کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رفت و برگشت قیمت دلار


کد خبر : ۵۶۸۱شنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹:۲۵۴۳۸۸ بازدید

نرخ ارز طی هفته گذشته رفتاری متفاوت از خود نشان داد. قیمت دلار که کار خود را در نخستین روز هفته با 3 هزار و 165 تومان آغاز کرده بود، پس از افت 35 تومانی روز یکشنبه ...

نرخ ارز طی هفته گذشته رفتاری متفاوت از خود نشان داد. قیمت دلار که کار خود را در نخستین روز هفته با 3 هزار و 165 تومان آغاز کرده بود، پس از افت 35 تومانی روز یکشنبه به 3 هزار و 130 تومان رسید. این روند نزولی در روز بعد نیز تداوم داشت و قیمت دلار روز دوشنبه 3 هزار و 100 تومان عنوان شد که این نرخ کمترین مقدار در 78 روز پیش از آن بود، اما بازار دیگر کشش افت قیمت دلار را نداشت؛ زیرا روز بعد (سه‌شنبه)، جهت حرکت شاخص بازار ارز، تغییر کرد.

 نرخ دلار روز سه‌شنبه با 10 تومان افزایش به 3 هزار و 110 تومان رسید. این پایان ماجرا نبود و نرخ دلار روز چهارشنبه نیز جهش قابل‌توجهی داشت. بر اساس گزارش‌ها در این روز بهای دلار با 35 تومان افزایش، با نرخ 3 هزار و 145 تومان روی تابلو صرافی‌ها ثبت شد. بهای دلار در آخرین روز هفته تغییری نداشت و با همان قیمت چهارشنبه به کار خود پایان داد. کارشناسان و فعالان بازار، مهم‌ترین عامل کاهش نرخ دلار را در روزهای ابتدایی هفته گذشته، «خوش‌بینی به مذاکرات ایران و 1+5» و «شروع ماه رمضان» عنوان کرده بودند. این خوش‌بینی از سوی متقاضیان دلار باعث شد که کاهش بیشتر قیمت در روزهای آتی پیش‌بینی شود و خرید برخی از معامله‌گران به تعویق بیفتد.  اکثر کارشناسان معتقدند که اگر مذاکرات وین 6 به نتیجه برسد، قیمت دلار با افت مواجه خواهد شد، اما برآوردها از میزان این کاهش متفاوت است. البته باید عنوان کرد که در اواخر هفته گذشته، صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص مذاکرات هسته‌ای نیز بر قیمت‌ها اثرگذار شد و به مذاق بازار خوش نیامد تا نرخ آزاد ارز با کمی افزایش روبه‌رو شود. با این وجود به نظر می‌رسد که بازار هنوز به آینده مذاکرات امیدوار است و مهم‌ترین عاملی که نرخ ارز را هفته آینده تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، اخبار مثبت و منفی از این مذاکرات خواهد بود. 

از سوی دیگر، شواهد حاکی از آن است که تقاضای بازار با شروع تابستان کاهش قابل‌توجهی داشته است. برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که در این فصل، میزان تقاضای بخش تولید به «دلیل تعطیلات فصلی» کاهش یافته است. به گفته کارشناسان این افت تقاضا در انتهای فصل تابستان، جبران خواهد شد. علاوه‌بر این، با شروع ماه رمضان، تقاضا برای سفرهای خارجی و به تبع آن خرید دلار آزاد کاهش یافته است. در روز‌هایی که تقاضای بازار آزاد، کاهش یافته، عرضه در این بازار روند با ثباتی دارد و افزایش صادرات نفتی و غیر‌نفتی نسبت به ماه‌های گذشته باعث شده که روند تزریق ارز با کاهش مواجه نشود. 

نرخ سکه و طلا نیز در هفته گذشته، رفتاری مشابه قیمت دلار آزاد داشت. بر اساس گزارش‌ها سکه بهار آزادی روز شنبه هفته گذشته 964 هزار تومان معامله شد. کاهش قیمت دلار در سه روز ابتدایی هفته، باعث شد که قیمت سکه نیز تا 940 هزار تومان کاهش یابد، اما روز سه‌شنبه با تغییر جهت قیمت دلار، بهای سکه نیز افزایش یافت به 975 هزار تومان رسید. بهای سکه در پایان هفته با کمی افت قیمت، به کمتر از 960 هزار تومان رسید.


ty57p92nhojinpvkqybt.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها