کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هندي‌ها چابهار را توسعه مي‌دهند


کد خبر : ۵۳۰۵۴یکشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹:۰۱۴۸۳۷ بازدید

عباس آخوندی،‌ وزیر راه و شهرسازی به منظور تقویت همکاری‌های راهبردی بین دو کشور ایران و هند در حوزه ...

آرمان: عباس آخوندی،‌ وزیر راه و شهرسازی به منظور تقویت همکاری‌های راهبردی بین دو کشور ایران و هند در حوزه حمل‌ونقل و همچنین تقدیم دعوت‌نامه رسمی حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهوری ایران به نخست‌وزیر هند برای شرکت در نشست همکاری‌های آسیا به دهلی نو سفر کرد.

این سفر با هدف عملیاتی‌کردن توافقات دو کشور در مورد توسعه بندر چابهار و حل‌وفصل کلیه مسائل و مشکلات تکنیکی آنها ظرف یک تا سه ماه آینده، ضرورت زمینه‌سازی توسعه همکاری‌های اقتصادی از طریق روان‌سازی روابط بانکی و ارائه طرح و سازوکارهای کار آسان با روپیه و ریال میان دو کشور برنامه به مدت دو روز انجام شد و همچنین قرار شد دو کشور در طول یک ماه تمام این ساز و کارها را با یکدیگر مبادله کنند. براساس اطلاعات منتشر شده، طرف هندی متعهد شد تا با تمام نهادهای تجاری و اقتصادی هند مذاکراتی را انجام دهد و تمام مسائل تکنیکی به ویژه در حوزه بانکی را برطرف کند.

روز گذشته نیز خبر رسید که وزیر بازرگانی هند در دیدار با وزیر راه و شهرسازی به گفت‌وگو درباره راه‌های افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور پرداخته است. باتوجه به اینکه آمریکا ایران را مورد هدف تحریم‌های خود قرار داده است، این دیدار بین مسئولان ایرانی و هندی با اهمیت ارزیابی می‌شود. حتی طبق اخبار منتشر شده از راشا تودی، هند وابستگی خود به دلار را نیز کاهش می‌دهد. گزارش سالانه بانک مرکزی هند نشان می‌دهد هند نیز مانند سایر اعضای گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حال افزودن طلا به ذخایر فیزیکی خود است و تا پایان ماه ژوئن، حجم ذخایر طلای هند با 3/6 درصد افزایش، از 77/557 تن در سال گذشته به 23/566 تن افزایش یافته است.

در سفر دو روزه وزیر راه‌وشهرسازی به دهلی نو،‌ نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیران شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی، مدیر بین‌الملل وزارت راه و نمایندگانی از سفارت ایران در هند و وزارت خارجه او را همراهی کردند. اعضای هیات ایرانی در مورد موضوعات مختلفی چون خرید تجهیزات، سوزن و لکوموتیو از هند مذاکرات جداگانه‌ای را با همتایان هندی خود انجام دادند. ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان سعودی است. ایران 4/18 میلیون تن نفت خام در فاصله آوریل ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸ به هند صادر کرد. تجارت دوجانبه میان هند و ایران در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به 8/13 میلیارد دلار در مقایسه با 9/12 میلیارد دلار در سال مالی پیش از آن افزایش یافت. با این حال ارزش صادرات هند به ایران تنها 65/2 میلیارد دلار است در حالی که واردات این کشور از ایران 11/11 میلیارد دلار است.


بررسی راه‌های افزایش تجارت

وزیر بازرگانی هند در دیدار با وزیر راه و شهرسازی به گفت‌وگو درباره راه‌های افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور پرداخت. به گزارش «آرمان» به نقل از پی تی آی، یک مقام هندی اظهار کرد سورش پرابو، وزیر بازرگانی و صنعت هند دوبرابر شدن تجارت دوجانبه با ایران از سطح فعلی 8/13 میلیارد دلار در پنج سال آینده را پیشنهاد کرده است.

پرابو قرار بود دوم اکتبر به ایران سفر کند، اما سفر وی به دلایلی به تاخیر افتاد. وزیر بازرگانی هند قرار بود در نشست وزیران کریدور حمل‌و‌نقل شمال جنوب شرکت کند. پرابو پس از دیدار دو وزیر در توئیتی نوشت: مذاکرات ما بر توسعه روابط دوجانبه میان هند و ایران فراتر از بخش انرژی و امنیت متمرکز بود. گانش گوپتا، رئیس فدراسیون سازمان‌های صادرات هند اخیرا اظهار کرده که دولت باید به مشکلاتی که در زمینه ارسال محموله‌های صادراتی به ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا ایجاد شده است، رسیدگی کند.


واگذاری مدیریت بندر چابهار به شرکت هندی‌

براساس اظهارات وزیر راه‌و‌شهرسازی ایران، پروژه مدیریت و توسعه بندر تجاری چابهار تا ماه آینده در یک قرارداد موقت به یک شرکت هندی واگذار می‌شود. به گزارش «آرمان» به نقل از فایننشال تایمز، عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی ایران در سفر به دهلی نو، پایتخت هند، در دیداری با همتای خود عنوان کرده است که پروژه مدیریت و توسعه بندر تجاری و استراتژیک هند تا یک ماه آینده در یک قرارداد کوتاه‌مدت به یک شرکت هندی واگذار می‌شود.آخوندی همچنین خاطرنشان کرده است که برای تکمیل و توسعه این بندر استراتژیک تنها لازم است یک راه و کانال امن بانکی میان ایران و هند که مورد قبول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، ایجاد شود که تاکنون زیرساخت‌های آن فراهم شده و طرف هندی نیز آن را پذیرفته است.

او با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های دوطرفه میان هند و ایران روی توسعه بندر چابهار، اعلام کرده است که ما هم‌اکنون به سمت‌و‌سوی بهره‌برداری از این بندر و پروژه پیش می‌رویم و تحویل آن به شرکت هندی عرض یک ماه آینده صورت می‌گیرد. او افزود امیدواریم تحریم‌های خصمانه و اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه ایران، در روابط تجاری و تبادلات نفتی میان این دو کشور شکاف و اختلال ایجاد نکند. قرارداد همکاری میان ایران و هند برای مدیریت و توسعه بندر چابهار پس از دیدار تاریخی روسای بلندپایه دو کشور به دعوت ناندرا مودی، نخست‌وزیر هند از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در ماه مه سال ۲۰۱۶ میلادی صورت گرفت. نخست‌وزیر هند در این دیدار وعده داد که در بندر شهید بهشتی چابهار ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. چابهار برای هندوستان اهمیتی سوق‌الجیشی دارد و نقطه اتصال این قدرت نوظهور اقتصادی با بازارهای هدفش است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها