کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار ارزان می شود


کد خبر : ۵۳۱۳یکشنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶:۴۳۵۴۱۹ بازدید

رئیس کل بانک مرکزی از عرضه بیشتر ارز به بازار خبر داده است. در صورتی که این اتفاق رخ دهد قیمت دلار در بازار آزاد کاهش پیدا می کند.

طي سه هفته گذشته قيمت دلار نيم درصد در بازار کاهش پيدا کرده است. فعالان اقتصادي از ثبات بازار ارز رضايت دارند ولي همچنان مصرف کنندگان قيمت کالاهاي مورد استفاده شان را با نرخ دلار مي سنجند.

درهمين حال رئيس کل بانک مرکزي از عرضه بيشتر ارز در بازار خبر داده است. گفته هاي سيف نشانه بسيار مشخصي براي صرافان بازار به شمار مي آيد. براساس گفته هاي او بزودي قيمت دلار در بازار آزاد تعديل مي شود. برهمين اساس طي روزهاي جاري موجي از فروش دلار در بازار آزاد توسط صرافان آغاز مي شود.

ولی‌الله سیف با بیان اینکه در سال 92 عملکرد اقتصادی دولت بیانگر تقویت ارزش پولی، خروج بازار ارز از تلاطم و اصلاح کاهش انتظارات تورمی بوده است، تصریح کرد: آثار تورمی ناشی از اصلاح قیمت‌های انرژی در ماه‌های گذشته بسیار محدود بوده و توسط بانک مرکزی کنترل شده است.سیف درباره نوسانات نرخ ارز در بازار توضیح داد: متوسط نرخ اسمی ارز در بازار آزاد در پایان اردیبهشت‌ماه به 30894 ریال رسیده که در قیاس با خرداد 92 که 31646 ریال بوده 2.4 درصد کم شده است.

وی با بیان اینکه تحولات بازار ارز به لحاظ کاهش نوسانات بازار بوده است، افزود: انحراف معیار نرخ ارز در این مدت به میزان 76 درصد کاهش یافته است. این امر از ریسک فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری می‌کاهد.رئیس کل بانک مرکزی تجدیدنظر در سال پایه حساب‌های مالی از 1376 به 1383 را از دیگر اقدامات بانک مرکزی برشمرد و عنوان کرد: رشد اقتصادی سال 91 براساس سال پایه 76 در دو مرحله برآورد شده که در مرحله اول به 5.8- درصد رسیده که رشد ارزش افزوده کشاورزی در این مدت 6.3 درصد گزارش شده است.

وی تداوم سیر کاهشی تورم، ثبات بازار ارز و آرامش بازار و همچنین ثبات سیاست‌های پولی را مهمترین هدف سیاست‌گذاری پولی بانکی عنوان کرد و افزود: رشد پایه پولی نقدینگی را باید به طوری تدوین کرد تا موجب اثرات منفی در بازار نشود.سیف در ادامه بر ساماندهی موسسات مالی و پولی تاکید کرد و گفت: از آنجایی که بازار پول بازار کوتاه‌مدت برای تامین اعتبار بنگاه‌هاست لازم است اولویت پرداخت تسهیلات به سمت بخش‌های تولیدی هدایت شود.

رئیس کل بانک مرکزی تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را در سال 91 به عنوان بیشترین سهم در تسهیلات پرداختی به بخش تولید از سوی بانک‌ها عنوان کرد و ادامه داد: به منظور حفظ ثبات بازار ارز بانک مرکزی تلاش دارد نسبت به افزایش عرضه ارز در اقتصاد اقدام کند لیکن ثبت نرخ ارز در رقم مشخصی برنامه بانک مرکزی نیست بلکه بنا داریم در مسیر آرام و متناسب با عوامل اقتصادی نرخ ارز را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: برهمین اساس سیر تعدیل نرخ ارز باید با حداقل نوسان همراه باشد و از تلاطم خودداری کند. سیف درباره یکسان‌سازی نرخ ارز در دهه 80 گفت: هرچند در سال 80 امکان ثبت نرخ ارز فراهم شد اما تلاطم‌های نرخ ارز در سال‌های ابتدایی دهه 90 نشان داد تداوم چنین شرایطی مقدور نیست در نتیجه اصلاح عوامل بنیادی نرخ ارز یکی دیگر از سیاست‌های مورد هدف بانک مرکزی محسوب می‌شود.رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: ثبات‌سازی در محیط اقتصاد کلان بدون بازنگری در چهارچوب سیاست‌های پولی برای خروج از رکود تورمی امکانپذیر نیست و ناچار به تغییر سیاست‌های پولی و اعتباری هستیم. برای این کار باید اجماع‌سازی نسبت به کنترل تورم و افزایش ظرفیت‌های کاهش تورم ایجاد شود.در صورتي که دولت با تزريق ارز اقدام به کنترل قيمت دلار کند، سطح عمومي قيمت کالاها نيز کاهش پيدا مي کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها