کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قرار 2 هفته‌ای تیم‌های هسته‌ای برای فینال


کد خبر : ۵۴۱۸شنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۶:۴۸۲۳۳۸ بازدید

مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 ديروز در شهر وين اتريش در شرايطي پایان يافت كه دو طرف تاكيد كردند ...

مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 ديروز در شهر وين اتريش در شرايطي پایان يافت كه دو طرف تاكيد كردند گفت‌و‌گوهايشان رو به پيشرفت است؛ اما به‌كندي پيش مي‌رود. طرفين مذاكره همچنين تاكيد كرده‌اند كه براي رسيدن به توافق نهايي تا پايان 6 ماه اول پس از توافق ژنو؛ يعني تا 29تيرماه، يك دور مذاكره از 11 تيرما‌ه آغاز خواهد شد كه قرار است به مدت دو هفته و به‌طور مستمر به طول انجامد.

توافق بر سر چارچوب، عنوان و مقدمه 

مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین موسوم به «وين 5»، برای نهایی کردن متن توافق‌نامه جامع هسته‌ای در شرايطي ديروز جمعه به پايان رسيد كه دو طرف نگارش متن توافق جامع هسته‌ای را در اين دور از مذاكرات به پایان نرسانده و به گفته وزير امور خارجه ايران، قرار است دور بعدي مذاكرات را در مدت زمان «دو هفته‌اي» از «11تيرماه» در «وين» از سر گيرند.

همچنين بر اساس سخنان يك عضو تيم مذاكره‌كننده، گفت‌وگوهای کارشناسی، اولين برنامه مذاکرات آتي خواهد بود و پس از آن، محمد جواد ظریف وزير امور خارجه و كاترين اشتون، مسوول سياست خارجي در پایان هفته دوم به تیم مذاکره‌کننده مي‌پيوندند. دور جديد مذاكرات در پايتخت اتريش در شرايطي برگزار خواهد شد كه 29 تير، موعد ضرب‌الاجل تعیین‌شده در چارچوب توافق‌نامه موقت 6 ماهه ژنو است و دو طرف بايد تا آن زمان، پیش‌نویس توافق‌نامه جامع هسته‌ای را آماده كنند.  با اين همه، آنچه از قرار دو هفته‌اي مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 برمي‌آيد، از «عزم و اراده جدي دوطرف» براي «دستيابي به توافق نهايي تا پايان مهلت 6 ماهه توافق موقت ژنو» حكايت دارد؛ توافقي كه از آن با عنوان «توافق تاريخي» ياد مي‌شود.

 توافق بر سر چارچوب، عنوان و مقدمه 
محمدجواد ظريف در پايان اين دور از مذاكرات، در كنفرانس خبري خود با خبرنگاران، از توافق طرفين بر سر «چارچوب»، «عنوان» و «مقدمه» سخن گفته اما بر اين نكته تاكيد كرد كه موارد اختلاف همچنان زياد است؛ وزیر امور خارجه با اشاره به كار 10 ساعته بر روي پيش‌نويس متن توافق نهايي، مذاکره 5 روزه وین را «بسیار فشرده» خواند و گفت كه درباره چارچوب کلی و نیز بخش اساسی مقدمه برنامه اقدام مشترک جامع، توافق اما در بسیاری موارد در موضوعات اساسی از نظر محتوا و نحوه نگارش اختلاف‌نظر وجود دارد.  ظريف تحول این دوره از مذاکرات را «ورود به نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع» عنوان كرد، اما توضيح داد: «هنوز نمی‌توان گفت که متن مشترک وجود دارد.»
ظریف پيش از این گفته بود كه طرفین طبق رسم بین‌المللی شروع به تدوین متن می‌کنند و مواردی که روی آن توافق وجود دارد مشخص است، اما موارد مورد اختلاف را در «پرانتز» می‌گذارند که بعد بتوانند راجع به نکات مشخص‌تری صحبت کنند.

 آمریکا باید سخت‌ترین تصمیمات را بگیرد 
ظريف در ادامه اين كنفرانس خبري در شرايطي كه ايالات‌متحده آمريكا را در اين مذاكرات كشوري معرفي كرد كه بايد سخت‌ترین تصمیمات را بگیرد، در پاسخ به سوالي مبني‌بر اينكه آیا در دیدار با ويليام برنز نماینده ویژه آمریکا درباره برداشته شدن کامل این تحریم‌ها و متوازن بودن آن با گام‌های ایران بر اساس توافق ژنو مذاکره شد، گفت: «اگر دولت آمریکا خود را متعهد می‌کند، بر اساس توافق ژنو ضرورت دارد در برنامه اقدام مشترک جامع تمام تحریم‌ها را بردارند. ما این موضوع را در تمام سطوح به آنها گفته‌ایم و تا زمانی که تمام تحریم‌ها برداشته نشود، موضوع حل‌و‌فصل نمی‌شود.»

 درباره تعداد سانتريفيوژها خودمان توافق مي‌كنيم
ظریف در پاسخ به سوالی درباره سانتریفیوژها گفت: «سانتریفیوژها برای خودمان است و درباره تعدادشان خودمان توافق می‌کنیم و برای یک بازه زمانی فعالیت آنها صحبت می‌کنیم که به تفاهم‌هایی برسیم، اما برنامه غنی‌سازی متعلق به مردم است و درباره چیزهایی که به مردم کشورمان تعلق دارد گفت‌وگو نمی‌کنیم.»

پاسخ ظريف به سوال «دنياي اقتصاد»
مذاكرات آتي كه بر اساس زمان‌بندي دوهفته‌اي پيش‌بيني شده است تا چه حد از جديت طرفين براي رسيدن به توافق نهايي حكايت دارد و به عنوان رئيس تيم مذاكره‌كننده چشم‌انداز بازارها را با توجه به درهم تنيدگي اقتصاد و مذاكرات چگونه مي‌بينيد؟

محمدجواد ظريف: احساس ما اين است كه با وجود برخي مواضع، همه طرف‌ها براي رسيدن به توافق جديت دارند و اين جديت در بالاترين سطح خود شكل گرفته است همچنان‌كه در ديدار بنده با آقاي برنز و خانم اشتون، تعهد بالاترين مقام آمريكا ازجمله رئيس‌جمهوري براي توافق تا تاريخ 29 تير ماه مطرح شده است بنابراین همه طرف‌ها هم در گفته‌ها و هم در سرمایه گذاری زمانی که برای مذاکرات می‌شود، نشان مي‌دهند كه به توافق تمايل دارند. اما اين در حالي است كه هنوز در مواضع، این جدیت و خواست برای توافق را ندیده‌ایم؛ درصورتي‌كه بايد جديت را در مواضع خود جلوه گر سازند. با اين همه درباره تاثير مذاكرات بر اقتصاد، بايد گفت كه جامعه بين‌المللي به اين واقعيت دست يافته كه ايران به‌دنبال توافق است. در همين حال اگر در مذاكرات توافقي شكل نگيرد، به خاطر كوتاهي ايران نيست؛ بلكه به خاطر زياده خواهي طرف مقابل است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها