کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واضح نمی‌گویند کدام قسمت بودجه شفاف نیست


کد خبر : ۵۶۸۵۹یکشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۵:۲۵۱۸۴۶ بازدید

یک نماینده مجلس از عدم شفافیت منتقدان بودجه برخی مراکز فرهنگی و مذهبی انتقاد کرد. عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده تهران گفت کمک شهروندان ...
واضح نمی‌گویند کدام قسمت بودجه شفاف نیستواضح نمی‌گویند کدام قسمت بودجه شفاف نیست

یک نماینده مجلس از عدم شفافیت منتقدان بودجه برخی مراکز "فرهنگی و مذهبی" انتقاد کرد. عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده تهران گفت کمک شهروندان به این مراکز نسبت به پیش از انقلاب کاهش یافته است.

عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران در مجلس با اشاره به اظهارات حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در مورد عدم شفافیت بودجه گفت: «یک عده واضح نمی‌گویند که کدام قسمت بودجه شفاف نیست. اما به نظر می‌رسد مقصود از این صحبت‌ها بودجه‌های مؤسسات فرهنگی است که بودجه آن‌ها پیش از انقلاب توسط مردم داده می‌شد.»

او روز شنبه ۲۲ دی در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین گفت به نظر می‌رسد افرادی به بودجه فرهنگی برخی مؤسسات و حوزه‌ها مانند "جامعه المصطفی، حوزه علمیه خواهران، بیمه طلاب بیکار و ... "معترض هستند.

به گفته این نماینده مجلس "این هزینه‌های فرهنگی" پیش از این توسط شهروندان تامین می‌شد و در حال حاضر "مردم کمتر کمک می‌کنند".

هاشم‌زایی با اشاره به اینکه مشکلات اساسی شهروندان باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: «به‌عنوان‌مثال هنوز مدرسه ایمن نداریم که دانش آموزان در آن درس بخوانند.»

حسام‌الدین آشنا، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور حسن روحانی، روز یکشنبه ۱۸ آذر در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران مدعی شد که دولت تحت فشار مجلس به برخی نهادها بودجه اختصاص می‌دهد.

او در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد پرداخت بودجه به نهادهایی همچون "جامعه ‌المصطفی، حوزه علمیه و شورای هماهنگی نماز جمعه و هرز رفتن بودجه کشور" ‌گفت: «پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد. امروز دانشجویان اسم یک نهاد به نام جامعه‌المصطفی را می‌دانند، اما سایر نهادها را نمی‌شناسند.»

آشنا با اشاره به اینکه مجلس ایران می‌تواند به ردیف‌های بودجه اضافه کند، گفت: «زمانی که هزینه ‌کردن در کشور آغاز شود، مشاهده می‌کنیم که در حوزه‌ای مانند رفاهی که به آن نیازمندیم دست دولت کاملا بسته است، اما در جایی به هزاران اسم از خدا و پیغمبر گرفته تا ماهواره، اتم، دفاع و همه چیزهای مقدس و افراد محترم، استفاده شده تا عده‌ای بتوانند در عین این‌که بازنشسته اداری و سیاسی هستند، حامی‌پروری کنند.»

مشاور حسن روحانی اضافه کرد: «اگر بخواهید با این موضوع برخورد کنید نیز در مجلس شورای اسلامی شما را می‌زنند.»

به گفته حسام‌الدین آشنا "کل بودجه دولت و کشور به اسارت و گروگان گرفته می‌شود" تا تکلیف یک ردیف از بودجه مشخص شود.

او بخش دیگری از مشکل را متوجه دولت‌های قبلی در جمهوری اسلامی کرد و گفت: «ابتدا فردی با لابی، فشار، تماس و توافق یک بند در بودجه سالانه کشور به عنوان کمک به فلان موسسه باز کرد که در آغاز نیز اعتبار این بند ۱۰ میلیون تومان بوده، اما به مرور زمان این بند و مبلغ اعتبار آن رشد کرده است.»

آشنا افزود: «هر رییس جمهوری فکر کرده که دوستانی دارد و باید آنها را تقویت کند به همین دلیل نیز در بودجه ردیف‌هایی برای حمایت از آنها قرار داده است.»



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها