کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نماینده مجلس: طرح انتقال آب خزر به سمنان غیرقانونی است


کد خبر : ۵۴۸۵۸یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷:۵۷۲۹۴ بازدید

علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، انتقال آب خزر به سمنان را غیرقانونی دانست. او گفت مردم و مسئولان استان‌های شمالی کشور با این طرح به شدت مخالفند و اجازه انتقال آب خزر را نمی‌دهند.

علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، انتقال آب خزر به سمنان را غیرقانونی دانست. او گفت مردم و مسئولان استان‌های شمالی کشور با این طرح به شدت مخالفند و اجازه انتقال آب خزر را نمی‌دهند.

علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس روز شنبه ۱۶ نوامبر (۲۶ آبان ۹۷) در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اظهار نگرانی کرد که سند توسعه آب سفارشی سمنان "فاقد وجاهت قانونی و کارشناسی" است.

بحران آب در برخی از استان​‌های کشور از جمله سمنان و مرکزی تشدید شده است. برای حل این بحران مقامات به فکر انتقال آب دریای خزر هستند.

انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران به ویژه در دوره احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران بیشتر مطرح بوده و این طرح به "پروژه استراتژیک" او تبدیل شده بود. احمدی نژاد سال ۱۳۹۱ برای افتتاح این طرح به استان مازنداران سفر کرد. اکنون از زمان افتتاح این طرح شش سال می‌گذرد اما تشدید بحران آب به ویژه در استان سمنان باردیگر مسئولان را به فکر این پروژه انداخته است.

ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان روز سه شنبه ۲۲ آبان ۹۷ در جلسه شورای اداری این استان گفت: «سند توسعه آب استان سمنان در جلسات شورای سازگاری با منابع آبی استان تهیه و تدوین و در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه شد و گزارش آن به وزیر نیرو نیز ابلاغ گردیده و نهایی شدن سند توسعه آب این استان عاملی شد که طرح‌های انتقال بین حوزه‌ای از جمله انتقال آب دریای خزر توجیه‌پذیری داشته باشد.»

اما رسانه‌ای شدن خبر طرح انتقال آب خزر به سمنان بلافاصله واکنش‌هایی برانگیخت.

علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درانتقاد از آن می‌گوید: «مسئولان استان سمنان می‌خواهند فضاسازی رسانه‌ای انجام دهند تا بحث انتقال آب خزر به سمنان را در میان اذهان مردم نهادینه کنند اما اجرای این پروژه با توجه به اثرات مخرب زیست‌محیطی که در پی دارد؛ غیرممکن است و مردم مازندران، گیلان و گلستان اجازه نمی‌دهند که فاجعه دریاچه ارومیه دوباره تکرار شود.»

به نظر منتقدین شیرین کردن آب دریای خزر سبب شوری بیشتر در مناطقی می​‌شود که پمپاژهای آب را نصب کرده​‌اند و زیست‌گاه‌​های ماهیان خزر را مورد تهدید قرار می​‌دهند.

به باور عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس «راه حل مشکل کم آبی فلات مرکزی کشور از طریق شیرین‌سازی و تامین آب از خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود که این پروژه در حال اجرا است».



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها