کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اردوغان: تنها سلاح آمریکا دلار است


کد خبر : ۵۳۶۴۰جمعه، ۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸:۵۵۷۴۸۷ بازدید

رئیس جمهور ترکیه در سخنانی گفت آمریکا به طور مداوم در حال از دست دادن اعتبار خود است.
اردوغان: تنها سلاح آمریکا دلار استاردوغان: تنها سلاح آمریکا دلار است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: تنها سلاح آمریکا دلار است، به غیر از آن چیزی در اختیار ندارد و مدام در حال از دست دادن اعتبار خود است.

او افزود: ترکیه برای تدوین طرح اصلاح ساختار سازمان ملل متحد و لغو حق ناعادلانه وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد با کشور‌های آلمان، چین، اسپانیا، روسیه و فرانسه که دارای نفوذ زیادی هستند، مذاکره و تبادل نظر خواهد کرد.  

اردوغان  گفت: در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کردم که جامعه جهانی بزرگتر از پنچ عضو دائمی است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای تعیین سرنوشت ملت‌های جهان حق وتو دارند. ترکیه دیدگاه خود را درباره لزوم تقویت و گسترش اقدامات دیپلماتیک صلح آمیز در جهان اعلام کرد. سیاست‌های یکجانبه بحران زاست و باعث درد و رنج جامعه جهانی می‌شود. نظم جدید جهانی ناعادلانه، ناامید کننده و خلاف حق است و نجات بخش نیست.

او تاکید کرد: دولت فلسطین با جامعه بین المللی از جمله آمریکا ۵۲۰ قرارداد امضاء کرده است. ۵۲۰ قرارداد شامل دوران باراک اباما نیز می‌شود. در حال حاضر دولت آمریکا این قرارداد‌ها را نادیده گرفته یا آن‌ها را باطل اعلام کرده است. طرز رفتار آمریکا با فلسطین غیرقابل قبول است.  

اردوغان افزود: جامعه جهانی باید درباره سوریه، مبارزه با تروریسم و مسئله پناهندگان مسئولیت خود را انجام دهد. بدون برقراری نظام عادلانه نمی‌توان صلح و آرامش را برقرار کرد. جامعه جهانی باید از دیپلماسی صلح آمیز بین المللی ترکیه حمایت کند.

او گفت: آمریکا برخلاف ترکیه به سیاست یک جانبه و تحمیلی بر مردم جهان ادامه می‌دهد. دیدگاه‌ها و سیاست ترامپ درباره تجارت جهانی، مسائل آمریکای لاتین، مسئله پناهندگان و مهاجران، مسائل خاورمیانه با واکنش شدید و اعتراضی تعداد زیادی از رهبران کشور‌های جهان مواجه شد. تعدادی از رهبران کشور‌ها در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد، سخنان ترامپ را رد و از وی انتقاد کردند. نظام عدالت محور بین المللی را نمی‌توان بر اساس منطق زورگویانه "قدرتمند هستم، پس برحق هستم» بنا نهاد و حفظ کرد. سخنان ترامپ درباره وضعیت اقتصادی و سایر مسائل با خنده تمسخر آمیز حاضران روبرو شد.  

خبرنگاری از اردوغان درباره تحریم ایران سئوال کرد و گفت: تحریم ایران چه اثری بر اوضاع  ترکیه خواهد داشت؟ آیا ترکیه واردات نفت از ایران را کاهش خواهد داد؟ ترکیه چه سیاستی را درمقابل سیاست‌های غیرمنتظره آمریکا در قبال ایران اجرا خواهد کرد؟

رئیس جمهور ترکیه پاسخ داد: ما اگر از ایران گاز وارد نکنیم مردم در سرما خواهند ماند. مواضع ترکیه درباره تحریم‌ها از سال‌ها قبل تاکنون آشکار است. درباره تامین کالا‌های استراتژیک نمی‌توان عقب نشینی کرد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها