کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شاخص بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه


کد خبر : ۵۵۵۰۰سه شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵:۱۵۱۴۱۱ بازدید

امروز شاخص کل بورس با کاهش 602 واحدی در رقم 165 هزار واحد جای گرفت، چه عاملی ریزش امروز بازار سرمایه را رقم زد و شاخص در ...
شاخص بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبهشاخص بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه

امروز شاخص کل بورس با کاهش 602 واحدی در رقم 165 هزار واحد جای گرفت، چه عاملی ریزش امروز بازار سرمایه را رقم زد و شاخص در هفته آینده وارد چه کانالی می‌شود؟

به گزارش ایران‌جیب از تجارت‌نیوز، امروز ‌سه‌شنبه (۱۳ آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۴۲۹۰ میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش ۶۰۲ واحدی در رقم ۱۶۵۷۰۱ واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به ۴۲۱۷ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۵ واحد در رقم ۱۸۲۹ جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران برای نمادهای فراور، وتجارت، غگل، شپنا، کاما، شپارس، فولاژ، خاهن، کروی، پدرخش، والبر، فمراد، کاوه، شاراک، خنصیر، وبهمن، غدشت و در فرابورس برای نمادهای مادیرا، شغدیر، فزرین، پخش، ذوب، هرمز، شلیا، کیمیا صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وامید، کگل، شبهرن، وتجارت، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «رمپنا، وبملت، پارس، جم، فولاد» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، فولاد، تاپیکو، امید، شپنا» بود و نمادهای «خساپا، دانا، خریخت، فاراک، وتجارت» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای کسرام، سدشت، خمحرکه، خزامیا و کیان بود و نمادهای دانا، دامین، خنصیر، والبر، خاهن بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند، اما شاخص کل بورس در روز شنبه (۱۰ آذرماه ۹۷) تحت تاثیر سه عامل ترس سهام‌داران از بابت تحریم‌ها، کاهش قیمت‌های جهانی به‌ویژه قیمت جهانی نفت خام و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد با ریزش ۳۹۱۸ واحدی در رقم ۱۵۹ هزار واحد جای گرفت.

طبق پیش‌بینی انتظار معاملات مثبت در روزهای آتی به دلیل ریزش هیجانی شاخص کل بورس در روزهای گذشته و همچنین رسیدن بسیاری از سهم‌های بنیادی به سطوح حمایتی خود، به همین جهت شاخص کل بورس در روز یکشنبه (۱۱ آذرماه ۹۷) تحت تاثیر سه عامل حمایت تکنیکالی شاخص کل بورس و فروش‌های هیجانی روزهای گذشته، شایعه جدی شدن افزایش سرمایه بانک‌ها و توافق جدید چین و آمریکا در اجلاس G20 با رشد ۳۲۸۴ واحدی در رقم ۱۶۳ هزار واحد قرار گرفت.

همچنین شاخص کل بورس در روز دوشنبه ( ۱۲ آذرماه ۹۷) تحت تاثیر سه عامل افزایش قیمت جهانی نفت خام به دنبال توافق عربستان و روسیه بر سر تمدید کاهش تولید نفت خام با هدف مدیریت عرضه در سال ۲۰۱۹، افزایش قیمت کامودیتی‌ها در راستای توافق جدید چین و آمریکا در اجلاس G20 و برگشت قیمتی پس از چندین روز متوالی افت شدید قیمتی در اکثر سهم‌های بازار روند مثبت و صعودی به خود گرفت و شاخص با رشد ۳۱۶۶ واحدی به قله ۱۶۶ هزار واحد رسید.

اما امروز با وجود شروع بورس با چراغ سبز پس از گذشت نیم‌ساعت از جریان معاملات، شاخص کل بورس منفی شد که به گفته فعالان بازار سرمایه، امروز به منظور متعادل شدن قیمت برخی سهم‌ها شاهد تشکیل صف‌های فروش برای برخی نمادها بودیم، اما نرخ نفت و دلار بودجه از یک‌سو و همچنین تعیین قیمت جدید خودرو از سوی دیگر عوامل مهمی هستند که در روزهای آتی می‌تواند در تعیین روند بازار موثر باشند.


لیدرها می‌توانند ناجی باشند

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص دلایل ریزش امروز شاخص کل بورس و رقم شاخص کل بورس در هفته آینده، گفت: مطابق انتظار با شروع خوب بازارهای جهانی به ویژه نفت، بهبود و تثبیت قیمت دلار و البته مهم‌تر از همه رسیدن به سطوح مستحکم حمایتی به لحاظ تکینکال شاهد واکنش‌های مثبت بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنان معتقدم لیدرهای بازار می‌توانند ناجی بازار باشند، البته در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت و نوسانات مثبتی را در قالب یک حرکت برگشتی تجربه خواهیم کرد.

مویدی افزود: عرضه‌های امروز اکثرا مربوط به ذخیره سود نوسان‌گیران بود که می‌توان مجدد شاهد افزایش حجم تقاضا در گروه‌های بزرگ بازار شامل فلزات اساسی، پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها باشیم که می‌تواند اواخر وقت فردا یا نهایتا روز شنبه صورت گیرد و این افزایش تقاضا می‌تواند کل بازار را هم در برگیرد و فعلا در گام اول بازار در قالب یک حرکت برگشتی تا محدوده ۱۷۴ تا ۱۷۶ هزار واحد رو به بالا حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما نکته بسیار مهمی که بازار واکنش شدیدی به آن نشان می‌دهد بررسی لایحه cft در مجلس شورای اسلامی است که بدون شک یک چشم سهامداران به تصویب لایحه cft دوخته شده است. تمام شواهد حاکی از پذیرفته شدن و تصویب این لایحه خواهد بود و باید منتظر خبرهای خوش بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها