفارش دادند) انجام نشود، می‌شود نرخ ارز را پایین آورد.

وی بیان کرد: از یک سو واردات را کنترل و جلوی وارد شدن خیلی از کالاهایی که ضروری نیست را بگیرند و علاوه بر این، ترتیبی صورت داده شود که ارز صادرات غیرنفتی وارد کشور شود، اگر صادرات نفتی در همین حد باقی بماند؛ امکان پایین آوردن نرخ ارز وجود دارد. (تجارت نیوز)



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها