کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برخی اعضای اوپک تصمیم دارند این سازمان را کاملا سیاسی کنند


کد خبر : ۵۳۳۶۲جمعه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷:۴۵۴۱۶۲ بازدید

وزیر نفت از همراهی برخی از اعضای اوپک با آمریکا در رابطه با تحریم‌ نفتی ایران انتقاد کرد. زنگنه نسبت به سرنوشت اوپک ابراز نگرانی کرد و ...
برخی اعضای اوپک تصمیم دارند این سازمان را کاملا سیاسی کنندبرخی اعضای اوپک تصمیم دارند این سازمان را کاملا سیاسی کنند

وزیر نفت از همراهی برخی از اعضای اوپک با آمریکا در رابطه با تحریم‌ نفتی ایران انتقاد کرد. زنگنه نسبت به سرنوشت اوپک ابراز نگرانی کرد و گفت که کمیته مشترک وزارتی از حق تصمیم‌گیری در مورد سهمیه اعضا برخوردار نیست.

روز پنجشنبه 29 شهریور متن گفت‌وگوی خبرگزاری "بلومبرگ" با وزیر نفت ایران را منتشر کرده است. این مصاحبه طولانی در آستانه برگزاری نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک صورت گرفته است.

قرار است که نمایندگان اوپک و کشورهای غیرعضو، به‌ویژه روسیه، روز یکشنبه اول مهر (۲۳ سپتامبر) در الجزایر دور هم جمع شده، درباره سیاست‌های ناظر بر بازار نفت مذاکره کنند.

این در حالی است که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، ظرف روزهای گذشته با خالد فالح، وزیر نفت عربستان، و همچنین آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

آمریکا در دیدارهای خود با وزیر نفت عربستان و وزیر انرژی روسیه، خواستار جبران کمبود نفتی شده که به دلیل حذف نفت صادراتی ایران ایجاد می‌شود.


اختیارات کمیته مشترک 

یکی از محورهای گفت‌وگوی زنگنه با خبرنگار "بلومبرگ" موضوع گستره اختیارات کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک بوده است. 

خالد فالح، وزیر نفت عربستان، اخیرا اعلام کرده بود که هر گاه یکی از اعضای اوپک نتواند سهمیه نفت خود را تولید کند، سهمیه او باید از طریق دیگر کشورهای عضو تامین شود. حتی از تامین نیازهای بازار از طریق همراهی و همگامی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک سخن به میان آمده است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه یاد شده تاکید کرده است که کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از نظر حقوقی «صلاحیت تصمیم‌گیری درباره تعیین یا توزیع سهمیه‌ها را ندارد».

زنگنه تاکید کرده است که وظیفه تعیین سهمیه کشورهای عضو اوپک برعهده اجلاس وزیران نفت و انرژی این سازمان است. 

باید یادآور شد که کمیته مشترک وزارتی نظارت عملا در واکنش به سقوط بهای نفت شکل گرفت و وظیفه اصلی آن هماهنگ کردن تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با هدف تاثیرگذاری بر بهای این فرآورده در بازارهای جهانی بوده است.

به باور زنگنه، این کمیته و اجلاس روز یکشنبه آن در الجزایر در موقعیتی نیست که بخواهد برای کشورهای عضو اوپک سهمیه تعیین کند.


تولید و نه صادرات

تحریم‌های نفتی ایران عملا صادرات نفت این کشور را نشانه رفته است. وزیر نفت ایران اعلام کرده است که وظیفه نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک تعیین سهمیه تولید نفت است و نه تعیین میزان صادرات نفت این کشورها. به عبارت دیگر، ایران اصرار دارد به سهمیه تولید نفت خود پایبند باشد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی خود با خبرنگار "بلومبرگ" اعلام کرده است که ایران به تولید نفت خود بر اساس سهمیه تعیین شده ادامه خواهد داد. از این‌رو، تلاش برای جبران کمبود نفت از سوی دیگر کشورها موضوعیت ندارد.


سیاسی شدن سازمان اوپک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، یک نهاد اقتصادی است. به باور زنگنه، این سازمان برای کنترل بهای نفت شکل گرفته است و نمی‌بایست از آن بهر‌ه‌‌برداری سیاسی شود.

زنگنه نسبت به سیاسی شدن سازمان اوپک هشدار داده و از  این بابت ابراز نگرانی کرده است. وزیر نفت ایران گفته است که او نسبت به آینده اوپک نگران است و سیاسی‌شدن این سازمان را خطری برای موجودیت این سازمان دانسته است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از بردن نام کشورهایی که تلاش دارند سازمان اوپک را سیاسی کنند، خودداری ورزید. او گفته است که کشوری که بگوید کمبود نفت در بازار را جبران می‌کند، عملا اقدامی علیه ایران انجام داده و این امر یک "بیانیه سیاسی" است و ربطی به مسائل اقتصادی ندارد.

زنگنه گفت برخی از اعضای اوپک با عملکرد خود کل سازمان اوپک را سیاسی کرده و عملا با این اقدام هدف و خواست آمریکا را دنبال می‌کنند. او از قربانی شدن خزنده سازمان اوپک در راستای سیاست‌های آمریکا سخن گفت.

وزیر نفت ایران در برابر پرسش‌های ناظر بر میزان تولید نفت ایران، میزان صادرات، نحوه فروش، حمل و نقل و بیمه سکوت کرد. نامدار زنگنه همچنین در برابر این پرسش که آیا کاهش ۳۵ درصدی صادرات ایران صحت دارد گفت:
«من درباره تولید ایران صحبت نمی‌کنم. نه درباره رقم تولید، نه در باره صادرات و مقاصد صحبت نمی‌کنم. من هیچ چیزی نمی‌گویم، زیرا آمریکایی‌ها برخی منابع و نیروهای غیرنظامی خود را در بسیاری از بنادر و کشورها گماشته‌اند و آنها بر همه تحرکات نظارت دارند و نظارتی هوشمند انجام می‌دهند. آنها افراد ما را زیر نظر دارند، از این رو نمی‌خواهم به آنها اطلاعات اضافه بدهم.»

زنگنه در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار "بلومبرگ" گفت که حذف درازمدت صادرات نفت ایران ممکن نیست و آمریکا نمی‌تواند بدون پذیرش روند صعودی بهای نفت خام صادرات نفت ایران را کاهش داده یا متوقف کند. 

به باور زنگنه، تلاش دولت آمریکا برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر جنبه "نمادین" دارد و ترامپ طرح چنین سیاستی را بدون مشورت با مشاوران خود اعلام کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها