کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سقوط دنباله‌دار قیمت سکه و ارز در بازار


کد خبر : ۵۴۷۵۰چهارشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲:۰۳۱۷۳۷۱ بازدید

قیمت سکه و دلار در بازار به پایین‌ترین حد در یک ماه گذشته رسید.
سقوط دنباله‌دار قیمت سکه و ارز در بازارسقوط دنباله‌دار قیمت سکه و ارز در بازار

قیمت سکه و دلار در بازار به پایین‌ترین حد در یک ماه گذشته رسید.

همزمان با ادامه مدیریت بازار آزاد ارز توسط بانک مرکزی از طریق عرضه مستمر ولی محدود ارز، قیمت دلار در جریان معاملات روز چهارشنبه به آستانه 13 هزار تومان رسید. هر یورو نیز در قیمت‌هایی کمتر از 15 هزار تومان مبادله شد.

در همین حال، ادامه سیر نزولی طلا در بازارهای جهانی موجب شد تا بهای هر قطعه تمام سکه طلا نیز تحت تاثیر کاهش قیمت دلار به 4 میلیون تومان برسد.

یک ماه و نیم پیش قیمت دلار آمریکا تا نرخ تاریخی 19 هزارتومان صعود کرده بود و بهای هر قطعه تمام سکه طلا نیز از مرز 5 میلیون و 400 هزار تومان گذشته بود.

در چنین شرایطی، بانک مرکزی حدود یک ماه و نیم پیش دخالت در بازار آزاد را با وارد آوردن یک شوک قیمتی آغاز کرد. در پی این اقدام نرخ دلار تا 12،500 تومان کاهش یافت ولی سپس تا 15،500 تومان بالا رفت. سپس بانک مرکزی سیاست عرضه محدود و مستمر ارز را در پیش گرفت. سیاستی که اجرای آن موجب شده تا نرخ ارز با وجود بروز نوسان‌هایی، در مجموع، سیر نزولی خود را طی یک ماه گذشته حفظ کند.

البته تحلیل‌گران بدبین بازار ارز معتقدند که دخالت بانک مرکزی در بازار ارز کوتاه‌مدت، مبتنی بر انگیزه‌های سیاسی و با هدف بی اثر جلوه دادن تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران است. لذا با پدیدار شدن اثر واقعی تحریم نفتی، تجاری و مالی آمریکا در درآمد ارزی دولت و افزایش کسری بودجه، بانک مرکزی ناگزیر خواهد شد تا عرضه ارز در بازار آزاد را متوقف کند.

در این میان برخی نیز ریزش روز چهارشنبه قیمت‌ها را تلاش موقتی دولت برای اثبات تاثیرگذاری برخورد قهری با تحولات بازار ارز از جمله اعدام روز چهارشنبه دو تن از فعالان عمده بازار ارز ارزیابی کردند.

در همین حال ادامه نزول قیمت جهانی نفت هم تردیدها در مورد حفظ توان ارزی بانک مرکزی برای مدیریت بازار آزاد ارز را افزایش داده است. قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه وست تگزاش اینترمدیت به کمتر از 57 دلار رسیده، نرخی که طی 10 ماه گذشته بی سابقه بوده است.

اما تحلیل‌گران خوشبین بازار هم بر این باورند که روند نزولی حاکم بر بازار ناشی از تخلیه شوک روانی وارد شده به بازار پیش از آغاز تحریم‌هاست. به باور آنها با توجه به روند رشد نرخ تورم، سیر صعودی حجم نقدینگی در اقتصاد ایران و حتی تاثیرگذاری تحریم‌ها بر کاهش درآمد دولت، جهش 375 درصدی نرخ دلار طی یکسال فاقد منطق اقتصادی بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها