کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

میل سرما‌یه‌گذاری مردم در بورس


کد خبر : ۵۳۱۰۹سه شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵:۰۰۴۸۰۷ بازدید

دیروز بازار سرمایه بزرگ ترین رشد مقداری تاریخ خود را با جهش 4764 واحدی ثبت کرد. پیش از این بزرگ ترین رشد روزانه شاخص رشد ...

دیروز بازار سرمایه بزرگ ترین رشد مقداری تاریخ خود را با جهش 4764 واحدی ثبت کرد. پیش از این بزرگ ترین رشد روزانه شاخص رشد 3300 واحدی 27 خرداد امسال بود. امانکته مهم درباره بازار دیروز، یکدستی قابل توجه رشد نمادهای فعال بازار بود؛ چنان چه نمادهای کوچک و بزرگ در کنار هم رشد کردند و بیش از نیمی از نمادهای بازار با صف خرید همراه بودند.

موضوعی که نشان می دهد صاحبان نقدینگی موجود در کشور به مرور از رشد بیشتر نرخ ها در بازارهای ارز و سکه ناامید شده اند و سرمایه ها را راهی بازار سرمایه کرده اند. به اعتقاد برخی علاوه بر ورود نقدینگی از بازارهای موازی به خاطر کاهش جذابیت آن بازارها، تعطیلی معاملات آینده سکه نیز بر این روند موثر بوده است.پیش از این در روزهای رشد شاخص، عمدتا نمادهای بزرگ فولادی و پتروشیمی پیشرو بازار بودند و عمده نمادهای کوچک منفی بودند، اما دیروز، در ادامه روندی که از هفته گذشته آغاز شده، نمادهای کوچک نیز در اکثر گروه ها با اقبال سرمایه گذاران مواجه شدند. این موضوع را می توان در شاخص کل هم وزن – که برای شرکت های کوچک وزنی برابر با شرکت های بزرگ لحاظ می کند- ملاحظه کرد. این شاخص دیروز حدود 700 واحد رشد کرد. ضمنا شاخص کل هم با این رشد به سطح بی سابقه 146 هزار و 998 واحدی رسید تا بازدهی بورس از ابتدای امسال تاکنون از 50 درصد عبور کند.

جنس متفاوت رشد دیروز بازار

دیروز شاخص کل هم وزن رشد کم سابقه 697 واحدی را ثبت کرد که نشان دهنده رشد اکثر نمادهای کوچک بورس است. رشد همزمان شاخص کل و شاخص هم وزن هم یکی دیگر از اتفاقات کم نظیر بورس است. توضیح این که در جریان رشد سه هزار واحدی بورس در 27 خرداد – رکورد پیشین رشد روزانه- شاخص کل هم وزن فقط 398 واحد رشد کرده بود. رشد دسته جمعی همه نمادها نشان می دهد سرمایه های جدیدی راهی بورس شده است. به ویژه آن که حدود نیمی از نمادهای فعال (حدود 150 نماد) با صف خرید همراه شدند؛ یعنی متقاضیان زیادی در حداکثر قیمت مجاز روزانه خواستار خرید سهام بودند اما کسی فروشنده نبود. جدول زیر جزئیات بیشتری را در این باره توضیح می دهد.
بازدهی فرابورس هم از 50 درصد گذشت

اطلاعات جدول فوق مربوط به بورس است اما فرابورس هم شرایط مشابهی داشت. شاخص کل فرابورس هم دیروز با رشد 43 واحدی به سطح بی سابقه 1686 واحد رسید تا بازدهی فرابورس هم از ابتدای امسال تا دیروز به 53 درصد برسد. در این بازار حتی برخی نمادهای بازار پایه هم با استقبال بالایی مواجه شد و رشدهای بالاتر از 20 درصد را در یک روز به ثبت رساندند./ روزنامه خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها