کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کماکان یارانه به تمام متقاضیان پرداخت می‌شود


کد خبر : ۵۶۵۱پنجشنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴:۵۱۲۸۵۰ بازدید

به دلیل ایجاد نگرانی در جامعه، در حال حاضر حذف افراد غیرنیازمند در دستور کار نیست. با وجود آنکه دولت در زمان ثبت‌نام، اعلام کرده بود با راستی‌آزمایی اطلاعات خانوار، تنها به افراد ...

روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت بر عدم حذف غیرمستحق‌ها از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه سخن گفت و تاکید کرد به دلیل ایجاد نگرانی در جامعه، در حال حاضر حذف افراد غیرنیازمند در دستور کار نیست.

با وجود آنکه دولت در زمان ثبت‌نام، اعلام کرده بود با راستی‌آزمایی اطلاعات خانوار، تنها به افراد نیازمند یارانه پرداخت خواهد شد و از تاریخ و ضرب‌الاجل، سرکشی به حساب‌های افراد، عدم پرداخت تسهیلات با مبالغ بالا به دریافت‌کنندگان یارانه و جریمه افراد غیرنیازمند بارها صحبت به میان آورده بود اما گویا این اخبار به‌عنوان ابزاری برای منصرف کردن افراد از ثبت‌نام اعلام شده است.  به نظر می‌رسد دولت به دلیل ترس از خدشه واردشدن به محبوبیتش از این اقدام که البته قانون برای انجامش زمان تعیین نکرده ولی به‌عنوان یک وظیفه برعهده دولت است؛ خودداری می‌کند.

با این حال سخنگوی دولت اظهار می‌کند که دولت شناسایی افراد نیازمند را آغاز کرده است.  نوبخت در حاشیه جلسه دولت درخصوص ضرب‌الاجل قانون برای حذف افراد غیرنیازمند تا تیر ماه به فارس گفت: در تبصره 21 قانون هیچ زمانی در این رابطه تعیین نشده و بند «و» این تبصره تصریح دارد یارانه نقدی باید به خانواده‌های متقاضی نیازمند که این مساله را اعلام کرده و ثبت‌نام کرده‌اند پرداخت شود.  وی با اشاره به بررسی‌های دولت در زمینه مشخص‌کردن متقاضیان واقعی دریافت یارانه با توسل به پایگاه‌های اطلاعاتی تصریح کرد: ما این بررسی را شروع کردیم ولی این مساله را مقتضی نمی‌دانیم که هر روز این موارد را اعلام کنیم چون به محض اعلام، افراد نیازمند دچار نگرانی می‌شوند.


نگرانی دولت از ابعاد نگران‌کننده یک اقدام

ابراهیم نکو دبیر دوم کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با «شرق» در این خصوص توضیح داد: برای شناسایی افراد غیرنیازمند اگرچه در قانون زمانی تعیین نشده است اما این تکلیف بر عهده دولت خواهد بود و باید به‌عنوان یک اصل از قانون، دولت نسبت به عملیاتی‌کردن آن اقدام کند. وی افزود: اگر بنا باشد دولت برای ملاحظاتی که درخصوص واکنش مردم به این اتفاق دارد از اجرای آن سر باز زند طبق روال قبل و عملکرد دولت قبل عمل کرده است.  وی خاطرنشان کرد: مبالغی که صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود ارقام قابل‌توجهی است که باید صرف امور بهداشت و درمان، آموزش و تامین دارو شود. مسلما اگر دولت تمامی درآمد حاصل از هدفمندی را صرف پرداخت یارانه نقدی کند برای رسیدن به وظایف دیگر که قانون برعهده دولت قرار داده است اعتباری باقی نخواهد ماند.نکو در ادامه گفت: تمام نگرانی دولت از آن است که حذف افراد نیازمند به محبوبیتش لطمه‌ای وارد کند. این نگرانی سبب می‌شود نسبت به اجرای قانونی که باعث پیشرفت سایر طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی می‌شود دست نگه دارد.
 

اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، غیرحرفه‌ای بود


یکی از نگرانی‌هایی که از ابتدای آغاز ثبت‌نام درخواست‌کنندگان یارانه مطرح شد، ورود دولت به حساب‌های شخصی مردم بود. اما پس از انتشار این خبر بلافاصله مقامات عالیرتبه کشور اعلام کردند قصد ورود به حساب‌های شخصی را ندارند. در این رابطه روز گذشته شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی با تشریح وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور گفت: با وجود اطلاع‌رسانی موثری که صورت گرفت با یک خبررسانی غیرحرفه‌ای و شاید پروپاگاندایی، همه ذهن‌ها از مسیر اصلی منحرف شد و اصل ماجرا به حاشیه رفت. ما بارها اعلام کردیم که دولت قصدی برای ورود به حساب‌های بانکی مردم ندارد. ما چند مطلب را به رسانه‌ها اعلام کردیم: اول آنکه دولت قصد ورود به اطلاعات اقتصادی مردم را ندارد. دوم، اصل بر اعتماد به مردم است. سوم اینکه دولت در چارچوب قانون حرکت می‌کند و چهارم، حق راستی‌آزمایی را قانون به دولت داده و سایر موضوعات مطرح‌شده، تفسیر برخی رسانه‌ها بوده است.
 

پیروی از راه دولت دهم


در هر حال آنچه اتفاق افتاده است، یعنی عدم اجرای وظیفه قانونی دولت، سبب شده که همچنان کل ثبت‌نام‌کنندگان، یارانه دریافت کنند. در این خصوص نماینده مردم شیراز انتقادات جدی به عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وارد می‌کند و معتقد است از ابتدای تیرماه دولت نمی‌تواند بر اساس قانون به همه افراد جامعه یارانه نقدی پرداخت کند و همان بحث‌های عوامفریبانه‌ای که در دولت گذشته وجود داشت و کمتر به بحث‌های تخصصی پرداخته می‌شد الان هم کم‌وبیش وجود دارد. جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس هشتم و نهم شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این دو دوره نمایندگی است. وی از منتقدان جدی برنامه‌های اقتصادی دولت دهم بود و امروز هم اعلام می‌کند اگر دولت یازدهم در قانون‌گریزی و بی‌برنامگی راه دولت دهم را ادامه دهد. وی انتقادات جدی به عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را وارد می‌داند و معتقد است از ابتدای تیرماه دولت نمی‌تواند بر اساس قانون به همه افراد جامعه یارانه نقدی پرداخت کند و همان بحث‌های عوامفریبانه‌ای که در دولت گذشته وجود داشت و کمتر به بحث‌های تخصصی پرداخته می‌شد الان هم کم‌و‌بیش وجود دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها