کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هزینه‌هایی که باید برای انتقال سند خانه داد


کد خبر : ۵۵۶۸۲یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳:۳۹۱۱۷۲۶ بازدید

ابتدایی‌ترین مرحله نقل و انتقال سند ملکی، اخذ استعلام‌هایی است که هنگام نقل وانتقال باید دریافت شود. این مسئولیت برعهده ...
هزینه‌هایی که باید برای انتقال سند خانه دادهزینه‌هایی که باید برای انتقال سند خانه داد

به گزارش ایران‌جیب به نقل از هفت صبح، ابتدایی‌ترین مرحله نقل و انتقال سند ملکی، اخذ استعلام‌هایی است که هنگام نقل وانتقال باید دریافت شود. این مسئولیت برعهده فروشنده ملک است. فروشنده با حضور در دفتر اسناد رسمی نامه‌ای بایت مراجعه به شهرداری یا بخشداری دریافت کرده و با این نامه به نهاد مذکور مراجعه می‌کند. در این مرحله شهرداری بررسی می‌کند که ساختمان مورد معامله طبق مفاد پروانه صادره ساخته شده است یا خیر. اگر تطابق با پروانه وجود نداشته باشد، فروشنده ناگزیر به پرداخت جریمه خواهد بود. همچنین عوارض نوسازی برای ساختمان و زمین جزو هزینه انتقال سند است که باید توسط فروشنده به شهرداری پرداخته شود. فروشنده باید هزینه‌ای هم برای پسماند (جمع کردن زباله ها) بپردازد. پرداخت این هزینه‌ها در حالت عادی به صورت سالانه و در قالب صدور فیش عوارض نوسازی و پسماند از سوی مالکان صورت می‌گیرد، اما در زمان نقل و انتقالات ملکی باید این عوارض و احیانا بدهی‌های گذشته ملک در این سرفصل‌ها از سوی فروشنده تسویه شود تا دفتر اسناد رسمی وارد فاز بعدی انتقال سند شود.

علاوه بر این فروشنده باید استعلام اداره دارایی را نیز اخذ کند. برابر قانون، اداره دارایی معادل چهار درصد از ارزش منطقه‌ای ملک را تحت عنوان مالیات بر نقل وانتقال از فروشنده دریافت می‌کند، اما این رقم براساس قیمت نهایی معامله محاسبه نمی‌شود و طبق جداول قیمتی دارایی که با قیمت واقعی تفاوت دارد پایین‌تر است)، منظور می‌شود. به عنوان مثال اگر هر مترمربع از زمین مورد معامله ۱۰میلیون تومان قیمت گذاری شده باشد، اداره دارایی رقمی کمتر ازیک میلیون تومان را به عنوان قیمت منطقه‌ای در نظر می‌گیرد و چهار درصد را بر مبنای این قیمت گذاری محاسبه می‌کنند که در برابر ثمن معامله رقم ناچیزی است.

افزون بر این اگر ملک مورد معامله قبلا در اجاره مستاجر بوده، اداره دارایی رقمی تحت عنوان مالیات بر اجاره نیز از فروشنده دریافت می‌کند، پس از این مرحله، استعلام‌ها تسلیم دفترخانه اسناد رسمی که نامه اولیه را صادر کرده بود، می‌شود و مراحل نقل وانتقال با تنظیم اسناد مربوطه کلید می‌خورد. در نهایت باید هزینه دفترخانه (حق التحریر) پرداخت شود که به صورت مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. این هزینه براساس ارزش ملک متغیر بوده و حدودا بین ۲۰۰ هزار تا سه میلیون تومان است تسهیلات گیرندگان بانک مسکن باید علاوه بر حق التحریر دفترخانه، هزینه دیگری نیز بابت ترهین س. ند نزد بانک به دفترخانه بپردازند.

افزون بر این کسانی که از تسهیلات زوج‌های جوان استفاده می‌کنند و سند ملک به نام هر دو آن‌ها به صورت سه دانگ، سه دانگ یا اشکال دیگر منتقل می‌شود، هزینه دیگری نیز بایت صدور دوقطعه سند تک برگ می‌پردازند. این هزینه‌ها از سوی دفتر خانه محاسبه و به خریداران اعلام می‌شود. به طور متوسط باید رقمی بین یک تا سه میلیون تومان بابت این هزینه‌های متفرقه از س. وی زوج‌های جوان تسهیلات گیرنده به دفترخانه پرداخت شود البته هزینه نقل و انتقال رسمی ملک در دفاتر اسناد رسمی نسبت مشخصی از ارزش آن ملک دارد که براساس تعرفه‌های مصوب اعمال می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها