کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال افزایش پلاک مخدوشی با اجرای طرح کاهش


کد خبر : ۵۵۱۰۶شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱:۰۰۲۹۷۴ بازدید

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از احتمال افزایش پلاک مخدوشی با اجرای سراسری فاز دوم طرح کاهش از امروز در تهران خبر داد.
احتمال افزایش پلاک مخدوشی با اجرای طرح کاهشاحتمال افزایش پلاک مخدوشی با اجرای طرح کاهش

 پوریا محمدیان یزدی با اشاره به ملاحظات اجتماعی پلیس که سبب تاخیر در اجرای طرح کاهش شد، گفت: تمام دغدغه‌های پلیس و ملاحظات اجتماعی مطرح شد و شهرداری نیز اعلام کرد که زیرساخت‌ها را تجهیز کرده است. در نهایت تصمیم برآن شد که طرح کاهش بیش از این به تعویق نیفتد و در اسرع وقت اجرایی شود. پلیس هم به‌طور گسترده اعلام کرد که این طرح را از امروز، سوم آذر جاری در سطح شهر تهران اجرایی می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح کاهش در مصوبه دوم تیر سال ۹۵ هیات وزیران تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها مصوب و ابلاغ شد، اظهارکرد: این طرح باید در تهران و کلان‌شهرها عملیاتی می‌شد و با توجه به اینکه طرح جدیدی بود، باید دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خودشان را تنظیم می‌کردند. در حقیقت شهرداری‌ها باید دوربین‌های مورد نیاز را خریداری و سپس شهر را به این ابزارها تجهیز می‌کردند و ارتباط مورد نیاز سرورها با پلیس برقرار می‌شد. پس از انجام این اقدامات این طرح در اواخر سال ۹۵ عملیاتی شد.

به گفته وی فاز دوم طرح کاهش چیز نو و جدیدی نیست و در واقع همان قانون کنترل معاینه فنی است که اکنون مکانیزه شده است. به عبارت دیگر قبلا پلیس به‌صورت دستی برگه‌های معاینه فنی را بررسی می‌کرد؛ اما شهرداری به وسیله تجهیزات به کمک پلیس آمد و دوربین‌هایی را نصب کرد که پلاک را ثبت می‌کند و با بررسی در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) و اتصال به سرورهای پلیس، خودرویی که معاینه فنی ندارد، جریمه می‌شود.

دبیر شورای عالی ترافیک در عین حال درباره علت تاخیر در اجرای این طرح با وجود آمادگی کافی از ابتدای آبان‌ماه گفت: بخشی از این موضوع مساله فرهنگی است، به عبارت دیگر ازدحام و شلوغی مراکز معاینه فنی معلول فرهنگ دقیقه نودی مردم است، در حالی که بارها اعلام شده بود شهروندان برای دریافت معاینه فنی خودروهای خود اقدام کنند؛ اما برخی افراد معاینه فنی را به روزهای پایانی قبل از آبان موکول کردند و همین امر باعث شد تا پلیس با رصد میدانی از این مراکز معاینه فنی و شلوغی‌ها به این نتیجه برسد که ممکن است این موضوع نارضایتی‌هایی برای مردم ایجاد کند و این ملاحظات اجتماعی به درخواست پلیس، سبب تاخیر در اجرای طرح کاهش شد.

محمدیان اضافه کرد: شهروندان قانون‌مدار یا به عبارت دیگر حدود ۵/ ۱ میلیون خودرو، معاینه فنی خود را در طول سال دریافت کردند و تعداد باقی‌مانده‌ کسانی هستند که یا به‌طور کل معاینه فنی نگرفته‌اند یا اعتبار یکساله معاینه فنی آنها به پایان رسیده یا به دلیل نقص جدی در خودرو تاکنون مراجعه نکرده‌اند. به عبارت دیگر اگر افراد به‌صورت عادی مراجعه کنند و معاینه فنی انجام دهند نباید شاهد ازدحام باشیم. وی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت ازدحام در مراکز معاینه فنی وجود ندارد، اذعان کرد: اینکه بگوییم در حال حاضر ازدحام و شلوغی دراین مراکز وجود ندارد، صحیح نیست و ایستادن در صف معاینه فنی به مدت طولانی مانند داروی تلخی است که فرد باید برای سلامتی خودش آن را مصرف کند. در حال حاضر نیز گزارشی بیشتر از انتظار نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه از صف معاینه فنی داده نشده است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور در ادامه اظهار کرد: موضوع دیگری که حائز اهمیت بوده و نگرانی‌هایی در پی دارد احتمال افزایش پلاک مخدوشی‌ها است. یعنی چون اعمال قانون پلاک‌محور است احتمال این موضوع بالا می‌رود و حتی با وجود اینکه این موضوع جرم است و فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی می‌شود، اما برخی افراد با تغییردادن شماره پلاک از ۲ به ۳، محصور کردن آن با موتور یا استفاده از رنگ‌های مخصوص و...این اقدام را انجام می‌دهند. به عبارت دیگر هرچقدر اعمال قانون به واسطه دستگاه‌های مکانیزه بالاتر رود، احتمال تخلف هم بالا خواهد رفت و این نگرانی نیز وجود دارد. وی همچنین از احتمال حذف برچسب معاینه فنی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: وزارت کشور با همکاری دستگاه‌های مربوطه به دنبال حذف برچسب معاینه فنی از سال آینده است. در حقیقت با حذف برچسب معاینه فنی در کشور رصد معاینه فنی تنها با دوربین و از روی پلاک انجام خواهد شد./ ایسنا



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها