کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رکوردشکنی صادرات ایران به عراق


کد خبر : ۵۳۵۶۷چهارشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳:۴۲۶۶۵۴ بازدید

در روزهایی که کشور با بحران ارزی دست و پنجه نرم می‌کند، تغییرات مثبتی نیز رخ داده است. بهبود وضعیت صادرات یکی از آن‌هاست که ...

در روزهایی که کشور با بحران ارزی دست و پنجه نرم می‌کند، تغییرات مثبتی نیز رخ داده است. بهبود وضعیت صادرات یکی از آن‌هاست که در این میان بازار صادراتی عراق یکی از پررونق‌ترین‌ها بوده است. روز گذشته نشست مشترک فعالان بازرگانی ایران و عراق در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست جعفر الحمدانی، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق ضمن تأکید بر همراهی عراق با ایران با آغاز تحریم‌های امریکا گفت:«در دوران سختی است که برادر باید در کنار برادر خود بایستد. ایران در روزهای سخت در کنار عراق ماند و امروز وظیفه ماست که ایران را تنها نگذاریم. بخش خصوصی عراق در کنار ایران خواهد ماند.»

کیوان کاشفی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز از افزایش بی‌سابقه صادرات به عراق خبر داد و گفت:«در چند ماه گذشته صادرات ایران به کشور عراق افزایش زیادی داشته و به مبالغ جدیدی در این ارتباط دست یافته‌ایم که در کل تاریخ روابط تجاری دو کشور بی‌سابقه است.»

به ایــــن ترتیــب با افــزایش 31 درصدی، رکوردی در صادرات ایران ثبت شده است. حمید حسینی، دبیر کل اتاق ایران و عراق در این باره به «ایران» می‌گوید:«صادرات ما به کل از امسال در حال افزایش بود. چنین نیست که بگوییم بعد از شرایط ارزی افزایش صادرات داشته‌ایم. در پایان ماه مرداد 31 درصد افزایش صادرات داشتیم که در شهریور هم ادامه پیدا کرده و صادرات ما به 4 میلیارد و 166 میلیون دلار در 6 ماهه اول امسال رسید، در حالی‌که در سال گذشته 3 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در این آمار صادرات برق، خدمات فنی مهندسی، ترانزیت و توریست درمانی هم لحاظ نشده است.»

دلایل رکورد شکنی صادرات

حسینی درباره دلایل این رکورد صادراتی می‌گوید:«اصل علت به خاطر تلاش‌هایی است که از قبل صورت گرفته و الآن به بار نشسته و مسأله دیگر کاهش ارزش پول ملی است که کالای ما را رقابت پذیر کرده است. اما در بازار عراق هم تغییرات زیادی اتفاق افتاده است. بعد از شکست داعش و بیرون رفتن از عراق، ثبات و بهبود در وضع اقتصادی عراقی‌ها حاصل شده و ساخت و ساز در کشورشان افزایش یافته است. به همین دلیل آنها نیاز به کالاهای خارجی دارند. از طرف دیگر، با تلاش‌ها و تبلیغات صورت گرفته علاقه عراقی‌ها به کالای ایرانی نیز افزایش یافته است.»

دبیر کل اتاق ایران و عراق اقلام عمده صادراتی به عراق را چنین شرح می‌دهد:«از نظر وزنی مهم‌ترین اقلام مصالح ساختمانی است که شامل فلزات، سیمان، گچ، کاشی و سرامیک می‌شود. بعد از آن هم محصولات کشاورزی و محصولات غذایی مانند لبنیات، نوشابه و... قرار دارند. در کل تنوع صادراتی محصولات ما به عراق بسیار بالاست.»
این در حالی است که در روزها و هفته‌های اخیر انتقادات زیادی برای صادرات محصولات ایرانی به عراق و کمبود و گرانی برخی کالاها در کشور وجود داشته است. حسینی درباره این انتقادها می‌گوید:«صادرات چیزی نیست که تمامش خیر باشد. هرچیزی تبعاتی دارد. نمی‌توانیم بگوییم که هم می‌خواهیم ارز داشته باشیم و هم چیزی از بازار داخلی‌مان کم نشود. مردم ایران کیوی بخرند یا نخرند چه تأثیری برایشان دارد که جلوی صادرات کیوی را بگیریم؟ تنها در صورتی که از ارز یارانه‌ای استفاده شده باید جلویش گرفته شود. ما موافق ممنوعیت صادرات اقلامی مانند زعفران و گوجه هستیم. برای مثال کارخانه‌های رب اعلام کردند که توان خرید گوجه ندارند و دولت هم صادرات آن را ممنوع کرد. به این مسأله اعتراضی نداریم، چرا که به هر حال به خانه روا‌تر است. ولی در همه صنایع ظرفیت‌های خالی داریم که بخشی از آن را بازار عراق پر کرده است. برای مثال در حوزه کاشی و سرامیک بیش از 50 درصد ظرفیت خالی است. با افزایش صادرات، هم اشتغال ایجاد کرده، هم ارز آمده و هم نشاط در جامعه داریم.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها