کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رویترز: چین هم از پارس جنوبی خواهد رفت


کد خبر : ۵۵۸۴۸چهارشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰:۴۹۶۶۱۰ بازدید

شرکت ملی نفت چین هم از پارس جنوبی خارج می‌شود. پیش از این شرکت توتال به دنبال تحریم‌های آمریکا مشارکت خود در طرح توسعه فاز ...

شرکت ملی نفت چین هم از پارس جنوبی خارج می‌شود. پیش از این شرکت توتال به دنبال تحریم‌های آمریکا مشارکت خود در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی را متوقف کرده بود.

بیژن زنگنه پیشتر درباره همگاری شرکت ملی نفت چین گفته بود «ما دوستان روزهای سخت خود را فراموش نمی کنیم، شرکت‌های چینی، شریکان راهبردی هستند.»

میدان پارس جنوبی معادل ۸ درصد کل ذخایر گاز جهان و ۴۷ درصد ذخایر گاز شناخته شده ایران را دارد. خروج چین از پارس جنوبی وضعیت برداشت ایران از میدان گازی مشترک ایران و قطر را دشوار می‌کند. قطری‌ها به پارس جنوبی گنبد شمالی می‌گویند. قطر به تازگی اعلام کرد که برای تمرکز بیشتر بر تولید گاز از اوپک خارج خواهد شد.


پایان همکاری با توتال

ایران ۲۵ نوامبر سال جاری اعلام کرده بوده بود که شرکت ملی نفت چین در فاز ۱۱ پارس جنوبی جایگزین توتال خواهد شد. شرکت فرانسوی توتال به دنبال تحریم‌های آمریکا ایران به همکاری با ایران خاتمه داد.هدف از طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد است.

۱۲ تیر سال گذشته تفاهمی با شرکت توتال منعقد شد که در آن توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی به کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و پتروپارس ایران واگذار شده بود. ارزش مالی این پروژه با در نظر گرفتن ۲۰ سال فعالیت، ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار برآورد شده بود.


۴ دوره مذاکره طرف آمریکایی و چینی

منابع آگاه نزدیک به شرکت ملی نفت چین که نمی‌خواهند نامی از آنها برده شود اعلام کرده‌اند که مقام‌های آمریکایی با طرف چینی ۴ دور مذاکره کرده‌اند و نسبت به تبعات سرمایه‌گذاری چین در ایران هشدار داده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا دولت چین به طور رسمی درخواست توقف فعالیت در پارس جنوبی را داده یا خیر. اما منابع آگاه گفته‌اند که دولت چین نمی‌خواهد روابط اقتصادی‌اش با آمریکا تحت شعاع قرار گیرد.

چین رابطه تجاری با امریکا را برتر از دیگر مسائل می‌داند. به همین خاطر شرکت ملی نفت چین به عنوان یک نهاد دولتی به طور شفاف از این میدان به دور می‌ماند تا ارتباط چین و آمریکا به مخاطره نیفتد.


چالش‌های ایران به دنبال خروج طرف چینی

ایران چهار ماه برای بازنگری نفش شرکت ملی چین در پارس جنوبی زمان دارد تا تصمیم بگیرد که آیا سرمایه‌گذاری راکد شرکت ملی چین را قبول کرده یا به کل قرارداد را کنسل کند.

شرکت ملی نفت چین به درخواست رویترز برای مصاحبه در همین زمینه پاسخی نداده و طرف‌های ایرانی شامل دو مدیر وزارت نفت ایران نیز از پاسخ به پرسش‌های رویترز در این باره سرباز زده اند.

منابع آگاه نزدیک به شرکت ملی نفت چین می‌گویند که بدون فراهم آوردن خدمات مهندسی و تامین تجهیزات مورد نیاز برای تولید از طرف این شرکت، طرف ایرانی به سختی بتواند تولید نفت خام خود در این منطقه را حفظ کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها