کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

داستان برنج‌های آلوده ادامه دارد


کد خبر : ۵۳۱۰۷سه شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱:۳۴۵۵۸۸ بازدید

هر از گاهی اخباری مبنی بر عرضه برنج‌های آلوده در بازار به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد عزم جدی برای پایان دادن این ماجرا در بین مسئولان ...

آرمان- هر از گاهی اخباری مبنی بر عرضه برنج‌های آلوده در بازار به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد عزم جدی برای پایان دادن این ماجرا در بین مسئولان وجود ندارد. این اخبار عمدتا با حواشی زیادی همراه است، طوری که نمی‌توان شایعه را از واقعیت تشخیص داد. مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شهریور سال گذشته بود که اعلام کرد واردات برنج‌های آلوده همچنان ادامه دارد و البته به مردم توصیه کرد که برنج هندی و پاکستانی نخرند. احسن علوی، نماینده مردم سنندج در مجلس نیز همان سال خبر داد که برخی برنج‌های وارداتی به کشور آلوده به آرسنیک هستند. با این وجود، داستان پرحاشیه برنج‌های آلوده وارداتی کماکان ادامه دارد. خبرگزاری ایلنا روز گذشته از یک منبع آگاه خبر داد که یک شرکت بازرگانی دولتی 33 هزار تن برنج وارد کرده که مبدأ آن ذکر نشده اما در مرحله بررسی وزارت بهداشت قرار دارد که اگر این موضوع تایید شود باید برای خلاصی از آن به دنبال راه چاره بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شهریور سال گذشته با بیان اینکه همچنان واردات برنج‌های آلوده ادامه دارد به مردم توصیه کرد برنج هندی و پاکستانی نخرند. مهرداد بائوج لاهوتی به خانه ملت، اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم واردات برنج از دو کشور هند و پاکستان ادامه دارد، اما نمی‌توان آلوده بودن این برنج‌ها را رد یا تایید کرد. او با اشاره به تحقیقات گذشته در زمینه برنج‌های آلوده گفت: در گذشته کمیسیون بهداشت و درمان در تحقیقات خود به آلوده بودن برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی رسیده بود، برنج‌هایی که این دوره نیز وارد می‌شود ادامه برنج‌های قبلی است، به ‌عبارتی می‌توان گفت برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی آلوده‌اند. البته شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی آبان همان سال در این مورد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تاکنون براساس بررسی‌های انجام شده گزارش مستندی درباره وجود برنج‌های آلوده در کشور به دست ما نرسیده است.


واردات برنج تاریخ مصرف گذشته

خبرگزاری ایلنا روز گذشته گزارش کرد که با دامنگیر شدن خشکسالی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی به تمام استان‌های تولیدکننده برنج ابلاغ کرد تا از کاشت برنج خودداری کنند و کاشت این محصول تنها در دو استان گیلان و مازندران مجاز باشد. پس از این ممنوعیت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی را با کشورهایی مانند هند، پاکستان و تایلند برای واردات برنج با تاییدیه وزارت بهداشت و آموزش کشور به امضا رساندند تا در زمانی غیر از زمان برداشت برنج که بازار با کمبود این محصول مواجه می‌شود بتوانند برنج مورد نیاز مردم را تامین کنند.

البته گاهی تخلفاتی اعم از لغو بی‌موقع ممنوعیت واردات یا واردات برنج‌ مشکل‌دار و آلوده به کشور هم وجود داشته است. در جدیدترین این تخلف واردات 33 هزار تن برنج تاریخ مصرف گذشته است که در این مورد یک منبع آگاه اظهار کرد: شرکت بازرگانی دولتی 33 هزار تن برنج وارد کرده که مبدأ آن ذکر نشده اما در مرحله بررسی وزارت بهداشت قرار دارد که اگر این موضوع تایید شود باید برای خلاصی از آن به دنبال راه چاره بود. این منبع آگاه در رابطه با راه خلاصی از دست این برنج خاطرنشان کرد: در صورت تایید عدم استفاده از این برنج برای مصرف در کشور این برنج یا از کشور خارج می‌شود یا به عنوان خوراک دام برای مرغداری‌ها ارسال می‌شود. همچنین، محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران، برنج و حبوبات در این زمینه گفت: تاریخ مصرف این برنج‌ها نگذشته و دو ماه دیگر فرصت مصرف دارد، اما وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید این موضوع را بررسی کنند. او تاکید کرد: در صورت تایید نشدن برنج برای مصرف یا از کشور خارج می‌شود یا به عنوان دان مرغ به مرغداری‌ها ارسال می‌شود. این موضوع که در صورت عدم تایید در کویر دفن می‌‌شود صحت ندارد.


ورود 838 هزار تن برنج به کشور

طی ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۸۳۸ هزار و ۹۲۷ تن برنج به کشور وارد شده که حکایت از کاهش 61/19 درصدی واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به گزارش مهر، مصرف سالیانه برنج در کشور حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که کمتر از دو میلیون تن در داخل کشت می‌شود و طبق اعلام متولیان سهم واردات از بازار برنج سالیانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود.‌‌

بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، در پنج ماهه نخست سال جاری ۸۳۸ هزار و ۹۲۷ تن برنج نیمه سفید شده یا کامل سفید شده به ایران وارد شده که ارزش آن رقمی در حدود ۸۶۳ میلیون و ۱۳۱ هزار دلار است. واردات این محصول به ایران 01/6 درصد از وزن کل و 57/4 درصد از ارزش کل واردات به ایران در این مدت را شامل می‌شود.‌ همانطور که پیش‌بینی می‌شد بیشترین میزان برنج‌های واردشده به ایران از دو کشور هند و پاکستان است و سایر کشورها سهم اندکی از صادرات برنج به ایران دارند. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۴۳ هزار تن برنج وارد شده بود که 04/7 درصد از کل واردات ایران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها