کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اصلاح نمودارهای فنی طلا


کد خبر : ۵۳۰۵یکشنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲:۲۹۲۱۰۸ بازدید

قرار گرفتن عراق در آستانه جنگ داخلی، مهم‌ترین عامل سیاسی و تاثیر گذاشتن خریدهای مربوط به «پوشش کوتاه‌مدت»، مهم‌ترین عامل اقتصادی این افزایش در یک هفته اخیر بوده است.

بازار طلا نخستین روز هفته کاری گذشته-دوشنبه- را در حالی آغاز کرد که هفته پیش از آن، روی قیمت 1252 دلار ایستاده بود. بازار در این روز در نهایت روی قیمت 1253 دلار برای هر اونس بسته شد که نشان‌دهنده ثباتی عجیب با نوسان اندک بود. روز دوشنبه طلا در مقطعی تا 1256 دلار نیز بالا رفت، اما در پایان روز، افزایش تنها یک دلاری نسبت به هفته گذشته ثبت شد. عوامل بنیادین به ویژه «احیای اقتصادی آمریکا»، در نخستین روز هفته می‌توانست در مسیر کاهش قیمت طلا عمل کند، اما «پوشش کوتاه‌مدت» اثر کاهشی این عوامل را خنثی کرد. افرادی که از افت قیمت کالای قبلا خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها دوباره همان کالا را با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند.

این امر «پوشش کوتاه‌مدت» نام دارد که از دوشنبه شروع و تا آخر هفته تقویت شد. از طرف دیگر، دوشنبه روزی نبود که اخبار مهمی منتشر شود و از این رو با عدم انتشار اخبار مهم ژئوپلیتیک و داده‌های عمده اقتصادی، بازارها در کل آرام بود. افزایش قیمت نفت خام می‌توانست «عامل خارجی» افزایشی باشد، اما تقویت شاخص برابری دلار در جهت خنثی کردن آن عمل کرد. دوشنبه دلار در بازارهای جهانی ارز با حدود 2 دهم درصد افزایش روبه‌رو شد. همچنین یورو نسبتا ثابت ماند، ولی دلار استرالیا به بالاترین نرخ خود در برابر یورو در 6 ماه گذشته رسید. سه‌شنبه روز تشدید خریدهای پوشش کوتاه‌مدت بود تا فلز زرد در دومین روز کاری هفته، به بهای 1259 دلار در هر اونس برسد. این بالاترین قیمت طلا در دو هفته قبل از آن بود.

بازار ارز در این روز شاهد افزایش فشار بر یورو به دلیل اثر گذاشتن رسیدن نرخ سود منطقه یورو به پایین‌ترین سطح در تاریخ بود. یورو سه‌شنبه به پایین‌ترین نرخ در تقریبا چهار ماه پیش از آن رسید. سه‌شنبه همچنین شاخص دلار ایالات متحده به بالاترین میزان در چهار ماه پیش از آن رسید. با این حال، افزایش قیمت نفت خام در جهت خنثی کردن این اثر کاهشی در بازار طلا عمل کرد. آخر وقت سه‌شنبه همچنین داده‌های تورم چین منتشر شد که نشان می‌داد شاخص بهای مصرف‌کننده این کشور در مقیاس سال به سال، 5/2 درصد رشد داشته است. کاهش شاخص بهای مصرف‌کننده در ماه مه نشان می‌دهد که بانک مرکزی این کشور برای اتخاذ سیاست‌های تحریکی برای رشد اقتصاد بدون تورم‌زایی، فضای بیشتری در اختیار دارد. از طرف دیگر، سه‌شنبه روزی بود که جدی بودن تنش‌های عراق آشکار شد.

چهارشنبه ماندن طلا روی مرز 1260 دلار باعث شد که کارشناسان سناریوهای ممکن را بار دیگر بررسی کنند. از این روز بود که بیشتر کارشناسان از احتمال افزایش دوباره طلا تا بالای قیمت 1275 دلار می‌گفتند. اما در بازار ارز مهم‌ترین اتفاق همچنان ادامه افت یورو بود. چهارشنبه یورو همزمان با سیاست‌های تسهیل پولی بانک مرکزی اروپا و ادامه انتشار آمار خوب از اقتصاد آمریکا، به روند کاهشی خود ادامه داد تا شکاف بین دلار و یورو باز هم بیشتر شود. این روز، روز آغاز تاثیرگذاری تنش‌های کم سابقه مذهبی-نژادی عراق بر بازارها نیز بود.

به این ترتیب افزوده شدن عامل عراق به بازار باعث شد که فلز زرد روز پنج‌شنبه بالاترین قیمت‌ها را در سه هفته پیش از آن ثبت کند. قیمت بسته شدن بازار در این روز 1273 دلار بود. در این روز خریدهای پوشش کوتاه‌مدت ادامه داشت و این از عوامل مهم افزایش 13 دلاری بهای این فلز گرانبها شد. با وجود این، پنج‌شنبه اخبار مهم دیگری نیز داشت. پنج‌شنبه شمار درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری در آمریکا و میزان خرده‌فروشی در این کشور منتشر شد که کمی بدتر از انتظارها بود و این نیز به افزایش قیمت طلا کمک کرد. از سوی دیگر شاخص دلار هم در این روز تا حدی تضعیف شد و این امر هم عاملی افزایشی شد. همچنین گزارش بانک جهانی در خصوص کاهش رشد اقتصادی جهان تا پایان سال‌جاری میلادی منتشر شد که آن هم به افزایش قیمت طلا کمک کرد. در دو روز آخر هفته اخبار حملات «داعش» در عراق به‌دقت دنبال می‌شد. این بحران در صورت گسترده‌تر شدن می‌تواند بر قیمت طلا اثر بیشتری داشته باشد، گرچه در صورت منطقه‌ای ماندن، قدرت زیادی برای تکان دادن بازارها نخواهد داشت. با توجه به تمام این موارد پیش گفته، روز جمعه نیز قیمت‌ها بالاتر رفت و طلا به قیمت 1275 دلار رسید.

اما در بازار جهانی ارز، روز جمعه روز تضعیف ین و تقویت پوند بود. تضعیف ین متاثر از مواضع رئیس بانک مرکزی ژاپن بود که با اشاره به تداوم احیای اقتصادی این کشور، از ادامه سیاست‌های محرک گفته بود. با رسیدن این خبر، ارز ملی ژاپن پس از سه روز رشد، روند کاهشی به خود گرفت، اما رکورد شکن جمعه پوند بریتانیا بود که به بالاترین سطح خود برابر یورو در 19 ماه گذشته رسید. تقویت پوند به دلیل سخنان رئیس بانک مرکزی انگلستان بود مبنی‌بر اینکه نرخ‌های سود بریتانیا ممکن است زودتر از انتظار سرمایه‌گذاران با افزایش مواجه شود.این گونه بود که طلا در هفته 23 دلار رشد کرد، گرچه در 30 روز گذشته با افت 29 دلاری مواجه بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها