کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نوسازی ناوگان هوایی با هواپیمای دست دوم و شرقی؟


کد خبر : ۵۵۳۵۷یکشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲:۳۵۱۷۵۴ بازدید

نوسازی ناوگان هوایی کشور یکی از اهدافی بود که پس از اجرای برجام در دستور کار دولت قرار گرفت. از همین رو طی سال‌های گذشته شاهد ورود ...
نوسازی ناوگان هوایی با هواپیمای دست دوم و شرقی؟نوسازی ناوگان هوایی با هواپیمای دست دوم و شرقی؟

آرمان: نوسازی ناوگان هوایی کشور یکی از اهدافی بود که پس از اجرای برجام در دستور کار دولت قرار گرفت. از همین رو طی سال‌های گذشته شاهد ورود شرکت‌های بزرگ هواپیمایی نظیر بوئینگ و ایرباس به کشور بودیم، اما طولی نکشید که با روی کارآمدن ترامپ ورق برگشت و ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم خورد. تا اینکه در سال جاری آمریکا خروج خود از برجام را اعلام کرد و از 13 آبان دور جدید تحریم‌های خود علیه ایران را آغاز کرد. اتفاقی که به معنای خروج شرکت‌های بزرگ از جمله در حوزه حمل‌ونقل هوایی از کشور بود. پس از خروج ایالات متحده از برجام طولی نکشید که بوئینگ و ایرباس از ترک ایران خبر دادند.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه اکنون سوخت‌رسانی به هواپیماهای در اختیار ایران نیز با مشکلات متعددی مواجه شده است. از این رو مسئولان ایرانی به دنبال راهکاری برای برون‌رفت از این چالش می‌گردند. البته علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، معتقد است که هرچند تحریم‌های آمریکا مشکلات و محدودیت‌هایی را در تامین سوخت هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاه‌ها به وجود آورده، اما پروازها همچنان برقرار است. علیرضا منظری، معاون سابق سازمان هواپیمایی، نیز روز گذشته اعلام کرد در صورتی که در دوره تحریم‌ها امکان خرید هواپیماهای غربی وجود نداشته باشد، می‌توان از هواپیماهای دست دوم و شرقی استفاده کرد.

پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام خرید هواپیماهای جدید که ایران‌ایر پیش از آن قراردادشان را نهایی کرده بود با ابهام‌های جدی روبه‌رو شد؛ تا جایی که به نظر می‌رسد فعلا امکان خرید هواپیما از بوئینگ یا ایرباس فراهم نباشد. به گزارش ایسنا یکی از مدیران شرکت آنتونوف اوکراین چند روز قبل ابراز امیدواری کرده بود که بتوان روی بازار ایران به عنوان یک گزینه قابل‌توجه حساب کرد. در چند ماه گذشته صحبت از خرید هواپیمای مسافری سوخو ۱۰۰ روسیه برای تعدادی از ایرلاین‌های ایران مطرح بوده که البته هنوز به قرارداد نهایی نرسیده است. معاون سابق سازمان هواپیمایی معتقد است در شرایطی که بار دیگر آمریکا به دنبال افزایش فشارهای بین‌المللی علیه ایران در صنعت هوایی است، ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در بازار، نیازهای خود را برطرف کنند. علیرضا منظری گفت: در سال‌های پس از اجرایی‌شدن برجام، ایرلاین‌های ما این توانایی را پیدا کردند که بار دیگر با بازارهای بین‌المللی تماس مستقیم برقرار کنند و از دل آن چند قرارداد خرید هواپیما نیز به امضا رسید. با این وجود و به دلیل خروج ترامپ از برجام مشکلات جدیدی به وجود آمده که باید برای آنها راه‌حل پیدا کرد.

او با بیان اینکه یکی از گزینه‌های پیش‌روی شرکت‌های ایرانی در ایام تحریم خرید هواپیماهای دست دوم است، عنوان کرد: ما در سال‌های قبل نیز که فشار بین‌المللی گسترده‌ای علیه ایران برقرار بود، توانستیم تعدادی هواپیمای دست دوم وارد کشور کنیم که بسیاری از آنها کیفیت مناسب برای پرواز داشتند و همچنان در حال استفاده هستند. منظری در پاسخ به این سوال که در صورت ناممکن‌بودن خرید هواپیماهای غربی آیا بررسی گزینه‌های شرقی امکان‌پذیر است، توضیح داد: اگر در بازه زمانی فعلی تامین هواپیماهای غربی ممکن نشود، احتمال آن وجود دارد که در حد نیاز کوتاه‌مدت از هواپیماهای شرقی استفاده شود که البته هرگونه بهره‌گیری از آنها نیاز به بررسی استانداردهای لازم و در نظر گرفتن شرایط ناوگان کشور خواهد بود. او خاطر نشان کرد: در صورتی که مشخص شود واردشدن این هواپیماها به ایمنی هوانوردی ما ضربه نمی‌زند و سازمان‌های ذی‌ربط مانند سازمان هواپیمایی کشوری ورود آنها به ایران را تایید کنند، می‌توان لااقل در کوتاه‌مدت روی استفاده از این هواپیماها حساب کرد.


برقراری پروازها با وجود محدودیت‌های سوخت

ایجاد محدودیت در سوخت‌رسانی یکی دیگر از معضلاتی است که ناوگان هوایی کشور پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا متحمل شده است. در این زمینه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هرچند تحریم‌های آمریکا مشکلات و محدودیت‌هایی را در تامین سوخت هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاه‌ها به وجود آورده، اما پروازها همچنان برقرار است.به گزارش ایرنا علی عابدزاده روز گذشته گفت: با توجه به تجربه سال‌های گذشته و مدیریت مناسب تاکنون هیچ پروازی به دلیل دریافت‌نشدن سوخت به هواپیماهای ایرانی باطل نشده، اما ممکن است برخی از پروازها با تاخیر انجام شده باشد. او با اشاره به مشکل ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی فرودگاه‌ها پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به تمام کشورهای جهان اعلام کرده این اقدام خلاف کنوانسیون بین‌المللی شیکاگوست.

معاهده هواپیمایی کشوری بین‌المللی (Convention on International Civil Aviation) که به کنوانسیون شیکاگو نیز معروف است، مهم‌ترین معاهده مربوط به هوانوردی و حقوق هوایی است که اجرای آن از 4 آوریل 1947 آغاز شد؛ این کنوانسیون بین‌المللی هوانوردی در کنفرانسی در شیکاگو با حضور بیش از 50 کشور به تصویب رسید که منجر به تاسیس سازمان بین‌المللی هواپیمایی(ایکائو) شد. ایران نیز یکی از کشورهای موسس ایکائو و از اولین امضاکنندگان این معاهده بود و قانون اجازه الحاق دولت ایران به این کنوانسیون در 30 تیر 1328 به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید و کشورهای عضو این پیمان مکلفند در این بخش بدون اختلال و سوءاستفاده، همکاری بین‌الملل و مردم را که آرامش و امنیت جهان متکی به آن است، توسعه دهند. با این حال فشارهای آمریکا و اقدامات یکجانبه آنها، برخی کشورها را برای ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی ‌‌با محدودیت مواجه کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها