کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران به دنبال افزایش صادرات به عراق در پی تحریم‌های آمریکا


کد خبر : ۵۴۷۰۳چهارشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۱:۰۰۲۳۸ بازدید

بیش از 60 شرکت ایرانی محصولات خود را در نمایشگاه جهانی بغداد عرضه کرده‌اند. ایران که با فشار ناشی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا ...
ایران به دنبال افزایش صادرات به عراق در پی تحریم‌های آمریکاایران به دنبال افزایش صادرات به عراق در پی تحریم‌های آمریکا

بیش از 60 شرکت ایرانی محصولات خود را در نمایشگاه جهانی بغداد عرضه کرده‌اند. ایران که با فشار ناشی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا روبروست، به دنبال افزایش حجم معاملات تجاری‌اش با عراق است.

به گزارش ایران‌جیب از دویچه‌وله آلمان، امسال در نمایشگاه بین‌المللی بغداد بازرگانان ایرانی با عرضه فرش‌های رنگارنگ نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده‌اند. گروهی دیگر از تجار ایرانی با دستگاه‌های تولید برق یا ابزارآلات صنعتی دیگر در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

برای شرکت‌های ایرانی نمایشگاه سالانه بغداد فرصت مهمی است تا تولیدات خود را در زمینه‌های فرش و مواد غذایی و ابزارآلات صنعتی عرضه کنند. هدف آنها از جمله دست یافتن به بازار عراق است که در حال حاضر به شدت  به واردات وابسته است.

اما نمایشگاه امسال در بغداد از همیشه برای ایران مهم‌تر است. ایران که از هفته گذشته دست‌ به گریبان پیامدهای تحریم‌های مجدد آمریکاست به همسایه‌اش روی آورده تا از صادرات به آن در زمینه‌های کشاورزی، منسوجات و انرژی استفاده کند.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، وعده داده که ایران مبادلات تجاری خود با عراق را افزایش خواهد داد. او می‌گوید: «تحریم‌ها بر روابط میان دو کشور تأثیری نخواهد گذاشت.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه مه گذشته اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج می‌شود. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز سه‌شنبه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) بار دیگر اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با کشورهای قدرتمند جهان پایبند بوده است. ایران در برابر رفع تحریم‌های بین‌المللی با محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم در این کشور موافقت کرده بود.

از آن زمان که ترامپ اعلام کرد "سخت‌ترین" تحریم‌ها را علیه رژیم ایران مقرر می‌کند، صادرات نفت ایران کاهش یافت و از ارزش پول این کشور به شدت کاسته شد. در روز پنجم نوامبر تحریم‌های آمریکا با برقراری تحریم‌های نفتی و بانکی باز هم تشدید شد.

با این حال کشورهای قدرتمند دیگر، شامل اروپا، روسیه و چین، از اقداماتی مشابه علیه ایران خودداری کرده‌اند و ایران هنوز می‌تواند به انجام معاملات تجاری با خارج از مرزهایش بپردازد.

عراق دومین بازار بزرگ برای صادرات ایران است. از سال ۲۰۰۳ که حمله نظامی آمریکا به عراق بخش‌های زیادی از این کشور را ویران کرد، عراق برای همه چیز، از غذا گرفته تا ماشین‌آلات، از برق گرفته تا گاز طبیعی وابسته به ایران شد.

سفیر ایران در عراق گفت که حجم معاملات میان دو کشور در حال رسیدن به هشت و نیم میلیارد دلار است و ایران در صدد رساندن آن به سالانه ۲۲ میلیارد دلار است، یعنی بیش از سه برابر حجم هفت میلیاردی در سال ۲۰۱۷.  ایرج مسجدی درباره جزئيات این موضوع چیزی نگفت.

شرکت‌های غیرآمریکایی برای انجام معامله با ایران آزاد هستند، البته تا زمانی که با آمریکا در معامله نباشند یا از طریق نهادهای مالی آمریکایی عمل نکنند. مسجدی گفت: «ما خودمان را به دلار وصل نخواهیم کرد.»

بیش از ۶۰ شرکت ایرانی محصولات خود را در نمایشگاه جهانی بغداد عرضه کرده‌اند. این نمایشگاه تا ۱۹ نوامبر ادامه دارد.

مدیر شرکت "حسام" که فروشنده ژنراتور و دیگر دستگاه‌های برقی است می‌گوید هدفش بستن قراردادهایی تا حدود یک میلیون دلار در این نمایشگاه است. او نگرانی‌ای بابت محدودیت‌های حاصل از  تحریم‌های جدید و دلار ندارد. او می‌گوید که معاملات در اینجا می‌تواند بر پایه دینار صورت گیرد.


فروش برق به عراق

با وجود این، یک بخش اساسی از معاملات میان دو کشور ایران و عراق که مربوط به انرژی است نمی‌تواند خارج از دامنه تاثیرات تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران انجام گیرد. این امر باعث می‌شود که عراق به عنوان شریک تجاری ایران و آمریکا در موقعیتی دشوار قرار بگیرد.

عراق به دلیل وضعیت نابسامان تولید برق خود و به منظور استحکام بخشیدن به اقتصادش به گاز و برق ایران وابسته است. قطع موقت برق در تابستان گذشته در عراق باعث بروز نارضایتی و آشوب در استان‌های جنوبی این کشور شد.

سفارت آمریکا در بغداد پنج‌شنبه گذشته هشتم نوامبر (۱۷ آبان) اعلام کرد که به عراق ۴۵ روز فرصت داده می‌شود تا گام‌هایی را در جهت استقلال در بخش انرژی بردارد و در این مدت می‌تواند همچنان گاز و برق وارد کشور کند.

در این میان احتمالا عراق چاره چندانی نخواهد داشت مگر به واردات از ایران ادامه دهد. و البته درگیر شدن ایران در امور سیاسی و نظامی عراق هم باعث می‌شود که وضعیت پیچیده‌تر شود.

ایران بر برخی از سیاستمداران بلندپایه عراق تاثیر می‌گذارد و به بزرگترین سازمان شبه‌نظامی این کشور آموزش می‌دهد، کمک مالی و مشاوره‌ای می‌کند و این درست آن نفوذی است که آمریکا در پی مهار آن است.

از ماه مه گذشته بدین سو، بهای هر دلار در بازار سیاه ایران از ۶۰ هزار ریال به ۱۴۰ هزار ریال رسیده است. صادرات نفت ایران از دو و نیم میلیون بشکه در روز در ماه مه به یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر سقوط کرد و انتظار می‌رود که در آینده نیز بیش از این سقوط کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها