کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

متن توافقنامه جامع ساعت 12 جمعه به وقت تهران


کد خبر : ۵۶۶۰جمعه، ۱۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱:۵۴۴۶۹۰ بازدید

قرار است سید عباس عراقچی و هلگا اشمیت معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 12 امروز (جمعه) به وقت ...

قرار است سید عباس عراقچی و هلگا اشمیت معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 12 امروز (جمعه) به وقت تهران (9:30 به وقت محلی) به منظور نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع به رایزنی بپردازند.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف صبح دیروز (چهارشنبه) برای شرکت در ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای وارد وین شد و از دیروز تاکنون رایزنی‌های فشرده‌ای بین هیأت‌ ایرانی با اعضای 1+5 برگزار شد.

نمایندگان روسیه و چین در گروه 1+5 بعدازظهر دیروز (14:30 به وقت محلی) به محل اقامت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در هتل پله کوبورگ آمدند و با وی به گفت‌‌وگو پرداختند. پس از آن بود که محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در ساعت 16 به وقت محلی (18:30 به وقت تهران) به رایزنی یک ساعته پرداختند.

بعد از آن نشست سه جانبه ایران، آمریکا و اشتون به ریاست ظریف،‌ ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون در این محل برگزار شد.

در دیدار ظریف و اشتون توافق شد که نشست افتتاحیه ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 9 صبح به وقت محلی در مقر سازمان ملل در شهر وین برگزار شود که این نشست برگزار و حدود یک ساعت به طول انجامید و پس از آن ایران و آمریکا به صورت دوجانبه به رایزنی پرداختند. البته این بار در سطح معاونان وزیر خارجه ایران (عراقچی و روانچی) و با حضور ویلیام برنز که حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید.

تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی ساعت 15 به وقت محلی با نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه) در گروه 1+5 به گفت‌وگو نشستند و آخرین رایزنی‌ دوجانبه امروز بین هیأت‌های ایران و روسیه به ریاست عراقچی و روانچی و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد.

آنگونه که سید عباس عراقچی پیش از آغاز این مذاکرات اعلام کرد سقفی برای مذاکرات وین 6 در نظر گرفته نشده مگر 29 تیرماه (پایان شش ماه گام اول توافقنامه ژنو)

رئیس دستگاه دیپلماسی در پیامی ویدئویی در آستانه این مذاکرات اعلام کرد: «در حالی که به 20 جولای (29 تیر ضرب‌الاجل توافق) نزدیک می‌شویم، احساس می‌کنم که باید بار دیگر هشدار دهم که تلاش برای امتیازگیری در لحظات آخر نتیجه‌ای بهتر از آنچه که در سال 2005 به دست آمد، نخواهد داشت.به آن کسانی که هنوز تصور می‌کنند تحریم‌ها بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده، فقط می‌توانم بگویم که فشار در هشت سال گذشته و در واقع در طول 35 سال گذشته، امتحان خود را پس داده است.»

ظریف با ذکر این نکته که تحریم‌ها مردم ایران را به زانو درنیاورده، نمی‌آورد و نخواهد آورد، تصریح کرد:« هنوز برای خروج از این چرخه تشدید اوضاع، فرصت داریم. احترام متقابل را امتحان کنید. نتیجه خواهد داد. تلاش می‌کنیم تا به توافقی دست یابیم. نه یک توافق خوب یا توافقی بد، بلکه توافقی عملی و پایدار. و هر توافقی، اساسا نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف یا طرف دیگر است.ما آماده‌ایم تا با تمهیداتی قاطع تضمین کنیم که برنامه هسته‌ای‌مان همواره صلح‌آمیز می‌ماند. هنوز برای پایان دادن به این افسانه که ایران به دنبال ساخت بمب است، فرصت باقی است. ما برای اثبات این ادعای خود، سابقه‌ای 250 ساله از عدم تجاوزگری را داریم. دولت متبوع من به پایان دادن به این بحران غیرضرور تا 20 جولای متعهد است. امیدوارم همتایانم نیز اینطور باشند.»

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آلمان، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا) به همراه کاترین اشتون سوم آذرماه سال گذشته (1392) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که از 30 دی ماه وارد مرحله اجرا شد و 29 تیرماه زمان پایان شش ماهه گام اول توافقنامه ژنو است. طرفین پس از آن برای دستیابی به توافقنامه جامع هسته‌ای پنج دور در وین به گفت‌وگو نشستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها