کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مصرف‌گرایی و بی‌ثباتی در تصمیم گیری 2 عامل اصلی مخرب تجارت کشور


کد خبر : ۵۳۲۶۵دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵:۰۵۱۱۲۷ بازدید

صادرات محور کردن کشور و خارج کردن کشور از حالت مصرف گرایی و ثبات در ساختار و تصمی مهم‌ترین راهکار برای برون رفت کشور از ...
مصرف‌گرایی و بی‌ثباتی در تصمیم گیری 2 عامل اصلی مخرب تجارت کشورمصرف‌گرایی و بی‌ثباتی در تصمیم گیری 2 عامل اصلی مخرب تجارت کشور

عصراقتصاد: صادرات محور کردن کشور و خارج کردن کشور از حالت مصرف گرایی و ثبات در ساختار و تصمی مهم‌ترین راهکار برای برون رفت کشور از وضعیت بحرانی چند ماه اخیر است.

بعد از نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت‌ها که منجر به کمبود کالا در این چند ماهه اخیر شد دولت برای جلوگیری از کمبود کالا صادرات و واردات برخی کالاها را ممنوع اعلام کرد.

پرویز حسابی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار عصر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا ممنوع شدن واردات و صادرات راهکار اصلی است یا خیر گفت: نکته اصلی در بالا رفتن قیمت مواد اولیه است. 30درصد از کارخانجات یا تولید ندارند یا بشدت تولید خود را کم کرده‌اند. به عنوان مثال مواد اولیه بطری از پتروشیمی تامین می شود، وقتی 600 درصد قیمت مواد اولیه بالا می‌رود شرکت نمی‌تواند مانند چند ماه پیش تولید خود را ادامه دهد و به تبع آن با کاهش درآمدها نمی‌تواند حقوق کارمندان را به موقع پرداخت کند. پس لازم است که در ابتدا بر روی قیمت ارز و کالا در کشور نظارت داشته باشیم تا هزینه تمام شده کاهش یافته و تولید به صرفه شود.

این عضو اتاق تهران در ادامه گفت: مشکل در کشور ساختاری است و مدیرانی در رأس کار قرار دارند که دارای قدرت علمی در امر مدیریت اقتصادی نمی‌باشند.

وی افزود: راهکار اصلی این است که یک جریان فکری جدید وارد سیستم کشور شود تا بتواند با تفکری نو همه مشکلات را حل کند. تا وقتی تفکر اساسی در اقتصاد تغییر نیابد راهکارها و سیاستگذاری های تکراری پاسخگو نخواهد بود.

وی راهکار بعدی را مبارزه با فساد از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح عنوان کرد و افزود: بعلت وجود رانت افراد زیادی حتی در این شرایط سخت اقتصادی سود زیادی را نصیب خود کرده اند.

محمد حسین برخوردار عضو دیگر اتاق بازرگانی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اقتصاد در خصوص اینکه چرا کشور به جایی رسیده است که مجبور به ممنوع کردن صادرات و واردات بعضی کالاها شد گفت: کشور از لحاظ تحریمی در شرایط خوبی قرار ندارد و فشارهای خارجی در این مدت بخصوص بعد از خروج آمریکا از برجام شدت یافته است. در شرایطی که کشور مشکل تأمین کالا از خارج را دارد دولت به درستی اقدام به ممنوعیت صادرات برخی کالاهای حیاتی کرد. در این شرایط دلیلی برای صادرات کالاهایی که به اندازه نیاز کشور تولید می شود و مورد تقاضا در بازارهای داخلی است وجود ندارد مگر اینکه مازاد تولید داشته باشیم تا بتوانیم به خارج از کشور صادر کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص اینکه برخی از صاحب نظران معتقدند که در این شرایط کشور باید به نظام کوپنی زمان جنگ برگردد گفت: این نوع نظام توزیع در اکثر کشورها زمانی اتخاذ می‌شود که کشور با کمبود کالا مواجه شود و دولت نمیتواند نیازهای داخل را تأمین کند. زمانی که بتوانیم نیاز داخل را برطرف کرده دیگر نیازی به نظام کوپنی نخواهیم داشت.

وی افزود: راه حلی که برای جلوگیری از وضعیت امروز ما قرار دارد این است که لازم بوده است طی سالهای اخیر نه در همه اقلام بلکه حداقل در کالاهای ضروری به سمت خود کفایی پیش برویم که در زمان تحریم و کمبود کالا دچار بحران نشده و نیاز به واردات از خارج نداشته باشیم.

برخوردار تاکید کرد: راه حل بعدی افزایش تحقیق و توسعه در کشور است. منظور از تحقیق، توسعه تحقیقاتی که به صورت اکادمیک در دانشگاه و مراکز آموزش عالی قرار دارد نیست بلکه تحقیق و توسعه به معنای عملی آن که در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود.

وی در مورد اینکه وظیفه دولت و بخش خصوصی گفت: دولت باید با کاهش مالیات و ایجاد تسهیلات مناسب تحقیق و توسعه را تسهیل نماید. بعنوان مثال در کشورهای خارجی نزدیک ده درصد بودجه خود را به تحقیق توسعه اختصاص می‌دهند در حالی که در شرکتهای ایرانی این مقدار بسیار کمتر است.

برخوردار هم چنین در ادامه گفت: کاهش تعداد شرکتهای موجود در کشور نیز راهکار مناسب است. سه هزار شرکت در کشور داریم در حالی که تعداد کمی از آنها صادرات محور بوده و دارای بخش مستقلی بعنوان تحقیق و توسعه هستند. از سوی دیگر می توان با مجوز دادن و الزام شرکتها به اینکه باید با ارتقاء کیفیت، محصولات  خود را صادرات محور کنند برخی مشکلات را حل کرد.

وی هم چنین اشاره کرد: یکی از مشکلات اصلی کشور و شاید مهمترین آن که باعث ایجاد این التهاب شده است این است که کشور ما یک کشور مصرف کننده است نه صادرات محور. در این شرایط کیفیت کالاها پایین بوده و باعث می‌شود در شرایط تحریم کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو شود پس یکی دیگر از راه حلها این است که با فرهنگ سازی کشور را از کشوری مصرف کننده به کشوری تولید کننده هدایت کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها