کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تنها 4 درصد حجم معاملات بازار ارز با اسکناس است


کد خبر : ۵۳۴۹۵دوشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴:۲۹۲۹۸۵ بازدید

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه، 96 درصد معاملات ارزی کشور با حواله انجام می شود، گفت: تنها چهار درصد معاملات ارزی با اسکناس صورت می گیرد.

مرتضی اکبری درباره سیاست های اخیر بانک مرکزی در حوزه ارز، اظهار داشت: نکته مهم در زمینه سیاست‌های ارزی  کشور این است که در درجه اول تعیین کننده نرخ ارز و همچنین مبنای قیمت‌گذاری مشخص شود زیرا در اصل باید قیمت‌گذاری براساس حواله یا همان سامانه نیما تعیین شود.

وی افزود: اما اکنون قیمت ارز متفاوت از بازار ثانویه است و این به دلیل نقش‌آفرینی اسکناس در قیمت‌گذاری ارز است که این روند و روش نیز تعیین نرخ ارز براساس نرخ اسکناس که تنها ۴ درصد حجم معاملات را شامل می‌شود، مشکل آفرین خواهد بود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ، دلیل تفاوت نرخ ارز از قیمت بازار ثانویه را نقش آفرینی اسکناس دانست و افزود: حدود ۴ درصد حجم معاملات کشور تعیین‌کننده نرخ ارز  است  این امر مناسب نیست.

اکبری با تاکید بر اینکه هدف بانک‌مرکزی، رفع این اشکال است، گفت: در اصل باید حواله، که ۹۶ درصد معاملات کشور را پوشش می‌دهد، تعیین کننده نرخ ارز باشد، اما نرخ ارزی که در بازار اعلام می‌شود متاثر از نرخ اسکناس است.


جمع‌آوری اسکناس از خانه‌ها، سیاست جدید بانک‌مرکزی

وی درباره سیاست‌های اخیر بانک‌مرکزی در خصوص سپرده‌گذاری ارزی، توضیح داد: یکی از سیاست های ارزی بانک مرکزی، جمع‌آوری اسکناس از خانه‌ها و جلب اعتماد مردم به سیستم بانکی است که با اجرای این طرح، به طور حتم اسکناس نقشی در تعیین نرخ ارز ندارد و مشکل فعلی ما این است که مردم به دلایل مختلف و وضعیت اقتصادی کشور حجم زیادی از دارایی خود را بر اسکناس متمرکز کرده و موجب افزایش تقاضا و قیمت اسکناس شده که باید با سیاست‌های بانک‌مرکزی تقاضا برای اسکناس را در کمترین سطح ممکن نگه داشته است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در ادامه تاکید کرد: بانک‌مرکزی اجازه واردات به صرافان را داده تا با این اقدام حجم تقاضای اسکناس پوشش داده خواهد شد.

اکبری پیشنهاد داد: بانک ها باید در راستای جلب اعتماد مردم حرکت کنند تا هریک از مشتریان که قصد سپرده‌گذاری ارزی دارد، در هر زمانی که درخواست شد، عین همان ارز را به دارنده آن تحویل دهند.

به گفته وی جلب اعتماد در بلند مدت محقق می‌شود و بانک ها باید با اقدام صحیح در این زمینه اعتماد مردم را جلب کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها