کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خط و نشان‌های متقابل ایران و آمریکا برای اروپا


کد خبر : ۵۴۹۹۳سه شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰:۳۹۵۵۷۱ بازدید

ظریف می‌گوید ایران بدون تامین منافع خود در برجام نمی‌ماند. او اروپا را متهم به کم‌کاری در زمینه ایجاد SPV می‌کند. در مقابل برایان هوک گفته ...
خط و نشان‌های متقابل ایران و آمریکا برای اروپاخط و نشان‌های متقابل ایران و آمریکا برای اروپا

دویچه‌وله آلمان در گزارشی نوشت: ظریف می‌گوید ایران بدون تامین منافع خود در برجام نمی‌ماند. او اروپا را متهم به کم‌کاری در زمینه ایجاد SPV می‌کند. در مقابل برایان هوک گفته شرکت‌هایی که با ایران همکاری کنند در حقیقت از تروریسم حمایت مالی کرده‌اند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با "جرمی هانت" همتای بریتانیایی‌اش اروپا را به "کند کاری" متهم کرده است.

ظریف در مصاحبه با روزنامه گاردین از اینکه اقدامات کشورهای اروپایی برای کمک به تجارت با ایران به کندی پیش می‌رود انتقاد کرده اما در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل ایران اذعان کرده که اروپا برای مشخص کردن سازوکار مالی با ایران موسوم به SPV با چالش روبروست.

این چالش بیش و پیش از هرچیز به این موضوع برمی‌گردد که کشورهای اروپایی هنوز نتوانسته‌اند کشوری را برای میزبانی این کانال ارتباطی مالی پیدا کنند. تا کنون اتریش و لوکزامبورگ پیشنهاد برای میزبانی SPV را رد کرده‌اند.

ظریف در عین حال تصریح کرده که بدون تامین سودمندی برجام، ایران در این توافق نمی‌ماند. او گفته است: «اتحادیه اروپا و سایر اعضای باقی مانده برجام می‌دانند که بدون تامین نیازهای جمهوری اسلامی ایران و در واقع عواید اقتصادی که برجام برای کشورمان دارد، امکان تداوم وضعیت وجود ندارد.»

با این حال وزیر خارجه ایران تاکید کرده که بحث‌ها در این زمینه ادامه دارد و ایران تا مشخص شدن وضعیت با طرف‌های اروپایی در ارتباط باقی می‌ماند.

ظریف اما گفته است: «جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که انتخاب‌های متعددی دارد، از این رو انتخاب‌هایمان براساس منافع ملی و بر اساس سازوکاری که در کشور تعریف شده اتخاذ می‌شود.»


تهدید تلویحی اروپا از سوی برایان هوک

در حالی که کشورهای اروپایی همچنان به دنبال راهکاری هستند تا بتوانند شرکت‌هایشان را به معامله با ایران ترغیب کرده و از خطرات این معامله کم کنند، آمریکا هرگونه معامله با ایران را "کمک احتمالی" به تروریسم دانسته است.

3ldemtmqqmx9gu921ih5.jpg

برایان هوک مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در توییتر رسمی این وزارت‌خانه به فارسی نوشته است: «وقتی شرکت‌ها با ایران معامله می‌کنند، آنها احتمالا به تروریسم کمک مالی می کنند– شاید حتی تروریسم در خاک خودشان. تحریم‌های ما قصد دارند مانع توانایی رژیم در صدور تروریسم شوند. ما نسبت به فرار از تحریم‌ها هوشیاریم و برای متوقف کردن آنها تردید نمی‌کنیم.»

طرح سازوکار مالی ویژه موسوم به "اس‌پی‌وی" برای حفظ روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران در مهرماه ۹۷ از سوی فدریگا موگرینی اعلام شد. این طرح که امکان تبادلات مالی اتحادیه اروپا و ایران را بدون وابستگی به دلار امکان‌پذیر می‌کند، در جریان اجلاس وزرای امور خارجه آلمان، بریتانیا، فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با همراهی چین و روسیه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تصویب شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها