کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جنگ روانی ایران و آمریکا بر سر تاثیرات تحریم‌ها


کد خبر : ۵۴۳۵۰دوشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵:۴۶۶۸۵۰ بازدید

روز 13 آبان (4 نوامبر) دور جدید تحریم‌های ایران که از سوی دولت ترامپ پیش‌بینی شده است، اجرایی می‌شود. این تحریم‌ها دو عرصه مهم را شامل ...

دویچه‌‌له آلمان در گزارشی نوشت: روز 13 آبان (4 نوامبر) دور جدید تحریم‌های ایران که از سوی دولت ترامپ پیش‌بینی شده است، اجرایی می‌شود. این تحریم‌ها دو عرصه مهم را شامل می‌شوند: صادرات نفت و گاز و همچنین قطع پیوند ایران با شریان‌های مالی بین‌المللی.

پیرامون این تحریم‌ها و تاثیرات احتمالی ناشی از آن‌ها جنگی روانی درگرفته است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده است که تحریم‌ها چنان تاثیر سنگینی بر اقتصاد ایران خواهند داشت، که این کشور را ناگزیر به بازگشت به پشت میز مذاکره می‌کند. بولتون حتی گفته است که اتحادیه اروپا و دیگر کشورها نیز نمی‌توانند از تاثیرات ناشی از این تحریم‌ها بکاهند. 

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در مقابل مدعی است که تحریم‌های آمریکا تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. جهانگیری روز یکشنبه 6 آبان در همایش "نکوداشت روز ملی بیمه سلامت" اعلام کرد که ذخایر ارزی ایران بیش از یکصد میلیارد دلار است.


تحریم‌های نفتی

جهانگیری در سخنرانی خود به کاهش میزان صادرات نفتی ایران اعتراف کرده، ولی این کاهش را "اندک" دانسته است.

معاون اول رئیس جمهوری ایران گفته است که همراهی و همکاری کشورهای چین، هند، روسیه و اتحادیه اروپا مانع از آن خواهد شد که تحریم‌های آمریکا آن نتیجه‌ای را به‌بار آورند که دولت آمریکا خواهان آن است.

جهانگیری گفته است که صادرات نفت ایران ظرف ماه‌های گذشته روزانه حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بوده و همه تلاش‌ها بر آن است تا میزان صادرات ایران هیچ‌گاه به کم‌تر از یک میلیون بشکه در روز نرسد. این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که سیاست آمریکا قطع کامل صادرات نفتی ایران است.

معاون اول رئیس جمهوری گفته است با احتساب بهای هر بشکه نفت به میزان ۸۰ دلار، درآمد ارزی ایران حتی با احتساب صادرات یک میلیون بشکه‌ای در حد درآمد ارزی ایران در سال‌های ۸۳ و ۸۴ خواهد بود.

او در عین حال تاکید کرده است که ادعای عربستان مبنی بر جبران کاستی تولید نفت ایران بی اساس است و آمریکا نمی‌تواند برای نفت ایران جایگزینی بیابد و قطع کامل صادرات نفت ایران، می‌تواند بهای این فرآورده را به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برساند.

باید یادآور شد که بهای نفت ظرف روزهای گذشته رو به کاهش نهاده است. علت کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی از یک‌سو افزایش تولید نفت از سوی عراق و عربستان اعلام شده است و از سوی دیگر، گفته می‌شود که موجودی مخزن‌های نفتی کشورهای اروپایی افزایش یافته است.


ذخایر ارزی

اسحاق جهانگیری، در عین حال ادعا کرده است که ذخایر ارزی کشور به حدی افزایش یافته است که در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

معاون اول روحانی میزان ذخایر ارزی ایران را بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.

جهانگیری ادعای آمریکا مبنی بر اینکه پس از توافق هسته‌ای، ۱۵۰ میلیارد دلار منابع مالی در اختیار ایران قرار گرفته، را "دروغ" دانسته و گفته است: «آنچه که بعد از برجام در اختیار ایران قرار گرفته بخش محدودی در حد چند میلیارد دلار بوده که ما از آن استفاده کرده‌ایم.»

او با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده ظرف ماه‌های گذشته از حیث تامین نیازهای تولیدی گفته است: «به دلیل شرایطی که با آن مواجه شدیم در بخش‌های تولیدی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌ایم، اما با شناختی که از بخش خصوصی دارم، می‌دانم که اگر این بخش با قدرت به صحنه بیاید، دولت نیز به صحنه می‌آید و مشکلات برطرف خواهد شد.»

جهانگیری مدعی شده که با کمک بخش خصوصی، دولت می‌تواند سیاست تحریم‌های ایران از سوی آمریکا را خنثی کند و "هیچ اتفاق جدید در ۱۳ و ۱۴ آبان" روی نخواهد داد.

جهانگیری توضیح نمی‌دهد که چرا با وجود ذخایر ارزی بی‌سابقه، دولت در تامین نیازهای تولیدی و نیازهای کشور ظرف ماه‌های گذشته با دشواری‌ها و محدودیت‌ها روبه‌رو بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها