کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تخصیص ارز 7 هزار توماني برای زائران


کد خبر : ۵۳۱۷۶شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۱۱۱۹۷۳ بازدید

داستان ارز را پایانی نیست. یک روز خرید و فروش در بازار آزاد را ممنوع می‌کنند، روز دیگر تصمیم به ایجاد بازار ثانویه می‌گیرند. متقاضیان ارز نیز طی یک ...

آرمان- داستان ارز را پایانی نیست. یک روز خرید و فروش در بازار آزاد را ممنوع می‌کنند، روز دیگر تصمیم به ایجاد بازار ثانویه می‌گیرند. متقاضیان ارز نیز طی یک سال اخیر در بلاتکلیفی بسر می‌برند و هر روز شرایط تازه‌ای را تجربه می‌کنند. در حالی که دانشجویان ایرانی خارج از کشور و بیماران برای تامین ارز مورد نیاز خود با مشکلات و موانع متعددی روبه‌‌رو هستند، به‌تازگی رئیس ستاد مرکزی اربعین از پرداخت دلار ۷۰۰۰تومانی برای زائران خبر داده. در حالی حسین ذوالفقاری در صحبت‌های خود از اخذ توافق بانک مرکزی خبر داد که مسئولان این بانک اعلام می‌کنند هنوز در این‌باره تصمیم‌گیری نشده است. سرپرست روابط‌عمومی بانک مرکزی در‌ این‌باره به«آرمان» توضیح داد: چگونگی تامین و پرداخت ارز به زائران هنوز تعیین‌تکلیف نشده و طی چند روز آینده در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود. کامبیز زاهدپور می‌گوید: در حال حاضر بانک مرکزی نرخ مشخصی را درباره ارز عتبات عالیات اعلام نکرده و ما از ارائه ارز ۷۰۰۰تومانی که برخی آن را مطرح کرده‌اند، اطلاعی نداریم.

از نیمه دوم سال گذشته بود که بازار ارز دچار تلاطم شد. پاییز پارسال که با محرم‌الحرام مصادف شد، بسیاری از عاشقان امامان معصوم برای زیارت عتبات عالیات اقدام به اخذ روادید کردند تا بتوانند در بین‌الحرمین به عزاداری بپردازند. طبق آمار سال گذشته حدود دو‌میلیون و 300‌هزار نفر طی ماه‌های محرم و اربعین راهی عراق شدند. بالطبع این افراد برای تامین هزینه‌های سفر خود تقاضایی را وارد بازار ارز کردند. با ورود این تقاضا نرخ دلار هم طبق منطق و دانش اقتصادی رو به فزونی گذاشت. در حالی که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند پس از سفرهای زیارتی قیمت ارز روند کاهشی به خود بگیرد، اما نه‌تنها این اتفاق حادث نشد، بلکه تا امروز این بازار شرایط ویژه‌ای را می‌گذراند. اما امروز که حدود یک سال از آن ماجرا می‌گذارد، برنامه‌ها و سیاست‌های مختلفی به اجرا گذاشته شده‌اند. آخرینِ آنها هم به ارائه بسته ارزی بانک مرکزی برای ایجاد بازار ثانویه بازمی‌گردد. اما همزمانی بحران ارزی با تشدید برخی تحریم‌ها مشکلاتی را به وجود آورده است. از جمله آنکه تامین ارز برخی متقاضیان مانند دانشجویان و بیماران از اولویت خارج شده‌اند. همچنین اکنون برخی داروها با کمبود مواجه شده و به‌علت کمیابی با قیمت بالایی عرضه می‌شوند. متقاضیان نیز چاره‌ای جز تامین ارز حدود 14‌هزارتومانی از بازار آزاد ندارند. مسئولان نیز در پاسخ به این موانع از کمبود ارز می‌گویند و از عرضه آن امتناع می‌کنند.

همچنین بانک مرکزی در اقدامی که مورد تایید کارشناسان است از پرداخت ارز 4200تومانی به مسافران منصرف شد و این ارز اکنون فقط به کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد. درنتیجه افرادی که قصد سفر به دیگر کشورها را دارند باید از طریق بازار آزاد ارز مورد نیاز خود را تا سقف مشخص تامین کنند. با اینکه مسئولان دولت همواره از کمبود ارزی گلایه دارند، اما بسیاری از اقتصاددانان از موفقیت بسته جدید ارزی سخن می‌گفتند تا اینکه انتشار خبری مبنی بر پرداخت ارز 7000تومانی از سوی باشگاه خبرنگاران به‌نقل از حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین، نتیجه‌بخش‌بودن سیاست‌های ارزی را دچار تردید کرد، زیرا اکنون واردات بسیاری از کالاهای اساسی همچون دارو به‌دلیل آنچه کمبود و تحریم نامیده می‌شود با موانع جدی مواجه شده و جان عده‌ای از بیماران به خطر افتاده است.

از سوی دیگر، ارز دانشجویان فقط طی یک ترم تامین می‌شود و پس از آن دانشجویان باید مایحتاج خود را از بازار آزاد تامین کنند. بیماران نیز برای درمان در خارج از مملکت باید راه پرپیچ و خمی را در خیابان‌ فردوسی و چهارراه استانبول بگذرانند. همواره راهپیمایی اربعین و زیارت معصومان(ع) برای ما شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست و همیشه پایبندی خود را به آن نشان داده‌ایم، اما درباره تعیین تکلیف پرداخت ارز 7000تومانی هنوز رسما بانک مرکزی در این مورد اطلاع‌رسانی نکرده است. برخی از دلالان و واسطه‌گران نیز همواره در کمین نشسته‌اند که تصمیمی اتخاذ شود تا کار خود را از سر بگیرند. با این حال مسئولان بانک مرکزی هنوز تصمیمی درباره پرداخت ارز زیارتی نگرفته‌اند.

سرپرست روابط ‌عمومی بانک مرکزی در این‌‌باره به «آرمان» می‌گوید: چگونگی تامین و پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات هنوز تعیین تکلیف نشده و طی چند روز آینده در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود. در حال حاضر بانک مرکزی نرخ مشخصی را درباره ارز عتبات عالیات اعلام نکرده و ما از ارائه ارز 7000تومانی که برخی آن را مطرح کرده‌اند، اطلاعی نداریم. او می‌افزاید: اکنون ارز 4200تومانی به کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد و ارزی هم در سامانه نیما ارائه می‌شود که طبق توافق خریدار و فروشنده نرخ آن تعیین می‌شود. حال اگر برای رویدادهایی نظیر راهپیمایی اربعین، بانک مرکزی قیمت جدیدی مدنظر داشته باشد، به‌صورت رسمی اعلام می‌شود. طی چند روز آینده هم در این‌باره اطلاع‌رسانی نهایی صورت می‌گیرد.

زاهدپور درباره تامین ارز دانشجویان نیز تاکید می‌کند: تصمیم بانک مرکزی در این‌باره تغییر نکرده است. دانشجویان یک ترم از سال2018 خود تا پایان شهریور را می‌توانند طبق روال قبل ارز تهیه کنند و پس از آن ارز آنها نیز در بازار آزاد ارائه می‌شود. یک اقتصاددان می‌گوید: متاسفانه مشکل امروز اقتصاد ایران به یک یا دو مورد محدود نمی‌شود. محمدقلی یوسفی در گفت‌وگو با «آرمان» عنوان می‌کند: ایده‌آل این است که نرخ‌گذاری به بازار آزاد واگذار شود که بررسی آن در این مقال نمی‌گنجد. همچنین اقتصاددان دیگری تاکید می‌کند: امروز دولت تامین نیازهای معیشتی را در اولویت قرار داده است. مهدی پازوکی در گفت‌وگو با «آرمان» اظهار می‌کند: اکنون جو به‌گونه‌ای است که بیشتر تحلیلگران مورد مواخذه قرار می‌گیرند. اکنون دانشجویان که می‌توانند دانش و علم مملکت را افزایش دهند و به رشد اقتصادی کمک کنند باید به بازار ارز بروند که بهتر است اگر ارزی وجود دارد فعالان واقعی اقتصاد هم پرداخت شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها