کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ترکیه جای ایران را در بازار جهانی فرش می‌گیرد


کد خبر : ۵۵۷۰۲یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷:۴۱۳۷۴۰ بازدید

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت زمانی صادرات فرش دستباف برابر با یک سوم صادرات غیرنفتی بوده حال این ...
ترکیه جای ایران را در بازار جهانی فرش می‌گیردترکیه جای ایران را در بازار جهانی فرش می‌گیرد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت زمانی صادرات فرش دستباف برابر با یک سوم صادرات غیرنفتی بوده حال این رقم به یک هشتادم رسیده است. او همچنین گفت صنعت‌گران فرش ایران جذب بازار ترکیه شدند.

احمد کریمی اصفهانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران روز یکشنبه در گفت‌وگو با "نصر نیوز" گفته است که  ایران در سال ۷۳ حدود یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته ولی "به دلیل برخی آیین نامه‌ها و مسائل پیش آمده"، وضع تغییر کرده و درحال حاضر صادرات فرش دستباف، حدود یک هشتادم صادرات غیرنفتی است.

اصفهانی "سو مدیریت و تدابیر بد و قوانین دست و پا گیر" را دلیل اصلی افت صادرات فرش ایران می‌داند. به گفته او صادرات فرش دستباف ایران اکنون به  ۳۰۰ میلیون دلار در سال کاهش یافته است. او در این ارتباط همچنین تاکید کرد که کاهش صادرات فرش ایران ارتباطی به تحریم ندارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف همچنین گفته است که بیشترین مصرف فرش دستباف ایرانی در اروپا بوده و پس از اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا، تجار با دورزدن تحریم‌ها  مقدارکمی بازار جهانی را تامین کرده‌اند.

اصفهانی در قسمت دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: «صادرکنندگان ما در ایران اذیت می‌شوند. حدود دو میلیون نفر شاغل در این صنف داریم که با خانواده‌شان حدود هشت میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این راه، کسب روزی می‌کنند. یک دهم از کل جمعیت کل کشور با قالیبافی در ارتباط هستند بنابراین دولت باید به اشتغال این صنف توجه ویژه داشته باشد.»


جذب طراحان و بافندگان فرش ایرانی به بازار فرش ترکیه

کریمی اصفهانی در ادامه تصریح کرد که ترکیه اخیرا دست به کار شده و با دادن تسهیلاتی به فعالین این صنف، اشتغال ایجاد کرده است. به گفته این مقام صنعت فرش ایران تسهیلاتی که ترکیه به این صنف می‌دهد به قدری است که بیشتر طراحان و بافندگان ایرانی به ترکیه عزیمت کرده‌اند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران آماری از فرش بافانی که جذب صنعت و بازار فرش ترکیه شدند ارائه نکرده است. اما صادرات فرش ترکیه در سه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و هر مقدار که سهم صادرات فرش ایران در بازار جهانی فرش کاهش یافته صادرات این کشور همسایه بیشتر شده است.

خبرگزاری آناتولی روز شنبه ۱۷ آذر به نقل از احمد کاپلان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش در جنوب شرقی آناتولی ترکیه گزارش داد که میزان صادرات فرش ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۸ به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

این مقام صنعت فرش ترکیه به آناتولی گفته است که در ترکیه ۱۵۰ شرکت تولید و زیر مجموعه‌های آن در صنعت فرش فعالند و برای ۴۰ هزار نفر زمینه اشتغال‌زایی شده است.

طبق آمار و ارقام مجمع صادرکنندگان ترکیه٬ حجم صادرات بخش فرش در سال ۲۰۱۶ در حدود یک میلیارد و ۹۱۸ میلیون دلار بوده است. این میزان در سال ۲۰۱۷  در حدود ۱۳ درصد افزایش یافته و به دو میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود که  این رقم تا پایان سال ۲۰۱۸ به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها