کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرواز صندلی‌های خالی ..!


کد خبر : ۵۳۱۷۵شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱:۴۲۹۴۳۶ بازدید

تا مدتی پیش کمتر هواپیماهایی بودند که بدون تکمیل حداقل نیمی از ظرفیت صندلی‌ها از زمین بلند شوند. اما چند ماهی است که عکس‌هایی در ...
پرواز صندلی‌های خالی ..!پرواز صندلی‌های خالی ..!

آرمان- تا مدتی پیش کمتر هواپیماهایی بودند که بدون تکمیل حداقل نیمی از ظرفیت صندلی‌ها از زمین بلند شوند. اما چند ماهی است که عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود و نشان از پرواز صندلی‌های خالی فقط با چند مسافر دارد. بالطبع کاهش قدرت خرید مردم و تغییر در سبک زندگی آنها سفر را از اولویت خانوارها خارج کرده است.

آنهایی هم که تصمیم به مسافرت می‌گیرند این روزها حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی را در کنار همه سختی‌ها ترجیح می‌دهند. اما نمی‌توان این موضوع را به کاهش قدرت خرید مردم ارتباط داد، این علتی است که بیشتر فروشندگان بلیت هواپیما به آن علاقه‌مند هستند و به آن دامن می‌زنند. گران‌فروشی بلیت هواپیما در برخی سایت‌های آنلاین شاید اصلی‌ترین علتی باشد که در کاهش تعداد مسافران هوایی تاثیر گذاشته است.

به‌ویژه با نزدیک شدن به ایام تعطیل و پیک مسافرت‌ها، برخی سودجویان از فرصت استفاده کرده و اقدام به گران‌فروشی می‌کنند. این بار نیز با نزدیک شدن به تعطیلات مربوط به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی برخی سایت‌ها فرصت را غنیمت شمرده و با ترفندهای مختلف بلیت هواپیما را با هر قیمتی که می‌خواهند، عرضه می‌کنند. با این حال روز گذشته مسئولان سازمان هواپیمایی گران‌شدن بلیت هواپیما را رد کردند و هرگونه افزایش قیمت را تخلف برشمردند. در همین زمینه رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: دستوری مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما در کار نیست و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی توافق کرده‌اند که نرخ بلیت هواپیما را تا پایان تابستان ثابت و متعادل نگه دارند، در نتیجه هرگونه افزایش قیمت تخلف حساب می‌شود و با متخلفان نیز برخورد می‌شود.

هرساله با نزدیک‌شدن به ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، برخی برای سودجویی و تامین منافع خود تور پهن می‌کنند. برخی سایت‌های هواپیمایی نیز پای ثابت سودجویی هستند و با افزایش یکباره و ناگهانی بلیت هواپیما سعی می‌کنند در این ایام نه توشه‌ای برای آخرت، که بار خود را برای دنیا ببندند. امسال نیز بررسی برخی سایت‌ها نشان می‌دهد که آنها به سنت خود پایبند مانده‌اند و افزایش حتی دوبرابری قیمت‌ها سعی در کسب سود دارند.

البته مسئولان این شرکت‌ها معتقدند با افزایش نرخ ارز، هزینه آنها نیز افزایش یافته و باید از این طریق هزینه‌های خود را جبران کنند. این در حالی است که ارز آنها از طریق سامانه سنا تامین می‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری نیز قیمت بلیت را در دسترس آنها قرار می‌دهد. به عنوان مثال در حالی که قیمت بلیت پرواز تهران به مشهد در سایت سازمان هواپیمایی برای 25 شهریور 283 هزار تومان اعلام شده است، برخی سایت‌های فروش بلیتی پایین‌تر از نرخ 600 هزار تومان برای همین روز ندارند. همچنین نرخ بلیت پرواز تهران به کیش در روز 29 شهریور 357 هزار تومان تعیین شده است، اما برخی سایت‌ها آن را خودسرانه تا حدود یک میلیون تومان افزایش داده‌اند. به هر حال این تناقض در قیمت‌ها گره بزرگی را در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به وجود آورده و هر روز از تعداد مسافران هوایی کشور کاسته می‌شود. ادامه این روند می‌تواند بر مشکلات ناوگان هوایی کشور بیفزاید.

با افزایش غیرقانونی نرخ بلیت‌ها در چند وقت اخیر هواپیماهای زیادی با صندلی خالی و فقط برای چند مسافر که تعدادشان به انگلستان دو دست هم نمی‌رسد به پرواز درآمده‌اند و ادامه این روند علاوه بر صنعت هواپیمایی، گردشگری را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب هدررفت سوخت نیز می‌شود. در این زمینه باید سازمان‌های نظارتی با دقت و سرعت بیشتری عمل کنند. در نبود نظارت‌های کافی برخی شرکت‌ها و ایرلاین‌ها نیز از ترفندهای مختلفی برای گران‌فروشی استفاده می‌کنند. آنها در حالی که در سایت قیمت‌های مصوب سازمان هواپیمایی را اعلام ‌کرده‌اند، اما فروش آنلاین انجام نمی‌دهند و در مراجعه حضوری مشتریان با قیمت بالاتری بلیت را عرضه می‌کنند تا به نوعی ناظران را دور بزنند. در این زمینه نیز از شهروندان انتظار می‌رود تا با دقت و وسواس بیشتری اقدام به خرید بلیت یا هر کالا و خدمات دیگری کنند تا عرصه برای دلالان باز نشود.


افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است

سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران درباره گران‌فروشی برخی ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی به «آرمان» می‌گوید: دستوری مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما در کار نیست و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی توافق کرده‌اند که نرخ بلیت هواپیما را تا پایان تابستان ثابت و متعادل نگه دارند، در نتیجه هرگونه افزایش قیمت تخلف حساب می‌شود و با متخلفان نیز برخورد می‌شود. رضا جعفرزاده می‌افزاید: سازمان هواپیمایی نرخ بلیت تمام پروازها را در پورتال خود قرار داده است و هر سایت و شرکتی که با قیمتی بیش از آن اقدام به فروش بلیت کند، متخلف محسوب می‌شود. به متقاضیان توصیه می‌شود که بلیت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند.

فهرست سایت‌های مجاز و شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده خدمات هوایی نیز در سایت سازمان هواپیمایی قابل مشاهده است. او در پاسخ به نوع نظارت‌ها بر خرید و فروش بلیت توضیح می‌دهد: دو نوع نظارت وجود دارد. یکی مربوط به بازرسی‌های دفتر نظارت است و دیگری به گزارش‌های مردمی و رسانه‌ها بازمی‌گردد که به سایت سازمان هواپیمایی اطلاع می‌دهند. ما نیز از سایت‌ها و شرکت‌های معتبر خواسته‌ایم برای حفظ اعتبار خود متخلفان این حوزه را شناسایی و معرفی کنند. با توجه به این شرایط سایت‌های قانونی با نرخ مصوب به فروش بلیت می‌پردازند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها