کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درخواست پایان یک جنگ خونین


کد خبر : ۵۴۴۰۱پنجشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰:۳۲۳۲۳ بازدید

پس از گذشت حدود چهار سال، سرانجام مقام‌های غربی مدعی شدند جنگ یمن باید متوقف شود ...

با برجای ماندن هزاران کشته و زخمی و به بار آمدن میلیون‌ها دلار خسارت در یمن، حالا رجال سیاسی کشورهای غربی به نتیجه‌ای رسیده‌اند که سه سال و هفت ماه گروه‌های حقوق بشری مستقل مدام بر آن اصرار داشتند. مایک‌ پمپئو وزیر خارجه امریکا سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور خواهان توقف فوری حملات هوایی و آغاز مذاکرات در ماه آینده میلادی میان طرف‌های درگیر است. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، وزیر خارجه امریکا گفت: «اکنون وقتش رسیده، جنگ در یمن، از جمله حملات موشکی و پهپادی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و حمله ائتلاف به رهبری عربستان به مناطق مسکونی یمن، متوقف و مسیر مذاکرات در پیش گرفته شود. لازم است با فرستاده سازمان ملل به یمن مذاکراتی ریشه‌ای به منظور اجرای تدابیر مربوط به اعتمادسازی برای حل مشکلات اصلی و علل درگیری و عاری‌سازی مرزها از سلاح در نوامبر 2018 در کشور سومی آغاز شود.» پیش از پمپئو، جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا نیز در آکادمی صلح این کشور صریحاً اعلام کرده بود، جنگ یمن باید هر چه سریع‌تر پایان بگیرد و مذاکرات صلح آغاز شود.

با برجای ماندن هزاران کشته و زخمی و به بار آمدن میلیون‌ها دلار خسارت در یمن، حالا رجال سیاسی کشورهای غربی به نتیجه‌ای رسیده‌اند که سه سال و هفت ماه گروه‌های حقوق بشری مستقل مدام بر آن اصرار داشتند. مایک‌ پمپئو وزیر خارجه امریکا سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور خواهان توقف فوری حملات هوایی و آغاز مذاکرات در ماه آینده میلادی میان طرف‌های درگیر است. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، وزیر خارجه امریکا گفت: «اکنون وقتش رسیده، جنگ در یمن، از جمله حملات موشکی و پهپادی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و حمله ائتلاف به رهبری عربستان به مناطق مسکونی یمن، متوقف و مسیر مذاکرات در پیش گرفته شود. لازم است با فرستاده سازمان ملل به یمن مذاکراتی ریشه‌ای به منظور اجرای تدابیر مربوط به اعتمادسازی برای حل مشکلات اصلی و علل درگیری و عاری‌سازی مرزها از سلاح در نوامبر 2018 در کشور سومی آغاز شود.»

پیش از پمپئو، جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا نیز در آکادمی صلح این کشور صریحاً اعلام کرده بود، جنگ یمن باید هر چه سریع‌تر پایان بگیرد و مذاکرات صلح آغاز شود. او حتی ضرب‌الاجلی را برای آغاز روند صلح تعیین کرد و گفت تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن باید طی 30 روز آینده پای میز مذاکره بنشینند. ماتیس در این باره افزود: «این جنگ به اندازه کافی طول کشیده است. مذاکرات میان طرف‌های درگیر باید به منظور توقف درگیری‌ها و عقب‌نشینی حوثی‌ها از مرزها و توقف حملات هوایی ائتلاف سعودی باشد. این مذاکرات باید به توافق بینجامد. ما نمی‌توانیم این تلاش‌ها را به آینده موکول کنیم، باید ظرف 30 روز آتی این اتفاق بیفتد.» خبرگزاری فرانسه به نقل از ماتیس گزارش داده، عربستان و امارات آماده ورود به این مسیر هستند.

در حالی که مقام‌های امریکا به این نتیجه رسیده‌اند که فصل جنگ و درگیری در یمن به پایان رسیده و باید صلح جایگزین آن شود، فرانسه نیز در این سمفونی هماهنگ حضور بهم رسانده است. فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی  بی.‌اف.‌ام اعلام کرد، زمان آن فرا رسیده جنگ عربستان در یمن متوقف شود زیرا این جنگ سرمنشأ بحران انسانی است. او در ادامه گفت: «از آنجایی که تاکنون جنگ هیچ نتیجه‌ای نداشته است، ما بی‌وقفه در کنار سازمان ملل بر طرف‌ها فشار می‌آوریم تا برای حل این بحران به راه‌حلی سیاسی دست یابند.»


کتمان حقیقت

ماتیس در ادامه تلاش کرد از سهم کشور خود در به راه افتادن بحران یمن بکاهد و به همین منظور کلیت فروش تجهیزات جنگی به آل سعود را زیر سؤال برد و گفت: «نیروی هوایی ما فقط به حدود یک‌پنجم هواپیماهای سعودی که در یمن فعالیت دارند، سوخت‌رسانی می‌کند!»

این در حالی است که اسناد و مدارک فروش تسلیحات به عربستان در کارنامه بسیاری از کشورهای غربی جا خوش کرده است، امریکا و فرانسه دو حامی بزرگ تسلیحات و تجهیزات جنگی عربستان هستند. حتی نخستین سفر دونالد ترامپ به امریکا به‌ منظور عقد قراردادی تسلیحاتی بود که به گفته او «درآمد حاصل از آن باعث ایجاد مشاغل بسیاری در امریکا» شد؛ مشاغلی که به قیمت جان بسیاری از شهروندان یمن تمام شد. وزیر دفاع فرانسه هم استفاده ائتلاف عربی از سلاح‌های فرانسوی علیه مردم یمن را رد کرد! در این صورت اگر تسلیحات جنگی‌ای که عربستان به ارزش میلیاردها دلار از فرانسه، انگلیس و امریکا خریده است، علیه مردم یمن به کار گرفته نشده، به چه کارشان آمده است؟

معمای کنار رفتن ولیعهد جوان

در پی بالا گرفتن انتقادها از عربستان به‌ دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، بار دیگر کارنامه حقوق بشری این کشور در مرکز توجه قرار گرفته است و به همین نسبت تلاش متحدان پادشاهی عربستان برای زدودن ننگ به نابودی کشاندن یمن شدت یافته است. بحران پیش‌آمده در خاندان آل‌سعود آنقدر عمیق شده که از چندی پیش شائبه کنار گذاشته شدن محمد‌بن سلمان ولیعهد آل‌سعود، که مدارک نشان می‌دهد قتل خاشقجی با دستور او صورت گرفته، شدت گرفته است. در همین راستا، بازگشت ناگهانی شاهزاده احمد‌بن عبدالعزیز برادر ملک سلمان به ریاض در میان رسانه‌ها به‌عنوان نشانه‌ای از تضعیف موقعیت بن سلمان تعبیر می‌شود.

او یکی از معدود شاهزادگانی است که قبل از قلع و قمع شاهزادگان این خاندان به دست ولیعهد، توانست از ریاض خارج شود. به گزارش میدل‌ ایست آی، اگرچه شاهزاده احمد ماه گذشته از اقدامات پادشاه‌ و ولیعهد عربستان اعلام برائت کرد، اما او خواهان ایفای نقش در انجام تغییرات داخل مؤسسه حکومتی خاندان حاکم است و شاید این نقش در هرگونه تدابیر جدید یا کمک به انتخاب جانشین بن سلمان، نقش اصلی باشد. شاهزاده احمد در میان مخالفان بن سلمان محبوبیت بالایی دارد و بازگشت به کشورش بدون حمایت قدرت‌های غربی ممکن نبود.

او با اعضای خاندان حاکم که در خارج زندگی می‌کنند در لندن دیدارهایی داشته و با افرادی در داخل عربستان مشورت کرده و آنها او را تشویق به گرفتن قدرت از برادرزاده‌اش کرده‌اند. به‌گزارش گاردین، بن سلمان کنار برود یا نه و چه جنگ یمن به پایان برسد یا نرسد، دیر یا زود زمان روبه‌رو شدن مقام‌های عربستان با سال‌ها نقض حقوق بشر و جنگ‌افروزی فرا خواهد رسید. به گزارش واشنگتن‌پست، ایالات متحده امریکا هم از لحاظ اطلاعاتی و هم از لحاظ لجستیکی به حمایت نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در یمن می‌پردازد. اما حالا ایالات متحده به این نتیجه رسیده است ادامه جنگ یمن نه تنها به ضرر عربستان، بلکه به ضرر خود امریکا نیز است. هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد، دست‌کم 14 میلیون یمنی در آستانه خطر قحطی قرار دارند. پس از قتل خاشقجی، تمرکز گروه‌های حقوق بشری روی عربستان شدت یافته است و استمرار جنگ یمن می‌تواند زمینه‌ساز سقوط خاندان آل‌سعود باشد و شراکت‌های بین‌المللی را بهم بزند. 



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها