کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمریکا 8 کشور را از تحریم نفتی ایران معاف می‌کند


کد خبر : ۵۴۴۱۹جمعه، ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰:۰۹۵۹۸۵ بازدید

ایالات متحده آمریکا احتمالا هشت کشور را از تحریم خرید نفت ایران معاف می‌کند.
آمریکا 8 کشور را از تحریم نفتی ایران معاف می‌کندآمریکا 8 کشور را از تحریم نفتی ایران معاف می‌کند

ایالات متحده آمریکا احتمالا هشت کشور را از تحریم خرید نفت ایران معاف می‌کند.

پایگاه خبری اقتصادی بلومبرگ با انتشار این خبر در روز جمعه ۱۱ آبان نوشت نام سه کشور کره جنوبی، هند و ژاپن که خریدار عمده نفت ایران بوده و از متحدان نزدیک آمریکا به شمار می‌روند، در سیاهه کشورهای معاف از تحریم نفتی ایران دیده می‌شوند.

دور تازه تحریم‌های پسابرجامی آمریکا علیه ایران قرار است از روز ۱۳ آبان به اجرا گذاشته شود.


هند

روزنامه اکونومیک تایمز هند روز پنج‌شنبه گذشته به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود که هند و آمریکا بر سر معافیت دولت دهلی نو از تحریم نفتی ایران به توافق رسیده‌اند. به نوشته این روزنامه قرار بر این شده است که هند واردات نفت خام خود از ایران را عحالتا به یک سوم میزان فعلی کاهش دهد.

هند دومین واردکننده بزرگ نفت خام ایران است که تنها از سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون حدود ۲۲ میلیون بشکه نفت از ایران خریده است. افزایش قیمت جهانی نفت و سقوط ارزش روپیه در ماه‌های اخیر سبب افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در این کشور شده است.

بحران افزایش قیمت نفت و بنزین در هند به اعتراض‌ها در این کشور نیز دامن زده است. در حالی که قیمت پایه نفت برنت این روزها حدود بشکه‌ای ۷۵ دلار است، قیمت نفت در هند به حدود دو برابر این مقدار رسیده است.

گذشته از این، هند برای خرید نفت ایران با مشکل دیگری نیز روبروست که آن طریقه پرداخت است. مقام‌های دهلی نو ترجیح می‌دهند بهای نفت ایران را به یورو یا روپیه پرداخت کنند و این برای ایران هم بهتر است. به نوشته اکونومیک تایمز، ایران نیز ترجیح می‌دهد برای خرید برنج، دارو و سایر اقلام از هند، روپیه بپردازد. اما به هر روی تبادل این پول‌ها تا زمان برداشته شدن تحریم‌ها باید به صورت سپرده‌گذاری انجام شود.


چین

برخی رسانه‌ها به نقل از یک منبع رسمی آمریکایی که نامش فاش نشده گفته‌اند که چین نیز ممکن است شامل این معافیت بشود.

آمریکا پیش از این گفته بود هدف از دور تازه تحریم‌ها در ماه نوامبر رساندن صادرات نفت ایران به صفر است. کشورهایی که مشتری اصلی نفت ایران هستند، از همان زمان اعلام زمان تحریم‌ها در تلاش بودند تا به نوعی خود را از این تصمیم دولت آمریکا مستثنا کنند.

یک مقام چینی نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که مسئولان کشورش در حال مذاکره با آمریکا برای معافیت ار تحریم نفتی ایران هستند و نتیجه این مذاکرات تا در روزهای آینده معلوم خواهد شد.


ترکیه

هنوز اطلاعی از نام کشورهای دیگر مشمول معافیت از تحریم نفتی ایران در دست نیست، اما ترکیه نیز امیدوار به کسب این معافیت است. وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت کشورش هیچ گونه نامه مکتوبی از طرف آمریکا در مورد معافیت از خرید نفت ایران دریافت نکرده است.

فاتح دونمز روز ۱۱ آبان درباره معافیت آنکارا از تحریم‌ نفتی ایران گفت: «برخی شنیده‌ها حاکی از این موضوع است، ولی ما در این زمینه ابلاغیه کتبی دریافت نکرده‌ایم.»

دونمز در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که طبق اخبار، واشنگتن با معافیت هشت کشور از جمله ترکیه از تحریم خرید نفت ایران موافقت کرده، افزود: «هنوز ابلاغیه کتبی به دست ما نرسیده است، اما اخباری که به گوش می‌رسد، حکایت از صحت این موضوع دارد.»


معافیت موقتی است

با همه امیدواری که برای معافیت کشورهای خریدار نفت ایران وجود دارد، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این معافیت‌ها موقت باشند. آمریکا ۱۸۰ روز به خریداران نفت ایران مهلت داده است تا خرید نفت خام از این کشور را متوقف کنند، اما به باور تحلیل‌گران معافیت تنها می‌تواند به معنی تمدید این مهلت باشد.

بنا به برآورد گلدمن ساکس، شرکت آمریکایی فعال در خدمات مالی و بانکی، صادرات نفت خام ایران که در میانه سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲ و نیم میلیون بشکه در روز رسیده، در پایان همین سال تا ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

(منبع: یورونیوز)



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها