کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طرح راه‌اندازی بورس انرژی برای دور زدن تحریم‌های نفتی


کد خبر : ۵۳۳۵۳پنجشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵:۲۳۲۲۵۶ بازدید

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایده ایجاد بورس نفت را مطرح کرده است. هدف از این اقدام دور زدن تحریم‌های نفتی اعلام شده ...
طرح راه‌اندازی بورس انرژی برای دور زدن تحریم‌های نفتیطرح راه‌اندازی بورس انرژی برای دور زدن تحریم‌های نفتی

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایده ایجاد بورس نفت را مطرح کرده است. هدف از این اقدام دور زدن تحریم‌های نفتی اعلام شده است. این در حالی است که خبرگزاری‌ها از قطع خرید نفت ایران از سوی پالایشگاه‌های هند خبر می‌دهند.

"تجارت نیوز" امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور به نقل از حسین امیری خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، از تدابیر و اقداماتی خبر داده است که مسئولان جمهوری اسلامی برای مقابله با تحریم‌های نفتی در پیش گرفته‌اند.

از جمله موضوع راه‌اندازی بورس نفت از سوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح شده است. نایب رئیس این کمیسیون از وزارت نفت خواسته است که زیرساخت‌های ایجاد این بازار بورس را فراهم سازد.

امیری خامکانی از وزارت نفت خواسته است که نظر خود را درباره پیشنهاد بورس انرژی بدهد. او خطاب به وزیر نفت گفته است: اگر وزارت نفت "برای ایجاد بورس نفت به قانون نیاز دارد، لایحه‌ای با قید فوریت به مجلس ارائه دهد تا قانون در این‌باره مصوب شود".


شورای دورزدن تحریم‌ها

امیری کامکانی به ظرفیت "شورای اقتصادی قوای سه‌گانه برای مقابله تحریم‌ها" اشاره کرده و به وزارت نفت توصیه کرده است که "برای دور زدن تحریم‌ها می‌تواند از ظرفیت ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و شورای عالی هماهنگی سه قوه" استفاده کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی تاکید کرده است که شورای هماهنگی سه قوه با "تدبیر مقام معظم رهبری" تشکیل شده است.

خامکانی در عین حال به اقدامات آمریکا برای جلوگیری از فروش و صادرات نفت ایران اشاره کرد و گفت: «قطعا دشمن پاتک خاص خود را در برابر روش‌های مختلف ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی خواهد زد.»

نایب رئيس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با دور زدن تحریم‌های نفتی به موضوع "حمل و نقل محموله‌های نفتی" و سیاست قیمت‌گذاری نفت اشاره کرده و خواستار یافتن تدابیری برای این مسائل شده است.

باید یادآور شد که در دورۀ تحریم‌های نفتی سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ نیز جمهوری اسلامی برای فروش نفت خود "تخفیف‌های ویژه" در نظر می‌گرفت.


پالایشگاه چنای و قطع واردات نفت

خبرگزاری رویترز در عین حال از توقف واردات نفت ایران توسط شرکت "چنای پترولیوم" هند خبر داده است. سه نفر از مسئولان این شرکت که مایل به فاش شدن نام و هویت خود نبوده‌اند، به خبرنگار رویترز گفته‌اند که به علت عدم پوشش بیمه صددرصدی واردات نفت، خرید نفت از ایران از ماه اکتبر متوقف خواهد شد.

جالب اینجاست که بیش از ۱۵ درصد سهام این شرکت در اختیار شرکت "نفت‌ایران" است که در شمار شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت ایران محسوب می‌شود.

گفته شده است که شرکت "بیمه یونایتد هند" به مسئولان شرکت نفت چنای اطلاع داده است که از ماه اکتبر به بعد، قادر به پوشش بیمه نفت وارداتی ایران نخواهد بود. همین موضوع منجر به لغو سفارش خرید نفت این شرکت از ایران شده است.

با خروج "شرکت چنای پترولیوم" عملا ایران تنها با دو شرکت هندی طرف معامله است: "پالایشگاه و پتروشیمی منگلور" و شرکت نفت هند.

پالایشگاه "نفت هندوستان" پیش از این به علت دشواری‌های بیمه از بازار نفت ایران خارج شده بود. افزون بر آن، بر اساس خبر خبرگزاری رویترز، شرکت "نایارا" نیز خود را برای قطع کامل خرید نفت ایران از ماه نوامبر آماده می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها