کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت بنزین در ساعت گرگ و میش


کد خبر : ۵۵۶۹۸یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲:۰۶۶۹۵۷ بازدید

درحالی که مجلس پیشنهاد سهمیه بنزین برای هر ایرانی و نرخ دوم را دارد، دولت معتقد است سوخت فعلا گران نمی‌شود ...

شهروند| برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند در سال 98 سهمیه بنزین  هر ایرانی 30 لیتر خواهد بود و بنزین نرخ دومی خواهد داشت و از آن سمت نه‌تنها بیژن زنگنه، وزیر نفت می‌گوید که دولت فعلا تصمیمی برای گران‌کردن بنزین ندارد که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته است که قیمت بنزین را در بودجه ٩٨ همان ١٠٠٠ تومان درنظر گرفته‌اند اما ماجرا چیست؟

ماهانه ٣٠ لیتر بنزین برای هر ایرانی

«ماهانه ٣٠ لیتر بنزین ١٠٠٠ تومانی به ازای هر فرد اختصاص یابد.» کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس درحالی چنین پیشنهادی را مطرح می‌کند که آخرین آمار اعلامی، میانگین مصرف بنزین در کشور را حدود ٩٢‌میلیون لیتر اعلام کرده است. یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر قرار باشد این سیاست اجرایی شود، دولت باید ماهانه ٢٤٠٠‌میلیون لیتر سهمیه بنزین برای ٨٠‌میلیون نفر جمعیت کشور درنظر گیرد. این درحالی است که توليد روزانه بنزین در ایران هم‌اکنون  ٩٥,٥ميليون ليتر است که با بهره‌برداري از فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس و يك طرح توسعه‌اي در پالايشگاه لاوان، این رقم به بيش از ١٠٥ميلیون ليتر در روز مي‌رسد؛ ماهانه بیش از ٠٠٠٣  میلیون لیتر.

کوپن بنزین عادلانه‌تر از سهمیه خودرو

حبیب‌الله کشت‌زر، عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که  اختصاص کوپن بنزین به تمامی مردم عادلانه‌تر از درنظرگرفتن سهمیه فقط برای دارندگان خودروهای شخصی است. او به «شهروند» می‌گوید: منابع لازم برای کوپنی‌کردن بنزین را می‌توان از محل مابه‌التفاوت افزایش قیمت سوخت و قیمت فعلی تأمین کرد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد. به گفته او، شیوه کنونی پرداخت یارانه بنزین مصداق بی‌عدالتی به شمار می‌رود، به‌طوری که اقشار ثروتمند و مرفه که دارای بیشترین خودرو هستند، بالاترین سود را برده و اقشار فقیر، نیازمند یا افرادی که به هر دلیلی تمایلی برای داشتن خودرو ندارند، کمترین بهره را از این یارانه می‌برند.

 بررسی‌های انجام‌شده در اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که میزان یارانه‌ای که دولت به دهک‌های بالای درآمدی با انرژی ارزان پرداخت می‌کند، ٢٥برابر دهک‌های پایین درآمدی است.

گرفتن رأی با کوپن بنزین!

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که برخی از اطرافیان دولت بخشی از پیشنهادهایی از این دست پارلمان‌نشین‌ها را به نوعی تبلیغات سیاسی برای  افزایش محبوبیت نمایندگان مجلس می‌دانند؛ چراکه انتخابات مجلس نزدیک است و حالا بیشتر زمزمه چند برابرشدن یارانه‌ها، افزایش چندباره حقوق کارمندان و بازنشسته‌ها در ‌سال و کوپن بنزین زیادتر از همیشه به گوش می‌رسد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در همین زمینه  اعلام کرد که نمایندگان مجلس هر پیشنهادی داشته باشند، ما حاضر به اجرای آن هستیم؛ فقط باید منابع تأمین آن را مشخص کنند و بگویند قرار است افزایش رقم یارانه نقدی یا اختصاص سهمیه بنزین به تمامی مردم ایران از چه محلی صورت گیرد و پول آن از کجا بیاید؟

بنزین گران می‌شود یا نه؟

حالا در این بحث و جدل گهگدار دولت تأکید می‌کند که قرار نیست بنزین گران شود و کارت سوخت تنها برای سروسامان‌دادن قاچاق است. از آن سمت در لایحه بودجه‌ای که برای ‌سال آینده ارایه شده، قیمت بنزین همان‌ هزارتومان درنظر گرفته شده است. این موضوع درحالی است که شایعاتی برای قیمت بنزین شنیده شد که می‌گفتند قرار است بنزین تا ٥‌هزار تومان گران بشود. ماجرا چیست؟ بالاخره بنزین گران می‌شود یا نه؟ آن‌گونه که دولت اعلام کرده است؛ فعلا و حداقل تا پایان ‌سال ٩٧ قصد ندارد بنزین را گران کند اما بنزین ‌هزار تومانی بودجه ٩٨ هم مانع افزایش قیمت سوخت نیست. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این‌باره به «شهروند» توضیح می‌دهد که در ماده ١٤ قانون برنامه و بودجه ٩٨ قیمت هر لیتر بنزین‌ هزارتومان درنظر گرفته شده است اما ماده ٣٩ برنامه ششم توسعه این اجازه را به دولت می‌دهد که هروقت صلاح دانست، قیمت بنزین را افزایش دهد.

در واقع دولت برای افزایش قیمت بنزین در‌ سال آینده هم مانند امسال مانع قانونی ندارد و قوانین دست کابینه را باز گذاشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها