کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش کم سابقه ارزش افغانی در برابر دلار؛ محتکران مقصرند


کد خبر : ۵۳۱۵۴جمعه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶:۲۳۷۱۳۸ بازدید

قیمت افغانی واحد پول افغانستان در مقابل دلار آمریکایی در چند روز گذشته به شدت کاهش یافته و از 74 افغانی به 78 افغانی در برابر یک دلار ...
کاهش کم سابقه ارزش افغانی در برابر دلار؛ محتکران مقصرندکاهش کم سابقه ارزش افغانی در برابر دلار؛ محتکران مقصرند

قیمت افغانی واحد پول افغانستان در مقابل دلار آمریکایی در چند روز گذشته به شدت کاهش یافته و از 74 افغانی به 78 افغانی در برابر یک دلار رسیده است.

خلیل صدیق، رئیس بانک مرکزی افغانستان این افزایش را "کاذب" خوانده و گفته که "محتکران و قاچاقچیان ارز" باعث کاهش ارزش افغانی در بازار شده‌اند.

او افزود که دولت ارز کافی در اختیار دارد و می‌تواند که نیاز واقعی بازار را به ارز خارجی مرفوع سازد.

صدیق روز چهارشنبه 21 شهریور در یک نشست خبری در کابل گفت که در چند روز اخیر نیاز بازار به دلار از ۳۰ میلیون به ۴۲ میلیون افزایش یافته که این غیر قابل قبول‌ است.

او گفت که در این روزها فعالیت اقتصادی شاخصی در افغانستان انجام نشده که میزان تقاضای ارز در کشور به حدود ۱۲ میلیون دلار در روز بیشتر شود.

رئیس بانک مرکزی افغانستان وعده داده که تا سه روز دیگر ۳۲ میلیون دلار به بازار ارز تزریق خواهد شد.

به گفته او شایعات در باره نرخ ارز غیرواقعی است و دولت توانایی لازم را در برآورده کردن نیازمندی‌های واقعی اقتصادی افغانستان دارد.

go5y2var037gjs1uutfs.jpg

صدیق گفته که"احتکارگران ارز قصد ضربه زدن به اقتصاد کشور را دارند."

به گفته او عوامل همانند تورم که بر ارزش نرخ ارز در بازار تاثیر مستقیم دارد نه تنها در ماه‌های گذشته افزایش نیافته است بلکه کاهش داشته و از ۴.۳ درصد به زیر ۰.۱۴ درصد رسیده و این نشان می‌دهد که نباید قیمت دلار افزایش یابد.

او گفت که افغانستان از نظر ذخیره ارزی نیز مشکل ندارد، زیرا درآمد داخلی این کشور به ۱.۸ میلیادر دلار رسیده است.

در ماه‌های اخیر گزارش شده بود که با افزایش نرخ ارز در ایران، روزانه حدود سه میلیون دلار از افغانستان به ایران قاچاق می‌شود؛ صدیق دراین باره گفت که بانک مرکزی مسئول کنترل قاچاق ارز به ایران نیست.

رئیس بانک مرکزی از مردم خواست که معاملات روزانه را با افغانی انجام داده و کاهش ارزش افغانی را موقتی دانست و گفت: "محتکران شناسایی و از طریق مراجع قانونی به پنجه قانون سپرده می‌شوند."

قیمت یک دلار آمریکایی در سال ۱۳۸۴ خورشیدی براساس فرمان بودجه افغانستان ۴۸ افغانی بود و با گذشت ده سال ارزش آن در سال ۱۳۹۴ به ۵۷ افغانی رسید.

در دو سال گذشته ارزش یک دلار در برابر افغانی به بیش از ۶۷ رسید. هرچند وزارت مالیه/دارایی افغانستان در فرمان بودجه سال ۱۳۹۷ ارزش یک دلار در برابر افغانی را ۶۸.۳۴ اعلام کرده ولی در روزهای گذشته ارزش یک دلار به بیشتر از ۷۸ افغانی رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها