کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چین و روسیه تمایلی به همکاری با ایران ندارند


کد خبر : ۵۷۶۷۶پنجشنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶:۰۱۱۴۹۰۷ بازدید

وزیر نفت با تکذیب ادعاهای مربوط به مخالفت او با امضای قرارداد با شرکت‌های روسی و چینی، گفت: برخی ادعاها فقط مطرح شده و ...

آرمان: وزیر نفت با تکذیب ادعاهای مربوط به مخالفت او با امضای قرارداد با شرکت‌های روسی و چینی، گفت: برخی ادعاها فقط مطرح شده و سندی برای آن ارائه نمی‌شود. بیژن زنگنه روز گذشته در نشستی خبری با تشریح دستاوردهای صنعت نفت، درباره نامه 72نماینده مجلس و ادعاهای مطرح‌شده درباره عدم تمایل زنگنه برای همکاری با روس‌ها و چینی‌ها، اظهار کرد: برخی ادعاها فقط مطرح شده و سندی برای آن ارائه نمی‌شود. آنها می‌گویند ما تمایل نداریم با روسیه و چین کار کنیم اما سند و دلیلشان چیست؟ ما برای میدان‌های آزادگان و یادآوران با چینی‌ها مذاکرات خارج از مناقصه داشته‌ایم اما آنها براساس ملاحظاتشان تمایل به همکاری ندارند.

پیش از این ادعاهایی مبنی بر عدم تمایل وزیر نفت برای همکاری با شرکت‌های چینی و روسی مطرح شده بود. همچنین در نامه 72نماینده مجلس به سران سه قوه، بر درخواست روسیه برای ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا نیز اشاره شده بود که زنگنه در این باره تاکید کرد: این موضوع را برای نخستین بار است که می‌شنوم؛ مذاکرات زیادی با روس‌ها داشته‌ایم اما هیچگاه چنین پیشنهادی را نداده‌اند. او افزود: بحث صادرات گاز به اروپا، موضوع مهمی‌ست که باید خدمت رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری ارائه شود که هیچ‌وقت هم مطرح نشده است. او ادامه داد: عجیب است که این پیشنهاد مهم را روس‌ها به مقام‌های ایران نداده‌اند اما رفته‌اند در گوشی به یکی از کارشناسان گفته‌اند و او نیز به این نمایندگان منتقل کرده است. زنگنه تاکید کرد: در ضمن تا جایی هم قرارداد امضا می‌کنم که عزت ملت ایران خدشه‌دار نشود.


اتاق تاریک معاملات نفت برای دشمنان

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به انتقادها مبنی بر عدم شفافیت فعالیت‌های این وزارتخانه تصریح کرد: برخی می‌گویند ما اتاق تاریک معاملات نفت داریم؛ بله ما برای دشمنان اتاق تاریک داریم اما برای نظام و داخل کشور همه فعالیت‌ها شفاف است و روزی که این شرایط سخت برطرف شود همه شرایط و فعالیت‌ها را خواهیم گفت. زنگنه ادامه داد: شبانه‌روز در حال فعالیت برای مقابله با تحریم و دورزدن آن هستیم اما نمی‌توان آنها را اعلام کرد زیرا آمریکا، رژیم صهیونیستی و اشرار منطقه نیز آنها را خواهند شنید. او افزود: همان‌طور که آمریکا نتوانست صادرات نفت ما را به صفر برساند با اقدامات انجام‌شده توسط ما، در آینده نیز نخواهد توانست این کار را انجام دهند. زنگنه خاطرنشان کرد: اکنون چند صد نفر در وزارت خزانه‌داری و اداره اوفک آمریکا به‌طور لحظه‌ای در حال رصد فعالیت‌های نفتی ایران و کارشکنی هستند.


کرسنت یک پرونده زنده است

زنگنه همچنین در پاسخ به سوالی درباره کرسنت و انتقادهایی که درباره این پرونده به شخص وزیر می‌شود، گفت: در جلسه رأی اعتماد من در دولت یازدهم، موضوع کرسنت مطرح شد، اما رأی آوردم. در جلسه رأی اعتماد من در دولت دوازدهم، کلمه‌ای از کرسنت مطرح نشد و باز هم رأی آوردم. اکنون دوباره این موضوع را بعد از سال‌ها مطرح کرده‌اند. وزیر نفت با تاکید بر اینکه کرسنت یک پرونده زنده است، ادامه داد: عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی، ما را در یک چاه عمیق انداختند و من سعی کردم کشور را از چاه عمیق خارج کنم. او با بیان اینکه ایران در فرآیند داوری کرسنت عملکرد خوبی داشته است، توضیح داد: داوری درصدد صدور رأی بود که به تأخیر انداختند. امیدوارم با کارهایی که دنبال می‌کنیم، وضعیت خوبی داشته باشیم. اعدادی که از سوی برخی افراد در کشور مطرح می‌شود به نفع کرسنت است. زنگنه افزود: تا به موفقیت نزدیک می‌شویم، عدد یا بحثی مطرح می‌شود که به ضرر ماست؛ اگر رأی صادر شود، می‌توانیم حرف‌هایمان را بگوییم تا علیه ما استفاده نشود.


دولت به دنبال کسب درآمد از بنزین نیست

وزیر نفت در ادامه درباره قیمت بنزین بیان کرد: باید برای بنزین فکری کرد؛ هم مصرف سرانه بالاست، هم قاچاق. در همین چند روز گذشته ۱۰طرح در کمیسیون تلفیق درباره بنزین مطرح شد اما هیچکدام رأی نیاورد. او ادامه داد: جایی پرسیدند قیمت بنزین را چقدر بالا می‌برید؟ گفتم هر قدر مردم تحمل کنند؛ سوء‌برداشت شد و منظور من آن بود که هر قدر مردم قبول داشته باشند. بالاخره اگر مردم با گرانی بنزین مخالفند، نباید این کار را کرد اما بدانید موضع ما کسب درآمد نیست، حل مشکل است. زنگنه اضافه کرد: بحران بنزین و بالابودن مصرف سرانه را در پالایشگاه‌ها جست‌وجو نکنید، بلکه در خودروسازی‌ها به‌دنبال حل مشکل باشید.


پرداخت یارانه و آزادسازی قیمت ‌بنزین

در همین ارتباط مسعود خوانساری- رئیس اتاق بازرگانی تهران- در نشست بررسی یارانه‌ها در همایشی در تهران گفته است که با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اقشار کم‌درآمد جامعه وسیله نقلیه ندارند، توزیع یارانه‌ای سوخت به همه مردم نه‌تنها نمی‌تواند مشکلات موجود در این حوزه را حل کند که حتی فشار بیشتری نیز به بازار و مردم وارد می‌کند. بر اساس گزارش ایسنا، او از دولت خواسته با آزادسازی نرخ بنزین، قیمت تمام‌شده این کالا را به حدود 5000تومان برساند تا در وهله اول با واقعی‌شدن قیمت‌ها، اهدافی همچون جلوگیری از قاچاق محقق شود و از سوی دیگر نیز فاصله میان این نرخ و قیمت فعلی(4000تومان در هر لیتر) را با پرداخت یارانه نقدی در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار دهد تا به این وسیله حمایت از این گروه‌ها نیز با مدیریت دولت در دستور کار باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها