کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارشی از شدت مصرف برق و آب در تابستان


کد خبر : ۵۶۸۴شنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷:۲۶۲۰۸۰ بازدید

امسال در حالی از فصل تابستان عبور می‌کنیم که پیش‌بینی سازمان هواشناسی در سال گذشته برای دمای کشور در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی 1.5 درصدی بوده ...

امسال در حالی از فصل تابستان عبور می‌کنیم که پیش‌بینی سازمان هواشناسی در سال گذشته برای دمای کشور در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی 1.5 درصدی بوده اما در واقعیت دمای کشور حدود 4 درصد افزایش داشته است. این موضوع سبب شده تا مصرف آب و برق در کشور بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش یابد در حالی که در بخش آب، کشور رو به خشکسالی است و اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد به مرور منابعی برای تأمین این افزایش مصرف وجود نخواهد داشت و در بخش برق نیز شاهد خاموشی‌ها در ساعات پیک (اوج مصرف برق) خواهیم بود. از این رو وزارت نیرو و دستگاه‌های ذی ربط و حتی مراجع در یک ماه اخیر بارها از مردم خواسته‌اند تا با کمی تغییر در نحوه مصرف خود عبور از بحران آبی کشور بخصوص در فصل تابستان و همین‌طور جلوگیری از خاموشی در این فصل را تضمین کنند.

هرچند که وزارت نیرو بارها اعلام کرده است که یک نهاد خدماتی است و تمام تلاش خود را برای رفع بحران آبی و برقی کشور برای عبور از تابستان 93 خواهد کرد اما به نظر می‌رسد بدون همکاری مردم دسترسی به این موضوع بسیار مشکل خواهد بود بطوری که مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ضمن بیان این‌که در سه ماه اخیر مصرف آب کشور 2.2 درصد افزایش داشته است اظهار کرد: تداوم گرما در کنار کاهش نزولات جوی کار را برای ما سخت‌تر کرده است و ما باید تابستان امسال 10 الی 15 درصد صرفه‌جویی در مصرف داشته باشیم تا بتوانیم از فصل تابستان بدون مشکل عبور کنیم.
 
به دنبال قوانین بازدارنده هستیم

حمیدرضا جانباز با بیان این‌که موضوع خشکسالی تنها مختص به ایران نیست، گفت: در کشورهایی با اقلیم مشابه دستورالعمل‌هایی نظیر سهمیه‌بندی، کنترل مصارف خاص، جابه جایی مصرف در فصل‌های متفاوت، سهمیه ‌بندی با کاهش عرضه و حتی قطع آب و همچنین در نظر گرفتن مشوق‌هایی نظیر بستانکار کردن حساب مشترک کم مصرف برای مدیریت منابع آب در نظر گرفته می‌شود که مورد قطع آب بندرت دیده می‌شود و ما نیز قصد استفاده از این ابزار را نداریم. مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که یکی از مشکلاتی که در کشور ما در موضوع مدیریت مصرف وجود دارد نبود قوانین بازدارنده است، گفت: اخیراً با مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی این موضوع برای تدوین این قوانین هستیم تا بتوانیم مانند سایر کشورها، مصرف‌کننده با میزان مصرف بیش از الگوی مصرف را جریمه کنیم یا حتی آب آن را قطع نماییم. وی اظهار کرد: البته این طرح برای مشترکان غیر خانگی در نظر گرفته شده است.

 نیاز به 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف برق

معاون مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این‌که هر سال افزایش مصرف برق کشور 4.5 درصد بود اما امسال این رقم به 5/7 درصد رسیده است، گفت: اگر می‌خواهیم تابستان امسال را بدون قطعی برق سپری کنیم باید در ساعات پیک حداقل 20 درصد صرفه‌جویی داشته باشیم. عبدالرسول پیشاهنگ در گفت‌و‌گو با ایران ضمن آن‌که از مردم خواست تا در عبور از فصل گرما یار این شرکت باشند گفت که بعضاً خاموشی‌های پراکنده در کشور دیده می‌شود که هیچ یک به سبب کمبود تولید برق در کشور نیست و دلیل آن ر خ دادن حادثه در شبکه است اما اگر مردم در ساعات پیک، صرفه‌جویی نکنند احتمال قطعی برق در این ساعات نیز وجود خواهد داشت. وی در پایان گفت: ما از مردم نمی‌خواهیم که مصرف نکنند بلکه می‌خواهیم درست مصرف کنند. به اعتقاد من یکی از دلایل این بی‌توجهی مردم به هشدارهای اخیر کم بودن سهم هزینه برق در سبد خانوار است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها