کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درآمد 1460 ميليارد توماني دولت از ماليات حقوق بگيران


کد خبر : ۵۵۸۸یکشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷:۰۴۲۳۷۰ بازدید

درلايحه بودجه سال 93 حقوق تا سقف يك ميليون تومان از پرداخت ماليات معاف شد وسقف معافيت مالياتي موضوع ماده 52 قانون برنامه پنجم كه مربوط به حقوق است در لايحه بودجه ...

درلايحه بودجه سال 93 حقوق تا سقف يك ميليون تومان از پرداخت ماليات معاف شد وسقف معافيت مالياتي موضوع ماده 52 قانون برنامه پنجم كه مربوط به حقوق است در لايحه بودجه سال 93، 120 ميليون ريال در سال تعيين شد. اين در حالي است كه سقف معافيت مالياتي حقوق در سال 92، 830 هزار تومان تعيين شده بود. همچنين بنا به ماده 85 قانون ماليات‌هاي مستقيم نرخ ماليات بردرآمد حقوق در مورد كاركنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت مصوب۱۳شهريور ۱۳۷۰ پس از كسر معافيت‌هاي مقرر در اين قانون به نرخ مقطوع 10 درصد و در مورد ساير حقوق بگيران نيز پس از كسر معافيت‌هاي مقرر در اين قانون تا مبلغ چهل و دو ميليون ريال به نرخ 10 درصد و نسبت به مازاد آن به نرخ‌هاي مقرر در ماده ۱۳۱ اين قانون خواهد بود.


 رشد 48 درصدي

ديروز حسين وكيلي، معاون سازمان مالياتي در نشستي به عملكرد سه ماهه اين سازمان اشاره كرد وگفت: درآمد دولت از ماليات حقوق بگيران در بهار امسال 1460 ميليارد تومان بوده است. وي افزود: در سه ماهه ابتداي امسال درآمدهاي مالياتي رشد 48 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته كه منجر به تحقق 72 درصد بودجه شده است. همچنين نسبت به مدت مشابه سال قبل در بودجه 69 درصد رشد پيش بيني مي‌شد كه 49‌درصد پوشش داده شد. وي به رشد درآمد مالياتي اشاره كرد وافزود: جمع ماليات وصول شده در سه ماه گذشته 10 هزار و700 ميليارد تومان ماليات مستقيم و كالا و خدمات بوده است.

 اظهارنامه مالياتي كاغذي نداريم

وي با بيان اينكه در حال حاضر اظهارنامه مالياتي به صورت صد درصد الكترونيكي دريافت مي‌شود يادآور شد: در سال‌هاي گذشته در كنار اظهارنامه الكترونيكي اظهارنامه كاغذي نيز وجود داشت كه به دليل مصادف شدن تكميل اظهارنامه با ماه رمضان حذف شد و پرداخت الكترونيكي به سيستم اضافه شد تا همزمان با تكميل اظهارنامه مالياتي پرداخت الكترونيكي نيز داشته باشيم. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي به شرايط افراد براي تكميل اظهارنامه الكترونيكي اشاره كرد و گفت: اشخاص حقيقي بايد از كد ملي به عنوان رمز عبور استفاده كنند و پيش ثبت نام را انجام دهند همچنين اشخاص حقوقي بايد نام كاربري و كد رهگيري و پيش ثبت نام را داشته باشند. وكيلي با بيان اينكه كساني كه تاكنون موفق به تكميل اظهارنامه مالياتي نشده‌اند مي‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند اظهار كرد: تاكنون 421 هزار و 98 اظهارنامه الكترونيكي دريافت شده كه اين ميزان نسبت به سال گذشته رشد 10 برابري را شاهد بوده است. يعني نسبت به سال گذشته استقبال از اظهارنامه الكترونيكي 10 برابر شده است. وي تاكيد كرد: براي پرداخت الكترونيكي لازم است پيش ثبت نام افراد تاييد شده باشد واگر كساني كه مي‌خواهند پرداخت الكترونيكي داشته باشند حتما بايد ثبت نام انجام دهند. زيرا با پيش ثبت نام مي‌توانند هم پرداخت الكترونيكي داشته و هم اظهارنامه خود را تكميل كنند لذا از كساني كه ثبت نام نكرده‌اند درخواست مي‌شود سريعا وارد سيستم شده و ثبت نام خود را انجام دهند.

 پيش‌ثبت نام مالياتي 3 ميليون و 300 هزار نفر

معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي يادآور شد: در حال حاضر سه ميليون و 300 هزار پيش‌ثبت نام در كل كشور صورت گرفته است كه از اين ميزان متاسفانه يك ميليون و600 هزار پيش ثبت نام مردود است. يعني پيش ثبت نام 50 درصد از ثبت‌نام‌كنندگان ايراداتي دارد كه امكاناتي براي رفع آن فراهم شده است. وكيلي به ماده 169 قانون مكرر اشاره كرد وگفت: فهرستي كه هر دو سال يك بار قرار است از معاملات خريد و فروش كالا و ارائه خدمات به سازمان مالياتي ارائه شود از سه طريق قابل انجام است كه دو طريق آن از طريق اينترنت بوده و بايد پيش ثبت نام بدون اشكال انجام شود ودرحالت بعدي افراد مي‌توانند فايل را دانلود كرده و بعد از اتصال به اينترنت به سازمان مالياتي ارسال كنند. همچنين افراد از طريق سي دي نيز مي‌توانند اطلاعات خود را به سازمان بدهند. وي در ادامه به آستانه ارسال فهرست ماده 169 اشاره كرد و گفت: براي سال 1391 آستانه ارسال فهرست ماده 169، 670 هزار تومان براي سال 1392 آستانه ارسال فهرست 880 هزار تومان و براي سال 1393 يك ميليون و 200 هزار تومان تعيين شده است و فاكتورهايي كه مبالغ آن زير اين ارقام است نيازي به ارسال فهرست ندارند و سه ماه يكبار مي‌توانند ميزان معاملات خود را در اين فهرست قرار داده و ارسال كنند. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي ادامه داد: علاوه بر اين در برخي موارد از كد اقتصادي ديگران استفاده شده و فاكتورهايي نوشته مي‌شود كه واقعي نيستند. اين درحالي است كه لزومي ندارد از فاكتورهاي نامربوط استفاده شود، زيرا فاكتورهاي مربوط به كد فروش پيگيري خواهند شد و قطعا سازمان مالياتي مي‌توانند تمام آنها را تفكيك كرده و كساني كه از اين فاكتور استفاده مي‌كنند مسئوليت تضامني با ماليات دارند.

 تمديد مهلت اظهارنامه مالياتي

وكيلي در ادامه از تمديد مهلت ارائه فهرست‌هاي موضوع ماده 169 مكرر خبر داد و گفت: مهلت ارائه فهرست‌هاي موضوع ماده 169 مكرر مربوط به سال 1391، 1392 و سه ماهه 1393 تا پايان شهريور ماه امسال و براي آخرين بار تمديد شد و بيش از اين سازمان نمي‌تواند آن را تمديد كند زيرا سازمان علاقه ندارد كه موديان جريمه نشوند و دوست دارند تمام موديان تكاليف خود را انجام دهند. وي به برگزاري جلسه سازمان مالياتي با اصناف اشاره كرد و گفت: نتايج خوبي با اصناف حاصل شد و امسال عدالت مالياتي را توسعه داديم به طوري كه تا مبلغ يك ميليون تومان ماليات را چهار درصد افزايش داده و بين يك تا سه ميليون 9 درصد و بالاي سه ميليون تومان 14 درصد افزايش داديم. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي توضيح داد: ‌اين اتفاق صرفا شامل صاحبان مشاغل شده و شامل ماليات اجاره نمي‌شود.

 شرايط متنوع پرداخت ماليات

وكيلي يادآور شد: آنهايي كه ماليات سال 1391 آنها قطعي شده مي‌توانند 40 درصد آن را تا 31 تير ماه پرداخت كرده و بقيه را تا دي ماه به مدت شش ماه تقسيط كنند و چك‌هاي تقسيط شش ماه بايد تا پايان مرداد ارائه شود. وي با بيان اينكه اشخاص حقوقي ماليات ابرازي خود را بايد تا تير ماه پرداخت كنند از صاحبان مشاغل خواست كه اطلاعات هويتي خود را كامل كرده و به سازمان ارائه كنند. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي از افزايش سهم ممنوع الخروجي‌هاي مالياتي خبر داد و گفت: طبق قانون ماليات‌هاي مستقيم كساني كه يك ميليون تومان بدهكار مالياتي بودند نمي‌توانستند ازكشور خارج شوند ولي با توجه به قانون سال 1392 اين سقف براي توليدي‌ها تا 500 ميليون تومان و براي غير توليدي‌ها واشخاص حقوقي تا صد ميليون تومان وبراي اشخاص حقيقي تا 10 ميليون تومان افزايش پيدا كرد. به گفته وكيلي، كساني كه زير اين ارقام بدهي مالياتي دارند مي‌توانند به سازمان مالياتي مراجعه كرده و خود را از ممنوع الخروجي خارج كنند. وي در ادامه به تكميل اظهارنامه مالياتي در كافي نت‌ها و دفاتر پيشخوان دولت اشاره كرد و گفت: مردم بايد دقت كنند تا رقمي كه توسط اتحاديه‌ها اعلام شده است در كافي نت‌ها و دفاتر پيشخوان رعايت شده و جداول اظهارنامه كامل شود تا اطلاعات به صورت درست ارسال شود. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين سوال كه چرا عده‌اي از افراد نمي‌توانند وارد سيستم شده و اظهارنامه خود را تكميل كنند گفت: سال گذشته نزديك به پنج ميليون اظهارنامه الكترونيكي دريافت شد كه در حال حاضر اين ميزان افزايش يافته است. اين درحالي است كه سازمان مالياتي در تير ماه پهناي باند صد درصد افزايش داده است. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي خاطرنشان كرد: در اصلاحيه قانون ماليات‌ها ماده 104 به طور كلي حذف شد و بر اين اساس كسر ماليات تكليفي حذف مي‌شود. وكيلي در خصوص فرار مالياتي برخي اشخاص گفت: اگر موديان به صورت دقيق شناسايي كنيم از آنها ماليات مي‌گيريم ولي درحال حاضر برخي از موديان قابل شناسايي نيستند. اما اميدواريم كه با اصلاح قانون ماليات‌ها و طرح جامع مالياتي اين مشكل حل شود تا فرار مالياتي در كشور در حد نرم جهاني باشد. وي عنوان كرد: طي دو سال گذشته در سيستم‌هاي اطلاعاتي 12 ميليون ركورد اطلاعاتي بيشتر نداريم كه در حال حاضر اين ميزان به 250 ميليون ركورد اطلاعاتي رسيده است. بنابراين اگر مشخص شود كه شخصي درآمدهاي زيادتري داشته ولي ابراز نكرده است مكلف به پيگيري هستيم. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي در ادامه در خصوص تفاهم سازمان مالياتي با اصناف گفت: اتحاديه‌ها وشوراي اصناف به دنبال اطلاع‌رساني بوده و همكاري خوبي در اين خصوص با سازمان مالياتي انجام شده است بنابراين توصيه مي‌كنيم كه اصناف اظهارنامه خود را تكميل كرده و از فرصت تفاهم استفاده كنند.

 ميزان معافيت مالياتي حقوق‌ها

وكيلي در ادامه به درآمد دولت از ماليات حقوق‌بگيران اشاره كرد و گفت: امسال معافيت‌هاي مالياتي به يك ميليون تومان افزايش پيدا كرده است اين درحالي است كه تا سال گذشته در اخذ ماليات بين بخش خصوصي و دولتي تفاوت داشت كه امسال اين نرخ يكسان سازي شده است. وي توضيح داد: بنابراين تا يك ميليون تومان درآمد از پرداخت ماليات معاف بوده و ماليات يك تا هشت ميليون تومان درآمد 10 درصد و مازاد بر آن 20 درصد است كه اين در بخش خصوصي و دولتي يكسان است. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي خاطرنشان كرد: در مجموع كل ماليات‌هاي مستقيم حدود 22 درصد ماليات‌ها ماليات حقوق است كه در نسبت ماليات‌هاي مستقيم حقوق بخش عمومي 9 درصد و بخش خصوصي 13 درصد است. همچنين نسبت به كل ماليات‌ها اعم از مستقيم كالا و خدمات حقوق بخش عمومي شش درصد و حقوق بخش خصوصي هشت درصد كل ماليات را تشكيل مي‌دهد. وكيلي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب در سه ماهه اول امسال ماليات حقوق 1460 ميليارد تومان است كه 14 درصد كل ماليات را شامل مي‌شود. وي در ادامه عنوان كرد: مديراني كه در شركت‌هاي تحت نظارت خود بدهي مالياتي دارند امكان مدير شدن در جاي ديگري نخواهند داشت لذا مديراني كه باعث ايجاد بدهي مالياتي در شركت‌ها مي‌شوند نمي‌توانند صورت‌جلسه‌اي براي مديريت داشته باشند. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي در ادامه به معافيت مالياتي شركت‌هاي انتشاراتي اشاره كرد و گفت: طبق ماده 139 قانون ماليات‌ها فعاليت‌هاي انتشاراتي، فرهنگي و هنري معاف از ماليات بوده و هيچ گونه مالياتي از اين صنف مطالبه نكرده ونخواهيم كرد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها