کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آنهایی که سکه و دلار خریدند چقدر ضرر کردند؟


کد خبر : ۵۴۱۳جمعه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹:۰۲۳۷۹۴ بازدید

بازارهای واسطه ای به عنوان محلی برای سرمایه گذاری جذابیت خود را از دست داده اند.

آمارها از چگونگی تغییر قیمت ها در این بازارها نیز نشان می دهد که در طول یک سال گذشته سرمایه گذاران در این بازارها با زیان مواجه شده اند.

از اوایل سال جاری اما با افزایش حدود 8 تا 10 درصدی بهای دلار در بازار آزاد بار دیگر گمانه زنی هایی از احتمال سوددهی سرمایه گذاری در بازار سکه و دلار مطرح شد. دلار از 2 هزار و 950 تومان به 3300 تومان رسیده بود و عده ای گمان بردند که بار دیگر سرمایه گذاری در این بازار سودده خواهد بود.

در ماه گذشته اما این گمان نیز با کاهش قیمت در این بازارها رنگ باخت تا همچنان توصیه ای برای سرمایه گذاری در بازارهای واسطه ای که قدرت نقدوندگی بالایی دارند، نشود.

روند تغییر قیمت دلار در طول یک ماه گذشته نشان می دهد که سرمایه گذاران در این بازار طی خردادماه نه تنها سودی کسب نکرده اند بلکه با زیان مواجه شده اند.

بازار ارز در اولین روز خرداد ماه برای دلار نرخ 3 هزار و 300 تومان را رقم زده بود اما روز گذشته در اواخر این ماه بهای پول آمریکا در چهارراه استانبول به 3 هزار و 170 تومان هم رسید تا کاهش 130 تومانی برای هر دلار طی یک ماه رقم خورده باشد.

البته در این ماه نوسانات در این ماه برای دلار دائما در جریان بوده است اما هیچگاه طی این 30 روز نرخ آن به سطح 3 هزار و 300 تومان نرسیده است.

در این ماه بهای دلار حدود 4 درصد ارزان شده است تا دارندگان این نوع ارز، 4 درصد از دارایی شان کاسته شده باشد.

کسانی که همچنان بخشی از دارایی خود را در غالب اسکناس دلار نگهداری می کنند در خردادماه به میزان 4 درصد از دارایی خود را ضرر کرده اند.

به عنوان مثال اگر کسی معادل 10 میلیون تومان، دلار در اختیار داشته باشد، در این ماه 400 هزار تومان از آن را از دست داده است.

بازار طلا و سکه نیز وضعیت بهتری از بازار ارز نداشته است. کاهش قیمت ارز در قیمت طلا نیز موثر است ضمن اینکه مجموع نوسانات بهای جهانی طلا نیز در این ماه موجب کاهش قیمت فلز زرد رنگ شده است.

طبق برآورد نرخ سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران، این نوع سکه طی خردادماه از 990 هزار تومان به 949 هزار تومان رسیده است.

در اولین روز خرداد 93 هر سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران با قیمت 990 هزار تومان فروخته می شد اما بهای آن روز گذشته به 949 هزار تومان رسید. سکه نیز در این ماه نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت اما هیچگاه به نرخ 990 هزار تومان نرسید. کمترین بهای سکه در این ماه 939 هزار تومان بود که در روز 20 خردادماه رقم خورد.

کاهش 41 هزار تومانی بهای سکه نشان می دهد که دارندگان مسکوکات نیز در این ماه با زیان مواجه شده اند و بخشی از دارایی خود را از دست داده اند. کسانی که به شکل سنتی به نگهداری سکه می پردازند و دارایی نقد خود را در این بازار سرمایه گذاری می کنند در خرداد 92 بیش از 4 درصد دارایی خود را ضرر کرده اند. اگر شخصی معادل 10 میلیون تومان سکه در خانه نگهداری می کند حدود 410 هزار تومان آن را در این ماه از دست داده است تا ارزش دارایی او از 10 میلیون به 9 میلیون و 590 هزار تومان تقلیل یافته باشد. ضمن اینکه میزان تفاوت قیمت خرید و نرخ فروش سکه را نیز باید به میزان زیان دارندگان سکه هنگام فروش، اضافه کرد.

ارزیابی ها نشان می دهد که دارندگان دلار و سکه طی خرداد ماه به طور متوسط 4 درصد از ارزش دارایی شان کاسته شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها