کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کارت هدیه نداریم ..!


کد خبر : ۵۳۵۲۳سه شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰:۳۷۸۰۶۱ بازدید

تحریم‌های جدید، بعد از کارت ملی، صدور کارت هدیه را هم به چالش کشید ...

شهروند| تا همین چندوقت پیش بانک‌ها برای اینکه مشتریان خود را به خرید کارت هدیه ترغیب کنند، کلی تبلیغ می‌کردند و پیشنهادهای جالبی به مشتریان خود می‌دادند اما اکنون خبر می‌رسد که قرار است دیگر کارت هدیه از طرف بانک‌ها صادر نشود. این درحالی است که صدور کارت هدیه برای بانک‌ها همواره یکی از کارهای سودآور بوده، چون باعث حفظ نقدینگی می‌شود اما اکنون شرایط عوض شده و قرار است دیگر کارت‌های هدیه به وفور صادر نشود و برای صدور آنها سختگیری‌هایی درنظر گرفته شود. دلیل این تصمیم هم برمی‌گردد به تحریم‌هایی که قرار است از راه برسند.

کارت هدیه نداریم

چند روزی می‌شود که بانک‌ها سختگیری برای صدور کارت هدیه را آغاز کرده‌اند. البته هنوز نه بخشنامه‌ای صادر شده و نه ابلاغیه‌ای برای بانک‌ها فرستاده شده تا دیگر کارت هدیه صادر نکنند اما درهمین چند روز اخیر هم سختگیری‌هایی از طرف بانک‌ها برای صدور کارت هدیه اتفاق افتاده و در مواردی مشتریان دست خالی از شعب برگشته‌اند. شعب برخی بانک‌ها سختگیری‌های زیادی برای صدور کارت هدیه درنظر گرفته و کاملا مشخص است که برخلاف گذشته دیگر تمایلی به صادرکردن این کارت‌ها ندارند. این موضوع تا جایی پیش رفته که در مواردی مشتری را به شعب مرکزی یا سایر شعب برای دریافت این کارت هدایت می‌کنند یا در برخی موارد عنوان می‌شود که فعلا امکان صدور کارت هدیه در شعبه فراهم نیست. البته این موضوع مربوط به تمامی بانک‌ها نبوده و برخی از آنها همچنان به صدور کارت‌های هدیه اقدام می‌کنند.

البته تا پیش از این روال به‌گونه‌ای دیگر بود و مخاطبان شبکه بانکی می‌توانستند با مراجعه به شعب هریک از بانک‌ها کارت هدیه را که تا سقف حداکثر ۵۰۰‌هزار تومان صادر می‌شود، به هر تعداد دریافت کنند اما حالا محدودیت عجیبی برای این کار ایجاد شده است. برخی شعب در مورد اینکه چرا صدور کارت هدیه در مواردی با مشکل مواجه شده و به راحتی قبل نمی‌توان آن را دریافت کرد، این‌گونه توضیح می‌دهند که کارت‌های مربوطه وارداتی است و در داخل تولید نمی‌شود، بنابراین در جریان تغییرات اخیر، اکنون واردات این کارت‌ها تا حدی سخت‌تر شده و از سوی دیگر هزینه آن نیز بالا رفته است. برخی اخبار هم حکایت از این دارند که نوسان نرخ ارز و سه‌برابرشدن قیمت دلار هزینه واردات کارت‌های هدیه را نیز افزایش داده، درحالی ‌که بانک‌ها برای صدور کارت‌های هدیه هیچ هزینه‌ای بابت این کار دریافت نمی‌کنند و در این حالت هزینه اضافی بر آنها تحمیل می‌شود. شنیده می‌شود با این شرایط قرار است بانک‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه و کنترل مصرف کارت‌های موجود، به صورت محدود و فقط برای مبالغ بالا کارت هدیه صادر کنند.

مشکل از واردات است

همین چندوقت پیش بود که اعلام شد صدور کارت‌های ملی هوشمند به دلیل تحریم و تولیدنشدن جنس این کارت‌ها در داخل کشور به تأخیر افتاد. حالا این سرنوشت هم دارد برای کارت‌های بانکی تکرار می‌شود. کامران ندری، کارشناس بانکی درباره این موضوع به خبرنگار «شهروند» گفته است: «در برهه‌ای از زمان قرار داریم که باید با تدبیر عمل کنیم. مشکلاتی که تحریم‌ها برای کشورمان ایجاد خواهد کرد، خیلی چیزها را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد که شاید کوچکترین آنها همین ماجرای کارت‌های هدیه باشد. مواد اولیه ساخت این کارت‌ها وارداتی است و با آغاز تحریم‌ها دیگر نمی‌توانیم این مواد را وارد کنیم، به همین دلیل منطقی است که بانک‌ها فعلا صدور کارت‌های هدیه را به حداقل برسانند و اولویت را روی صادرکردن کارت‌های بانکی گمشده، سوخته یا منقضی بگذارند تا حداقل برای صادرکردن کارت‌های مهم با مشکل مواجه نشویم.

مسأله اینجاست که ما نه‌تنها به دلیل نوسانات ارز بلکه به دلیل تحریم‌ها برای واردکردن مواد اولیه و کالاهای زیادی به مشکل می‌خوریم و قطعا با مسائل جدی‌تری روبه‌رو می‌شویم. حالا هم با توجه به اینکه مواد اولیه تولید کارت‌های بانکی را نداریم، فعلا باید صرفه‌جویی کنیم.» بیژن اسلامی، رئیس یکی از شعبه‌های بانک سامان هم درباره محدودیت بانک‌ها برای صدور کارت‌های هدیه می‌گوید: «هنوز ابلاغیه‌ای در این خصوص به دست ما نرسیده اما ممکن است در وضع فعلی بانک‌ها مجبور شوند برای صدور کارت‌های هدیه کارمزد بگیرند، درصورتی که قبلا این کارت‌ها را رایگان صادر می‌کردند، ضمن اینکه همه چیز به موجودی انبار بانک‌ها هم بستگی دارد و شاید برخی بانک‌ها با توجه به موجودی خود همچنان بتوانند کارت هدیه هم صادر کنند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها